MarkBass gaat basgitaren maken

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door Spaghettihout »

BassAgent schreef: 16 jan 2019, 09:04
badastronaut schreef: 15 jan 2019, 23:01 Klinkt wel prima:

https://twitter.com/bonarichard/status/ ... 1850064896
Ik vind 'm persoonlijk klinken als een kartonnen doos, maar toch is het nog wel acceptabel, en dat komt door de man die 'm bespeelt. Je kunt van Bona zeggen wat je wil, het blijft 1 van de meest getalenteerde bassisten die op deze planeet rondloopt. Die klinkt goed op een Keiper.
Ik ken de beste man niet, en ik kan natuurlijk afgaan op hoe er hier op hem wordt gereageerd, maar dat laat ik even achterwege. Ook hoe de bas is, of kan zijn; geen idee, maar alstublieft, wat kan die man spelen zeg!!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door BassAgent »

Dat bedoel ik, maar ik hoor hem liever op z'n Fodera, of Suhr fretless.

En kijk! Bona op een ZON!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door Spaghettihout »

Mooi hoor!
Die gitarist is trouwens ook geen pannenkoek!!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door BassAgent »

Pat Metheny heeft wel eens vaker een gitaar aangeraakt ja :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door HaveBlue »

badastronaut schreef: 15 jan 2019, 23:01 Klinkt wel prima:

https://twitter.com/bonarichard/status/ ... 1850064896
Ik weet nu hoe de D en de G snaren klinken. Als bassist ben ik juist geïnteresseerd in de B, E en A :D
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door basloze fret »

Vrientje van Henny zeker? :D

Ik denk dat het niet uit maakt waar Bona op speelt. Bij hem zit het echt in de vingers.
Dat talent kun je helaas (of gelukkig maar?) niet kopen....de discussie over op welke bassen hij speelt en welke beter klinken is volledig ondergeschikt aan zijn muzikaliteit.
Ik weet verder ook niks over dat hij niet zo'n leuk persoon zou zijn, en dat boeit me in deze zin ook wat minder. En is wellicht ook wat overtrokken, maar goed ik ken die verhalen niet...
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door HaveBlue »

basloze fret schreef: 16 jan 2019, 10:16 Vrientje van Henny zeker? :D
Als je kijkt naar het gepriegel op de vierkante millimeter van Bona heeft hij wel een punt met zijn "waar is de bas?". Vorig jaar november live zien spelen in Utrecht en, los van de documentaire, vind ik het een prima bassist waar ik stiekem wat van probeer af te kijken. Zijn spel is voor mij een fijne mix van in dienst van het nummer spelen en jezelf vrijheid permitteren.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door basloze fret »

Het zijn gewoon twee totaal verschillende aspecten van het instrument de basgitaar die prima naast elkaar kunnen bestaan. Vaak wordt het hier en elders zo zwart wit gesteld. Ik kan allebei de kanten waarderen.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door HaveBlue »

basloze fret schreef: 16 jan 2019, 11:30 Ik kan allebei de kanten waarderen.
Ik zeker ook. De virtuositeit en bezieling druipt er bij Bona vanaf en daar kan ik van genieten. Mijn gebrek aan talent maakt echter dat ik geen deuk in een pakje boter speel als het op gepriegel op de vierkante millimeter aankomt en daardoor meer affiniteit heb met McCartney, Dave Swift, Dale Davis (en Henny Vrienten :D).
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door Erelid »

Er wordt hier een paar keer gezegd dat Bona zo'n verschrikkelijke vent is. Ik heb hem een keer ontmoet en dat is me toen niet opgevallen. Is het echt zo'n eikel? Kan zijn hoor maar beetje makkelijk om iets te roepen zonder uitleg. Als ik hem zie zie spelen dan heeft ie er heel veel plezier in in elk geval. Dat kan ik van een hoop muzikanten niet zeggen.

Verder vindt ik dat bassen goed moeten klinken, lekker moeten spelen en goed in elkaar moeten zitten. Wat voor merk er op staat of welke artiest zijn naam er aan verbind zal me een lor wezen. Als je Bona, of welke andere echte bassist een Jack&Danny bas van € 90 in z'n handen stopt het ook goed klinkt. Dit soort filmpjes zijn van geen waarde.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door wombatboter »

Erelid schreef: 16 jan 2019, 12:18 Er wordt hier een paar keer gezegd dat Bona zo'n verschrikkelijke vent is. Ik heb hem een keer ontmoet en dat is me toen niet opgevallen. Is het echt zo'n eikel? Kan zijn hoor maar beetje makkelijk om iets te roepen zonder uitleg. Als ik hem zie zie spelen dan heeft ie er heel veel plezier in in elk geval. Dat kan ik van een hoop muzikanten niet zeggen.
Hij heeft het bij mij verkorven na het laatste concert dat ik van hem zag in Brussel.
De zaal zat vol en de zwarte gemeenschap van Brussel was goed vertegenwoordigd en er was veel animo in de zaal waarop Bona gretig inspeelde, het kwam over als een thuismatch.
Hij praatte vaak met het publiek en bepaalde mensen kende hij blijkbaar persoonlijk en de sfeer was hartelijk maar halverwege begon hij vanuit het niets met een speech over hoe iedereen zich moest verzetten tegen vaccinatie want dat was een samenzwering van allerlei krachten die slecht waren voor de wereld (..). Geen idee wat de man binnen had.
Het ergste was echter dat hij besloot een nummer alleen op gitaar te brengen en de andere groepsleden (waaronder één blanke gitarist) verlieten het podium.
De akoestische gitaar van de gitarist stond op minder dan een meter van de voeten van Bona en hij kon ze gemakkelijk grijpen maar hij riep de gitarist terug vanuit de coulissen om hem de gitaar persoonlijk in de handen te komen geven. De hele zaal joelde want Bona beval een blanke om terug te keren en gewillig een gitaar te geven die binnen armbereik stond. Het stonk naar omgekeerd racisme.
Ik zag dat de gitarist verbouwereerd terugkeerde naar zijn plaats in de coulissen na dat potsierlijk gedoe en ik had het gevoel dat hij de rest van het concert aangeslagen en minder uitbundig overkwam.
Het verbrodde voor mij de avond en de andere verhalen die ik las tov zijn relatie met TecAmp pleitten ook niet meer voor hem. Hij speelt wel erg goed maar hij verrast me minder dan vroeger en die manierismen komen vaak mijn keel uit (alweer die "ziekenwagen" imitatie in dat promotiefilmpje voor zijn nieuwe bas voor de miljoenste keer, geeuw).
Ik kan hem niet meer onbevangen beluisteren of bekijken, plots komt hij vals over op me achter dat voortdurende gelach.
what fools these mortals be
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door Erelid »

Dat is wel raar ja..
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door Brinkmeister »

Zo heb ik een tijd een verminderde waardering voor Brian May gehad, nadat ik die in 1998 bloedchagrijnig in de Martinihal zag. Mijn held bleek een eikel te zijn, vond ik toen.

Is later wel weer goedgekomen.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door HaveBlue »

Brinkmeister schreef: 16 jan 2019, 13:47 Is later wel weer goedgekomen.
Iedereen heeft wel eens zand in z'n vagina maar de manier waarop Bona fulmineerde over Thomas Eich sloeg nergens op. Voor mij reden om direct een Tecamp Puma te kopen en m'n Markbass head als backup te gaan gebruiken :lol:
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door BassAgent »

wombatboter schreef: 16 jan 2019, 12:56 Het verbrodde voor mij de avond en de andere verhalen die ik las tov zijn relatie met TecAmp pleitten ook niet meer voor hem. Hij speelt wel erg goed maar hij verrast me minder dan vroeger en die manierismen komen vaak mijn keel uit (alweer die "ziekenwagen" imitatie in dat promotiefilmpje voor zijn nieuwe bas voor de miljoenste keer, geeuw).
Ik kan hem niet meer onbevangen beluisteren of bekijken, plots komt hij vals over op me achter dat voortdurende gelach.
Dit is exáct wat ik inmiddels tegen die man heb. Ik luister z'n eerste drie platen echt met heel veel plezier maar daarna valt hij zo snel in herhaling dat ik er misselijk van word. Scott Devine heeft "die ene" lick trouwens ook al een keer geanalyseerd.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie