Everything Hollow

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Heb je een Hollowbody basgitaar?

Ja
118
30%
Nee
247
62%
Gaat jou niks aan
31
8%
 
Totaal aantal stemmen: 396

Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Die Harley Benton lijkt verschrikkelijk veel op de Eastwood Classic 4...
Zelfde staartstuk, headstock, inlays, controls... alles... alleen dan 300 euro goedkoper?

Als dat echt zo is zou ik m'n slag slaan. Ik heb de Classic 4; super chille bas.
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Goh ik loop net toevallig tegen dit draadje aan en zit er ook vet op te GASsen al heel de dag. Als iedereen er één koopt die zegt interesse te hebben is Thomann snel zn voorraadje kwijt :D
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Volgens mij is er maar één manier om te weten of het iets is of niet . Daarom wil ik hetvolgende voorstellen :

Ik wil er één bestellen en diegenen die de bas willen proberen mogen dat doen . Is het echt niks , gaat hij terug vanwaar hij komt . Is het wel wat , zijn er twee mogelijk heden . 1) ik houd de bas , of 2) ik verkoop hem verder aan wie dan ook die interesse heeft .
Wat het testen betreft , stel ik voor dat de geinteresseerden ergens samenkomen ( cafeetje ofzo ) . Soort van "pop up" meeting .
Laat maar horen wat je ervan vindt .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Oortjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:21

Bericht door Oortjes »

Mijn aanbieding van een paar berichten terug blijft staan.
Jack

Bericht door Jack »

Monkeybassines schreef:Volgens mij is er maar één manier om te weten of het iets is of niet . Daarom wil ik hetvolgende voorstellen :

Ik wil er één bestellen en diegenen die de bas willen proberen mogen dat doen . Is het echt niks , gaat hij terug vanwaar hij komt . Is het wel wat , zijn er twee mogelijk heden . 1) ik houd de bas , of 2) ik verkoop hem verder aan wie dan ook die interesse heeft .
Wat het testen betreft , stel ik voor dat de geinteresseerden ergens samenkomen ( cafeetje ofzo ) . Soort van "pop up" meeting .
Laat maar horen wat je ervan vindt .
Dat is wel een heel cool idee. hulde. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

Iets anders leuk van Harley Benton is hier gisteren aangekomen :)
Sinds Kala ermee op de proppen kwam, ben ik al geïnteresseerd in een ukulele bas. Maar helaas nogal aan de dure kant om gewoon te kopen "voor erbij", en tweedehands komen ze ook niet vaak langs, dan later kwam het nieuws van de Kala Rumbler, een budgetversie van de Kala UBass. Leek ook zeer interessant, maar niet gauw te vinden, en de enige Belgische importeur van Kala heeft nooit op mails omtrent dat onderwerp geantwoord, zeer jammer. Toen WBB zijn kala verkocht heb ik hard getwijfeld, maar toen was het budget er niet voor en lag voornamelijk de nadruk toen nog op verkopen ipv kopen. Een paar maanden geleden kwam ik dan via via een topic tegen over een Harley Benton Ukulele bass, te koop voor €130, en in dat topic (ik geloof dat het op basschat was) werd ook meteen gezegd dat ze uitverkocht waren.
Dat dan toch maar even gechecked, en jammer maar helaas, niet op voorraad, ik was nu wel heel nieuwsgierig en er toch eens een mailtje aan gewaagd, en ik kreeg snel antwoord dat deze halverwege juli weer op voorraad zouden zijn.
Ik moet toegeven dat ik de afgelopen twee maanden dan wel heel vaak de website heb bekeken om te kijken of ze terug op voorraad waren. Ondertussen nog wat verder op het web zitten opzoeken, en het leek toch positief onthaald te worden, en zeker gezien het een fractie van de prijs is van het origineel (de budgetversie van kala kost ook al €400), leek het toch zeer interessant.
En dan, inderdaad, op 14/07 waren ze terug op voorraad, dus meteen één besteld (samen met nog wat kleine dingetjes, er was net een bas de deur uit dus dat kon nog), en ziezo! Het heeft uiteindelijk zo "lang" geduurd, omdat er nooit iemand thuis was om het pakketje te ontvangen :facepalm: .
En ondertussen, ik wou even kijken op de site welke snaren er nu eigl oplagen, ze zijn nu weeral uit de stock verdwenen.

Dus hier wat fotootjes, lang geleden dat ik nog eens een instrument nieuw gekocht heb en nog eens uit de doos mocht halen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste indrukken:
Sinds gisteren er al heel wat op gespeeld, ik vind het een fantastisch ding!
Deze zat ongestemd in de doos, en het is toch wat wennen met die gekke snaren, maar ze laten zich goed stemmen, meteen ook de kans om de ingebouwde tuner te testen, en die werkt naar behoren, alleen met de lage E heeft het soms wat moeite, maar goed die kan op het gehoor. Ik zie het meer als een leuk extraatje.
Het instrument voelt solide aan, de tuners draaien zeer soepel en lijken me degelijk en licht. Misschien is het omdat de snaren nog niet helemaal "gezet" zijn, of misschien ligt het aan de aard van de snaren, of de afstelling van de tuners, maar je moet toch meer "draaien" dan met gewone bassnaren, op zich geen nadeel, en je kan zuiver stemmen, maar ik merkte het wel meteen op. Ik had eerlijk gezegd altijd het gedacht bij die snaren te zien (op foto's online), dat die lastig zouden te stemmen zijn, dat ze niet genoeg zouden meegeven bijvoorbeeld, tot een bepaalde zwichtspanning en dat je dan "te ver" zou zitten. Allesinds, dat is dus niet het geval :)
Op de D en G-snaar voelde alles meteen natuurlijk aan, en klonk het meteen goed, de A en E-snaar vergden wat meer inspanning, ook geen idee of dat aan de snaren ligt die nog niet gestemd waren en wat moeten ingespeeld worden, ofwel dat het even gewenning is, allesinds, nu voelen die twee ook natuurlijk aan :) hier achter mijn bureautje al wat vanalles zitten meespelen.

Dan nu wat over het geluid, acoustisch klinkt het luider dan verwacht, voor binnenshuis is het zeker luid genoeg, en (zoals ik hier doe) om achter je computer met een liedje te zitten meespelen, op normaal volume, lukt perfect, en het klinkt ook gewoon echt goed (imho).
Uiteraard kan ook deze versterkt worden, buiten de ingebouwde tuner zit er een volume- en tone-knop op, die eerlijk gezegd aan de kleine kant zijn, het voelt wat goedkoop aan, maar laten we toegeven, dat is het ook :) voor dat geld verwachtte ik me niet aan een voorversterker met trapladders en douchegordijnen. Nog iets vreemd is dat er een aparte input is, ik had verwacht dat deze zich in de strapbutton zou bevinden, waarschijnlijk zal het goedkoper uitkomen om een aparte strapbutton en simpele input erop te zetten, dan de combinatie. Ook dit is maar een opmerking, en lijkt me op geen enkel vlak een nadeel.
Versterkt komt dit instrumentje pas echt tot zijn recht, wow, ik kon niet geloven welke klank eruit kwam, ook gedefinieerder dan ik in eerste instantie gedacht zou hebben. De toon- en volumeknop doen wat ze moeten doen, de toonknop helemaal openzetten geeft wel nogal een schelle klank, grappig, maar niet bruikbaar, maar goed, dan moet je die stand maar niet gebruiken. Verder lijkt het me geen slecht idee om, als je het echt versterkt wilt gebruiken, dat icm een compressor te doen, de E-snaar kan nogal boomy klinken, ik zou het eerst zelf nog eens moeten testen door met de versterkerinstellingen te spelen, maar vandaag nog niet de kans gehad om versterkt te spelen.

De afwerking is OK, niet meer of minder dan dat, zoals al eerder gezegd, alles zit degelijk in mekaar, de nek (mahonie) voelt goed aan, geen scherpe frets, de toets is een dikke plak rosewood. Aan de voorkant van de body mocht misschien wat meer aandacht besteed zijn, ik kan er mijn vinger niet opleggen, misschien lijkt het maar zo omdat de body niet gelakt is, maar ergens "mist" het iets, maar nogmaals, het is een budgetinstrument he. En dat doet niets af aan de klank of bespeelbaarheid, het zal smaakgebonden zijn.

Conclusie (tot nu toe), ik vind het een fantastisch instrumentje, zijn geld meer dan waard, de nadelen (goedkope voorversterker en de body "mist" iets) zijn te verwachten bij een instrument van die klasse, en zijn deels subjectief, en zijn ook twee punten die, als ze je echt storen, je iets aan kunt veranderen. Naar mijn mening veel bang for the buck, en een aanrader voor als je ook geïnteresseerd bent in UBassen, maar er geen honderden euro's voor wilt uitgeven, of als je gewoon een leuk basje "voor erbij" wilt.
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Hoe verhoudt een Fender Starcaster bass zich tegenover een Guild Starfire bass? Iemand meer informatie over deze 2 bassen?
Ik heb op de Fender Starcaster een tijdje terug bij Musicstore in Keulen gespeeld en die speelde lekker!

Fender Starcaster Bass
https://www.bax-shop.nl/rechtshandige-ba ... tails.html#" onclick="window.open(this.href);return false;

Guild Starfire Bass
https://www.bax-shop.nl/rechtshandige-ba ... -basgitaar" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Archibald schreef:Iets anders leuk van Harley Benton is hier gisteren aangekomen :)

Afbeelding
Wat een gaaf ding, wist niet van het bestaan af, iets om in de gaten te houden :).
And the silence that followed was louder than a cannon.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

size doesn't matter :D
leuk ding veel plezier ermee
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Zijn dat silicone snaren, zoals op een Ashbory Bass? Grappig ding!
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

Bedankt heren :)
Het zou kunnen dat de snaren gelijkaardig aan ashbory zijn (nooit in het echt gezien), ik wou het opzoeken op de site van thomann, maar toen bleek het dus weer van de site verdwenen te zijn...
Ze spelen op zich wel comfortabel, enkel de E-snaar was even wennen, op basschat las ik dat sommigen ze plakkerig vinden, maar zo ondervind ik die toch niet.
Verder lees ik op andere fora als "nadeel" dat deze groter zijn dan de Kala Ubass, zo'n 10cm, tja ik heb nooit een Kala vastgehad dus ik kan het niet vergelijken, maar ik vind het wel goed zo, ik heb de neiging om dicht tegen de brug te spelen, en zo kan mijn arm erop leunen, dat zou bij een Kala niet kunnen, maar goed smaken en kleuren :)

En ik ben er nog steeds weg van, ik zit de laatste dagen weer voornamelijk achter mijn computer om te thesissen,
en tussendoor tokkel ik er heel wat op weg, grappig hoe zo'n klein ding zo kan inspireren, en zoals ik al eerder aanhaalde,
perfect om op normaal volume met wat liedjes mee te spelen, zonder te moeten versterken

over versterkt gesproken, ook dat nog eens verder getest de laatste dagen, en het "boomy" geluid kan al verholpen worden door de bas op de versterker een tikkie terug te draaien.

En nu kom ik tot het besef dat ik de laatste dagen al meer in dit topic heb geschreven dan voor mijn thesis :facepalm:
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Voor je op een Ashbory gaat spelen wordt aangeraden om talkpoeder op je vingers / snaren te doen, tegen dat plakken. Het is inderdaad een eigenschap van dat silicone, het "hoort erbij" zeg maar :)
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

geen last van eigenlijk... voelt goed aan imho :)

gebruikte Urbanus dan ook silicone snaren? :mrgreen:

https://youtu.be/dysawoAqA4k?t=43m30s" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: volgens basschat zijn het aquila thunderguts
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Archibald schreef: Het zou kunnen dat de snaren gelijkaardig aan ashbory zijn (nooit in het echt gezien), ik wou het opzoeken op de site van thomann, maar toen bleek het dus weer van de site verdwenen te zijn...
Ze spelen op zich wel comfortabel, enkel de E-snaar was even wennen, op basschat las ik dat sommigen ze plakkerig vinden, maar zo ondervind ik die toch niet.
Plakkerig lijkt me een heel goede omschrijving voor Ashbory-snaren, die zijn van siliconen gemaakt en voelen inderdaad zo aan.

De snaren op die Harley Benton lijken me Aquila Thunderguts. Heb ik hier een setje van liggen voor m'n Kala U-Bass, maar ik ben voorlopig best tevreden met de originele rubberen snaren van Kala die er standaard op zitten (van Road Toad). Al een paar keer een stuk van afgeknipt, maar ze klinken nog steeds.

De snaren van Aquila voelen wat minder rubberachtig aan dan de originele, ook wat meer rigide.

Ik ken iemand die Road Toad snaren voor de Kala U-Bass op z'n Ashbory gelegd heeft en daar heel tevreden over is: geen gedoe meer met talkpoeder, goede klank.

Tegenwoordig heb je blijkbaar een ruime keuze wat snaren voor basukeleles betreft:
https://www.kalabrand.com/ProductPages/S ... -BASS.html" onclick="window.open(this.href);return false;



EDIT: Oeps, je had zelf al gemeld dat het om Aguila Thunderguts gaat. Sorry, ik antwoordde voor ik de rest van het draadje las.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Vandaag de Fender Starcaster, Guild Starfire en de Epiphone Jack Casady geprobeerd bij Musicstore Keulen.
Ik ging oorspronkelijk voor de Fender en de Guild bass, maar beiden maakten weinig indruk op me, helaas. De Jack Casady pakte ik per ongeluk op en hij beviel qua spelen en qua sound direct. De Epiphone Jack Casady bass is naar mijn mening een heel erg fijne bass voor de prijs (€595,-?). Iemand meer ervaringen met deze bass? Pro's/cons etc :p
Heeft iemand deze bass ook in het zwart 2ehands te koop staan? Op MP kan ik iig helaas nog niks vinden :nono:
Plaats reactie