DOCU Topic!

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: DOCU Topic!

Bericht door basloze fret »

Frederiek schreef: 15 jan 2019, 14:05 Sluit ik me helemaal bij aan. Mooie vader-zoon docu maar verder niet heel boeiend. Ik had ook graag meer gezien van topbassisten en zeker ook van bouwers van eigen bodem. Pa Vrienten is gewoon een beetje een arrogante zeurkous. Alles afzeiken met alleen sentimentele argumenten, zichzelf continu tegensprekend (de bassist is gewoon zo'n man die achterin in een hoekje staat en alleen grondtonen speelt op een ouwe Precision; staat zelf vooraan melodische lijntjes te spelen op een Dingwall). Hij heeft het zelf heel goed gedaan maar kan toch geen waardering opbrengen (of zijn negativisme verbergen) voor collega's, wat ik zelfs wel een beetje sneu vind.

Wat ik ook miste was meer positieve reclame voor het instrument, iets dat anderen (met name jonge mensen) inspireert de bas op te pakken omdat het een te gek instrument is en niet alleen een optie als je een slechte gitarist bent. In ieder geval een poging af te komen van het imago dat Vrienten sr. verkoopt. Daar hoort ook bij dat het na gitaarJongens wederom over basMannen gaat, en er qua dames alleen (met alle respect) 'de dochter van' aan bod komt. Echt heel jammer.

Gaddum vond ik erg leuk om naar te luisteren overigens, en zijn De Gier klonk te gek :)
Ik ben het wel eens met je kritiek eens. Er werd wel een beetje een eenzijdig beeld van de bas geschets. Een bassist is alleen de drager van de bas zo gezegd en mag niet te veel doen. Ik vind het echter niet arrogant overkomen van Hennie, het is gewoon zijn smaak en die van van veel mensen. Bassisten met die insteek worden ook het meeste gevraagd voor sessies en studioklussen. Maar van de andere kant is het ook een vrij ouderwetse kijk op het instrument.

De laatste pakweg 30 jaar is echter bewezen dat er zoveel meer kan op een bas. Je kan een bas ook gewoon zien als een instrument dat toevallig lage snaren heeft. Je kan er ook solo stukken of soundscapes op spelen bijvoorbeeld, niet altijd alleen maar die functionele basrol. Maar dat aspect van de bas is niks voor Hennie, hij wil duidelijk alleen bas, ook in zijn sound zoals bleek bij die soundcheck. inderdaad een beetje een contradictie omdat in Doe Maar de bas zo’n prominente rol in neemt en niet alleen puur ondersteunend is.

Verder vond ik het erg leuk en heeft het me weer aan het denken gezet over de basrol.
Haico

Re: DOCU Topic!

Bericht door Haico »

JohnBoy schreef: 15 jan 2019, 18:42 Ik Henny is gewoon oud en dus wat minder flexibel in zijn visies.
Beetje zoals jij dus. ;)

Grappie!!!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: DOCU Topic!

Bericht door JohnBoy »

Haico schreef: 15 jan 2019, 19:34
JohnBoy schreef: 15 jan 2019, 18:42 Ik Henny is gewoon oud en dus wat minder flexibel in zijn visies.
Beetje zoals jij dus. ;)

Grappie!!!
Precies! :oudezak:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: DOCU Topic!

Bericht door AmericanIdiot »

Thunder schreef: 15 jan 2019, 16:14 Een aantal van die opmerkingen kwamen op mij als kijker over als elkaar een beetje stangen met een knipoog. Beetje als hun soort humor onderling.
Zo heb ik het ook ervaren, ik vind dat Henny wel een prettige en droge humor heeft.
Haico schreef: 15 jan 2019, 16:45 Geef Aram Kersbergen en Sander De Gier dan óók een kans om hun visie te delen.
Daar heb je ook wel een punt... voor ons 'kenners' niet zo'n probleem, wij weten wel dat De Gier bassen prima dingen zijn maar voor de leek kan het wat afschrikkend overkomen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1563
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: DOCU Topic!

Bericht door Laxe »

Ik deel de mening van Basvarken en Green Goblin. Ik vond het een erg leuke en herkenbare docu. Ik heb de pest aan afzeiken en dat heb ik ook zeker niet gezien, hooguit een beetje melige ons-kent-ons plaagstootjes.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: DOCU Topic!

Bericht door Strabel »

Brinkmeister schreef: 15 jan 2019, 14:19 Die Gino Cochise, zou die een heel klein beetje onder invloed geweest zijn? En waarom zat die erbij?
Precies dat,hoe klinkt een bassist onder invloed. :lol: :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: DOCU Topic!

Bericht door Concorde »

Na jullie reacties gelezen te hebben ga ik 'm nog 's bekijken...
Misschien dat ik dan wat objectiever ben, maar ik heb ervan genoten!
Ik kom met m'n 49 jaar dan ook uit de Doe Maar tijd, en Henny is voor mij een soort van aanleiding geweest om te gaan bassen.
Noem 'm arrogant.... noem het charisma.... tsjaaa :wink:
Nog altijd word ik blij van de beginnoten van Smoorverliefd. :worship:

En inderdaad de opmerkingen "Baskabouter' en 'zouden ze elkaar wel horen?'.... :lol:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: DOCU Topic!

Bericht door Pedullist »

Ik had mijn commentaar al elders neergeschreven. Enige toevoeging daaraan is dat het juiste woord voor Henny 'normatief' is. Ik heb ook zo'n vader (muziek met drums en muziek met electrische gitaren? Geen muziek! Ja, dus ook The Beatles zijn kut). Erg herkenbaar. Oh, en verder volledig eens met Frederiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: DOCU Topic!

Bericht door Strabel »

Het probleempje voor mij is dat dit als een "docu" word vermeld ,en hoewel best aardig als vader/zoon interactie als dit een "basmannen" bassisten nl docu zou moeten zijn, geeft het weinig achtergrond en inkijk plus ,HEEL erg onvolledig beeld over de bas en bassisten.
Als dat ook niet de bedoeling was,is het een leuk "Henny Vrienten" fanclub documentje.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: DOCU Topic!

Bericht door Pedullist »

Ik zou de definitie van documentaire er even op naslaan.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: DOCU Topic!

Bericht door Strabel »

Haha,pietje precies, heb ik gedaan ,realiteit en feiten staat er onderandere,allemaal een beetje karig,onderbelicht,zou ik dan zeggen. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: DOCU Topic!

Bericht door Pedullist »

Ik heb beiden gezien. Henny IS normatief en dat is een feit.
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: DOCU Topic!

Bericht door Brinkmeister »

Bandje uit mijn hele vroege jeugd, heb van mijn ouders weleens gehoord dat ze waanzinnig succesvol waren. Later waren mijn blowende vrienden er ook fan van.

Hoewel ik nooit fan was en alleen de hits ken: die gast heeft toonaangevende dingen gedaan, niet alleen met Doe Maar. Ook zijn filmmuziek is zeer goed te pruimen. Ik vind het een held. En natuurlijk had de documentaire anders, meer op de bassist als concept gericht gekund. Maar nu is het een mooi vader/zoon document over een held, zijn zoon en hun invloeden geworden. Ik heb genoten.

En uit mijn jeugd (ik was 19):
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Haico

Re: DOCU Topic!

Bericht door Haico »

Als dat al normatief is, dan vraag ik mij af hoe je zelf met kritiek omgaat. :roll:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: DOCU Topic!

Bericht door Hagen »

Ik heb vanavond teruggekeken. Vond het idd een vader zoon basding. De titel was ook zoiets als ' Vrienten en Vrienten' zag ik.
Genoot van vader en zoon, zeker als ze basten. Die zoon is zeker goed! Van Van Schie had ik wel meer willen zien. Die is zeker origineel in baslijnen. Hij is dienend en onderscheidend. Hij maakt van een popsong een hit. Hij kreeg ook maar 2 referenties bij zijn naam .. beetje weinig. Leuk om Van Deinum weer terug te zien: plectrum kort voor de brug, ook voor een onderscheidende toon. De passie en intensiteit van Rinus .. heerlijk! En dan die huisgemaakte bas.
Conclusie als die van Geert: meer, aub. Ik zou wel een uur per bassist willen zien. Hun visie, hun arrangeren van baslijnen, gearcheck, enz.
Plaats reactie