Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Thunder »

Ik heb een setje D'Addario EXL 40 - 95 op mijn 4003 waar ik qua geluid erg tevreden mee ben. Ik heb echter het vermoeden dat ze te licht zijn voor de Rick, in de zin dat losser draaien van de trussrods niet heel veel lijkt te doen. Standaard komen ze met 45 - 105 dacht ik, klopt mijn vermoeden?

Ik heb uiteraard wel zelf wat rondgeneusd, en kom ook wel anderen tegen die een dunne set snaren gebruiken maar veel Rick spelers vinden een volledig rechte hals prettig.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Ik twijfel hevig of ik naar 45-100 wil. Ben tamelijk blij met de DR's. Zou hoogstens HiBeams willen proberen.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Ik heb laatst de Optima flats vervangen door D'Addario rounds 45-65-80-100 en daar voelt-ie zich prima bij. En ik ook :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Nordenbacker erin geknald. Dat is wel een blijvertje. Voller en harder, beter in balans met de brug pickup. Jammer dat er geen chroom kapje op zit, maar klank is voor mij belangrijker. Oh en geen brom meer in de middelste stand (reverse polarity). Handig als je een meter van een opname PC zit. Je vraagt je alleen af waarom Rickenbacker dat niet zelf verzint.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Ja deze pickup is een absolute aanrader. Het karakter verandert niet volledig, maar je krijgt mooi warm laag en een soort van extra grom in het geluid omdat in de middenstand er meer nek doorkomt. En lekker stil. Heel fijn.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Pedullist schreef: 15 feb 2019, 01:41 Je vraagt je alleen af waarom Rickenbacker dat niet zelf verzint.
Ik denk deels omdat Rickenbackerfans vaak nogal conservatief zijn ingesteld en juist op die sixties-vibe kicken (heb me daar zelf ook schuldig aan bevonden door een toaster in mijn Rick te zetten)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Pedullist schreef: 15 feb 2019, 01:41 Nordenbacker erin geknald. Dat is wel een blijvertje. Voller en harder, beter in balans met de brug pickup. Jammer dat er geen chroom kapje op zit, maar klank is voor mij belangrijker. Oh en geen brom meer in de middelste stand (reverse polarity). Handig als je een meter van een opname PC zit. Je vraagt je alleen af waarom Rickenbacker dat niet zelf verzint.
Even zonder dollen: bedoel je een Nordstrand halselement? Met dezelfde looks als een Rick-pup? Er gaat wel een lampje branden nu want ik maakte me laatst zorgen over de overmatige hoeveelheid brom van mijn Rick in sommige situaties (vreemd genoeg ook weer niet altijd en overal).
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Ik dol nooit in het RIckebacker topic, Hans. :) Ja, de Nordenbacker is een vervanging voor het nekelement. Hij past precies in het gat van het originele element. Omdat hij een omgekeerde polariteit heeft, zoals de meeste jazz bassen, hoor je geen brommetje meer als je beide pickups aan hebt (dat cancelt uit). Switch je naar het losse nek of losse brug element, dan is de brom uiteraard weer terug. Het ziet er ietsje minder klassiek uit zonder het chroom, maar het went snel. De klank is wellicht nog meer 60's, omdat hij dieper klinkt. Ik merkte dat ik in eerste instantie minder Geddy Lee/Chris Squire en meer Paul McCartney (Revolver tijd) stijl ging spelen, vingers meer richting toets. Dat is alweer genormaliseerd trouwens. Ik speel toch graag nét achter het brug element, of soms zelfs helemaal bijna op de brug.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal en een heel interessante optie! Ik zie ze inderdaad staan op de Nordstrand site. Ik houd 'm eens in gedachten. Waar heb jij 'm vandaan?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door trippy demon »

Grappig, ik verving bij mijn 4003 het brugelement omdat dat een vrij zwakke output had ten opzichte van het halselement. Om de output te verhogen moest ik het zo hoog draaien dat bij het aanslaan de snaren de polen van het element raakten waardoor het in de studio onbruikbaar werd.
Ik heb er een BassLines SRB-1b humbucker ingezet welke geen uitstekende polen heeft en meer bij de utput van mijn halselement past.
Ook het BassLines halselemet heb ik uitgeprobeerd maar dat gaf juist weer een te zwakke output, waarschijnlijk meer in lijn met het originele brugelement.
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Hans58 schreef: 16 feb 2019, 13:59 Goed verhaal en een heel interessante optie! Ik zie ze inderdaad staan op de Nordstrand site. Ik houd 'm eens in gedachten. Waar heb jij 'm vandaan?
Ik had een advertentie gezien op Reverb maar dat was op de dag van 'ophalen' dus vond ik iets te voorbarig. Dus een week later bij Nordstrand zelf besteld. Wel wat pittiger qua prijs met verzend- en inklaringskosten maar meer dan waard, voor mij dan.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Dank u!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Dat gaat heel erg in tegen wat iedereen zegt, TrippyDemon (Nordstrand, ikzelf en mensen die de Nordenbacker hebben gekocht en hun tevredenheid delen op fora). Het lijkt erop dat er iets mis was met die pickup.
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door trippy demon »

Pedullist schreef: 16 feb 2019, 14:09 Dat gaat heel erg in tegen wat iedereen zegt, TrippyDemon (Nordstrand, ikzelf en mensen die de Nordenbacker hebben gekocht en hun tevredenheid delen op fora). Het lijkt erop dat er iets mis was met die pickup.
Ach, bij mij zijn de dingen zo vaak omgekeerd aan de regel dat ik me er niet veel meer van aantrek, mijn rick is uit 2005, dus misschien dat daar ook wat verschil in zit en ik heb de wijziging in 2007 gedaan met tot op heden volle tevredenheid...

Het halselement staat in zijn laagst mogelijke stand en dan nog brult ie als een bezetene, heerlijk!
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Pedullist schreef: 16 feb 2019, 14:02
Hans58 schreef: 16 feb 2019, 13:59 Goed verhaal en een heel interessante optie! Ik zie ze inderdaad staan op de Nordstrand site. Ik houd 'm eens in gedachten. Waar heb jij 'm vandaan?
Ik had een advertentie gezien op Reverb maar dat was op de dag van 'ophalen' dus vond ik iets te voorbarig. Dus een week later bij Nordstrand zelf besteld. Wel wat pittiger qua prijs met verzend- en inklaringskosten maar meer dan waard, voor mij dan.
Je kan ook terecht bij Bass Direct in Engeland. £105,-

https://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... ckups.html
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Plaats reactie