Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7895
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassKees »

Ik weet dat Gary Willis altijd met een ongelooflijke hoeveelheid gain speelt en daarbij heel beheerst aanslaat. Daardoor zou het heel goed kunnen worden verklaard dat deze techniek bij hem zo'n duidelijke klank veroorzaakt.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Misschien wel, maar dat verklaart nog niet de harmonics. Ik heb geen problemen om artificial harmonics te spelen, maar met deze nagel techniek krijg ik er niet veel uit. Iemand hier het geprobeerd? Ik heb het gevoel dat het niet moeilijk is maar dat ik iets niet goed doe of mis.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door HNZ »

ASK WILLIS!

Misschien vind je hier meer info: https://garywillis.com/category/ask-willis/
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Gewoon met je duimnagel schrapen, liefst op of in de buurt van je pickup, en een dikke vette compressor erop (wat hij altijd lijkt te hebben).
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Dus zonder dat je met de wijsvinger op de knoop van de harmonic zit zoals bij een normale artificial harmonic bedoel je? Hij lijkt wel iets te doen met zijn wijsvinger voor de duim. Met alleen de duim krijg ik die harmonic niet.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ik zie het hem niet doen. Die wijsvinger doet niks (op groot scherm gekeken, bij 8 seconden frame voor frame). Zet het tempo maar eens op 0.25. Hij schraapt enkel met zijn nagel.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Alleen met de nagel maakt het wel makkelijker. Maar dan klinken de boventonen minder duidelijk bij mij. Ik heb ook het idee dat hij er nog wat overdrive heeft op staan, dan zijn die boventonen ook wat duidelijker.
Het lukt wel een beetje maar toch nog niet helemaal zoals het moet.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ik hoor op al zijn platen een dikke vette compressor. Tesamen met een pickup die zowat op de snaren zit, maakt dat het wel veel makkelijker.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Kun je een voorbeeld noemen van een nummer waar je die compressie goed hoort? Ik ken niet al zijn platen. Op dat video'tje hoor ik niet zo veel compressie bij zijn normale spel.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Rieno »

Uit een interview komt iig dit:
I've seen you employ an unusual right hand technique where you produce a distorted-type of effect with your thumbnail. How did that develop and could you explain it to us?

I don't remember when it started. One technique produces a false harmonic with overtones that don't necessarily have to do with the main pitch. The other is a fingernail scrape parallel to the string that produces a nasty attack that varies with how fast you scrape. Much cheaper than pedals!
Dus het is wel echt alleen het schrapen. Verse snaren en voor de rest die enorme bak gain en het zou dus gewoon moeten lukken lijkt me.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Charlie »

Hij speelt, motorisch gezien, ontzettend efficiënt. Letterlijk geen beweging te veel. Ik vind het alleen zo saai..... :?
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Rieno schreef: 26 jan 2019, 16:27 Uit een interview komt iig dit:
I've seen you employ an unusual right hand technique where you produce a distorted-type of effect with your thumbnail. How did that develop and could you explain it to us?

I don't remember when it started. One technique produces a false harmonic with overtones that don't necessarily have to do with the main pitch. The other is a fingernail scrape parallel to the string that produces a nasty attack that varies with how fast you scrape. Much cheaper than pedals!
Dus het is wel echt alleen het schrapen. Verse snaren en voor de rest die enorme bak gain en het zou dus gewoon moeten lukken lijkt me.
Ik ben al de hele dag aan het schrapen :D . Ik krijg wel redelijk goed geluid, maar de boventonen/harmonics klinken niet hard genoeg. De basis toon (die je links pakt) is wel aanwezig, maar eigenlijk moet je meer die boventoon horen en niet zo zeer de basis toon. Iemand hier het geprobeerd?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7895
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassKees »

Meh... Ook maar een batterij effecten geprobeerd.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Bedankt voor de video Kerrie :D Bij jou mis ik echter ook de boventonen bij die scrapes, een beetje hetzelfde als ik ook heb.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

ff een heel crappy video, maar volgens mij is het trucje om de snaar alleen te raken met de bovenkant van de nagel vlak bij de brug. Klein beetje reverb kan maar is niet eens nodig..

Plaats reactie