metalen ding om de pickup

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

metalen ding om de pickup

Bericht door BassEnders »

Als je naar een Rickenbacker 4001 kijkt heeft deze zo'n metalen ding boven de pickup zitten.
De snaren lopen er onder door.
Hoe heet dat ding ? Enige idee waarom dat is ?
En speel je dan voor of achter dat ding of kan dat allebei ?
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Dat is een pickup cover. Bij het originele ontwerp uit de jaren '50 was dat een werkend onderdeel van de pickup. De kap was magnetisch en had dus ook invloed op het geluid. Inmiddels zijn ze van verchroomd kunststof en zijn ze vooral voor de show.
Je kan hem gebruiken wanneer je met plectrum speelt. Het is voor fingerstyle niet zo'n handig anker
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ziet er bovenal kek uit. Op een Ric zit deze op een goede plek zodat je zowel voor als achter de pickup cover kan spelen. Op een Jazz Bass heb je ze ook maar daar zit deze dichter bij de hals. Nog steeds geen probleem bij fingerstyle of plectrum spel maar bij het slappen bemoeilijkt deze het dempen met de rechterhand.

Ik vind het op een ric naast handig vooral ook mooi om te zien en een Ric waar deze vanaf geschroefd is verliest wat mij betreft heel zijn uitstraling.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Typisch geval van persoonlijke voorkeur. Ik heb laatst voor het eerst een Rickenbacker in handen gehad (en ik speel alweer 22 jaar...) maar het was wat mij betreft alweer de laatste keer. Ik vond dat ding onwijs in de weg zitten. Voor mij GEEN pickup covers. :-)
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

baskruit schreef:Typisch geval van persoonlijke voorkeur. Ik heb laatst voor het eerst een Rickenbacker in handen gehad (en ik speel alweer 22 jaar...) maar het was wat mij betreft alweer de laatste keer. Ik vond dat ding onwijs in de weg zitten. Voor mij GEEN pickup covers. :-)
Dat heb ik op een precision; Het staat cool, mooi en/of vet, maar hij zit precies op een plek waar een p zo lekker klinkt als je 'm aanslaat...
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Check ook dit draadje;

viewtopic.php?f=1&t=36089" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie