Wat voor bas ben je waard ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Wat voor bas ben ik waard

Ik ben mijn huidige bas meer dan waard
27
21%
Ik verdien beter dan het instrument waar ik het nu mee moet doen
2
2%
Ik bas met een te grote broek aan
11
9%
Het kan me niet schelen of ik mijn instrument waard ben
88
69%
 
Totaal aantal stemmen: 128

Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Sanders »

Afbeelding
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door AppleMies »

Ik ben een beroerde bassist maar tegelijkertijd houd ik ook van mooie dingen. Dus ook mooie bassen. Ik heb zeker een verlanglijstje. Ben nog niet dood dus alle tijd.....
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door gilles »

Voor mij is het het belangrijkst dat een basgitaar mij inspireert. Iets in mij bovenhaalt waarvan ik niet wist dat ik het in mij had. Dat lijkt de ene bas te lukken, de andere niet. En of dat nu een goedkoop knutselbasje of een high-end boutique edelbas is, maakt me niet echt uit. Helaas heb ik echter wel een dure smaak.... :lol:
Ben ik die dure bassen waard? Dat is niet iets waar ik over nadenk. Ik kan me een bas veroorloven of niet. En indien niet, dan ga ik er voor sparen, of heel goed nadenken of ik het waard vind om ervoor te sparen.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door tjoepatjoep »

Eens met Gilles.

Al vind ik dat ik er minder uit kan halen dan er eigenlijk in zit. Wat dat betreft zit mijn broeknte ruim. Al ben ik wel van mening dat goed materiaal inspireert en uitdaagt tot beter spel.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Wiro »

Een te grote broek kan me niet schelen als ie lekker zit. Dit vanuit de optiek bekeken van de vraagsteller die wel errug veel nadruk legt op wat 'anderen' vinden.
Ik trek graag de vergelijking met een auto, zo'n leuk onderwerp tijdens een saai verjaardagsfeestje. De één vindt de show lekker en koopt op uiterlijk. Een ander wil het liefst juist niet opvallen. Of weer een ander die opvalt met een roestbak welke maar blijft rijden enz. enz. Hoe dan ook, als je er lol in hebt waarom zou je dan niet 30 of 40 ruggen op tafel leggen als je het je kunt permitteren?

Het idee dat een goedkope bas slechter zou zijn dan een dure vind ik merkwaardig. Uiteraard heb je een zeker segment van triplexbassen waar dit wel opgaat. Alhoewel zelfs hiertussen soms pareltjes te vinden zijn. Maar vanaf een € 1000,- tot € 2000,- heb je een kwaliteitsinstrument. Boven deze prijs ga je betalen voor de naam of voor het meerwerk (bijvoorbeeld hollow body) of voor dat stukje extra vakmanschap dat net die personal touch geeft die jou kan bekoren.
Of dit gebeurt bij een duurder exemplaar hangt veel af van je manier van spelen. Met name de aanslag. Zolang je hard blijft aanslaan maakt het niet zoveel uit wat je in handen hebt. Sterker nog: Het kan heel goed gebeuren dat een goedkope plank hierbij beter klinkt dan een dure. De verschillen in mogelijkheden worden groter naarmate je de snaren zachter beroert. Met name hierin blinken de duurdere instrumenten uit. Dan komen de harmonischen tot wasdom en hoor je de volle rijkdom van het instrument naar boven komen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door basloze fret »

Wiro schreef: Maar vanaf een € 1000,- tot € 2000,- heb je een kwaliteitsinstrument..
Tegenwoordig heb je voor 300 euro nieuw al een kwaliteits-bas waar je als beginner de eerste 5 jaar zeker mee vooruit kan. Het hoeft echt niet meer dan dat te kosten. Een Squier of Yamaha bijvoorbeeld. Ik zou een beginner geen dure bas aanraden, niet omdat die persoon het niet waard is, maar simpelweg omdat je dan nog niet kan beoordelen of een bas goed is en welke bas bij je speelstijl past of zal gaan passen als je iets verder bent. Je kan dan beter een jaar of twee wachten en tot die tijd op een goed afgestelde goedkopere bas spelen. En dan pas een Fodera kopen... :D
Gebruikersavatar
baszuidwijk
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 nov 2015, 17:06

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door baszuidwijk »

Ik speel nu vier maanden basgitaar. Daarnaast speel ik nu ook al weer zo'n 40 jaar drums. Wij - drummers en bassisten - zijn de fundering van de band. Op onze schouders wordt het feest gebouwd. Hoewel we niet altijd even zichtbaar zijn op het podium, zijn we daarom niet minder belangrijk. Je speelt het lekkerst op een instrument waar je van houdt. Dit staat in mijn optiek helemaal los van de prijs. Zo heb ik in mijn drumkit nog altijd de Maxwin snare van een paar tientjes waar ik in 1976 ooit mee ben begonnen. Ik speel met liefde op dat ding, ook al rechtvaardigen mijn skills vandaag de dag prima een snare van €1000. :oudezak:

Toen ik een paar maanden geleden begon met bassen, vond ik het verstandig om niet meteen mijn bankrekening te legen in de lokale muziekzaak. Ik stelde mezelf een budget (€400) en ging op een dozijn basgitaren zitten pielen. Stap 1: Welke bassen voelen het fijnst qua halsdikte, gewicht, balans? Stap 2: Welke bassen vind ik daarvan het mooist klinken? Stap 3: Van de twee bassen die overbleven: welke vind ik het mooist? Allemaal zeer subjectieve overwegingen waarvoor je echt geen ervaren bassist hoeft te zijn!

Uiteindelijk speel ik nu dus op een Ibanez SR370 in een hartverwarmende 'brown borst' kleur. Ik pak 'm iedere dag met liefde op en ga lekker zitten spelen. Dat fijne gevoel is de bas mij waard en dat gevoel maakt mij ook de bas waard. Ik had dezelfde exercitie ook kunnen doen met ander budget, maar dat had voor het gevoel uiteindelijk niets uitgemaakt. En wat de rest van de wereld vindt van mijn bas? Dat interesseert me niets! 8)
Gewoon lekker spelen!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Muziekschuur »

Een goeie basgitaar is een mooie erfenis.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door arjen »

Volgens mij is het gevoel waar Didi in de openingspost aan refereert een typisch Nederlandse houding, 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'. Dure auto's, kleding en bassen mogen niet om één of andere reden als je dat niet kunt verantwoorden vanuit een bepaald nut of sociale status. Wel jammer, want wat is er mooier dan je centen uitgeven aan iets bijzonders, iets waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Misschien levert het een vakman nog wel een boterham op ook.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door rich13 »

Ik heb hetzelfde idee als Arjen. Ik hou gelukkig wel van een beetje "on-Nederlandse" aandacht en gedraag me daar ook naar op het podium.

Mijn bassen moeten wel goed zijn, want goede instrumenten maken je beter maar ze hoeven niet duur te zijn. Ik heb een nep Stingray waar ik heel veel plezier mee heb, maar ik heb m wel opgepimpt. Voor versterking geldt hetzelfde, ik heb een simpele Ashdown MAG set wat helemaal voldoet. Voor versterking vind ik het topic eigenlijk misschien nog wel meer van toepassing, wat dat betreft.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door didi »

Het is dat ik zo vaak heb gehoord dat na een optreden iemand zei: " Wat staat die daar nou te prutsen met z'n dure Rickenbacker." Je moet het spel niet met het object verwarren. Het is heel legitiem om een 60-er jaren Fender te kopen en die alleen aan de muur te hangen omdat je het zo'n prachtig ding vindt zonder dat je een noot kan spelen.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door bazz59 »

Denk dat het beter is om je te onderscheiden via je basspel , groove en sound dan enkel met een instrument. Al doet ieder ermee wat hij wil natuurlijk.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Herman »

Als je je al zou willen onderscheiden. Er is niks met blues jes pompen met een P.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door 4snaarinstrument »

Het maakt mij totaal niet uit. Iedereen moet gewoon de bas kopen die hij wilt. Ik vind het ook wel mooi als iemand echt voor een bepaalde bas gaat. Goedkoop of duur maakt niet uit.
Je kan trouwens ook een instrument kopen als een soort verzamelobject.
Fender
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door evertalbers »

Er is absoluut niks mis met de geweldige SX'en, Squiers etc. etc. van tegenwoordig maar als je het kunt betalen geldt:

1. Je leeft maar één keer.

2.

Afbeelding
Plaats reactie