34 vs 35 scale

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

34 vs 35 scale

Bericht door Slashhead »

Met de komst van 5 snaren bassen is de 35" scale wat meer gangbaar geworden. De 4-snaar tegenhanger van het gelijke model is vaak wel 34". Ongeacht of de bas nu een vintage of modern type uitvoering is. Het is dan ook wel begrijpelijk dat de lage B snel gelinkt wordt aan 35". De meningen over wel of niet nuttig zijn van 35" en een voorwaarde voor een strakke B lopen uiteen. Dit betekent in het laatste geval dan eigenlijk dat 35" een soort van compromis is en als je het allemaal wat zwart ziet; 4 snaren moeten bloeden voor een enkele ;-)

Wat ik merk is dat het effect van 34" of 35" erg groot is. Vooral als je dezelfde set snaren gebruikt. Toonhoogte heeft verband met de massa van de snaar tussen nut en bridge. Wanneer deze afstand groter wordt zit er meer snaar tussen en dus meer (snaar) gewicht als de spanning hetzelfde zou blijven met een lagere toon als gevolg. Om weer in tune te komen moet gecompenseerd worden en vandaar de hogere snaarspanning. Wellicht kan iemand met verstand van zaken dit beter omschrijven. In elk geval neem ik een enorme klankverandering waar van dezelfde snaar op 34" en 35". Persoonlijk denk ik dat dit het breek- of maakpunt is of een 35" bas iets voor je is.

Zelf heb ik wat lopen experimenteren. Ik heb Thomastik Infeld JR345 snaren gepakt (rounds). Dit zijn (extreem) low tension snaren, te soft naar mijn mening op een 34". Dus dacht ik, misschien is het wat voor mijn 35" (MTD 535-24). De tension ging inderdaad flink omhoog en kwam nagenoeg op niveau van de flatwound versie JF345 (low tension flats) op en 34". Alleen was het absoluut geen match met de MTD bas in mijn oren. Je krijgt dan die typische 34" aanslag van de snaar maar dat was ook het enige positieve dat ik kan benoemen. Ik denk dat de Bartolini elektronica van de MTD niet gemaakt is met dit soort snaren in het achterhoofd. Het werkte gewoon niet. Toen nog even de TI JF345 flats erop gezet. Daar merkte ik dat de tension op de MTD 535-24 te hoog was geworden waardoor al het leven uit de snaren verdwenen was.
Ik gebruik de stock MTD Ni .135 snaren set. Soms is het goed om gewoon wat te experimenteren om er achter te komen dat wat je al had beter is :D Nou moet ik ook zeggen dat de combinatie flats en MTD 535 ook niet voor de hand ligt...

Een zelfde ervaring had ik ook gehad op een Yamaha 6JP2 35" met DR Lo-riders. Werkte fantastisch op mijn 34" Jazz bas maar voor geen meter op de Yamaha omdat de tension te hoog was geworden, wat de DR snaren onherkenbaar maakten voor mijn oren. Alles werd mij veel te transparant, alsof je op een piano aan het spelen was. Als ik dat zou willen dan had ik wel een piano gebruikt.... Aan de andere kant kan dat ook zijn naar waar je op zoek bent.

Kortom, ik denk dat de snaren selectie een grote invloed heeft en dat dit soms het beeld over een 35" wat kan vertroebelen. Ook uit een 35" is mooi en zijdezacht hoog te krijgen net zoals uit een 34" een rete strakke B te halen valt.

Misschien kan je jouw eigen bevindingen hier neer zetten en welke set je gebruikt op 34" en 35".

Ik heb een Fender J en P en beiden zijn met TI Jazz Flats (JF345). Een MTD 535-24 met MTD Ni .135 stock.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door Unlord »

Mooi relaas. Zelf heb ik behoorlijk wat geprobeerd, maar kan geen sluitende conclusie geven. Ik heb een MM Stingray van 34" met een enorm strakke B. Idem voor de Warwick $$ 5 en de G&L L2500. Allen 34". Ooit een Lakland 55-94 gehad met 35". Was eveneens retestrak in de B. Daarnaast genoeg andere bassen van verschillende mensuren laten staan vanwege een flabber B. Snaren maken ook veel uit, maar alleen negatief als je er echte kutsnaren op zet, zoals Hartkes. Ik gebruik standaard stainless d'Addario. Altijd goed. Tot slot maakt de hoogte van de snaar ook veel verschil. Ik zet ze zo laag mogelijk zonder buzz.

Kortom, geen idee.
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door rsint »

Op mijn Dingwall gebruik ik de snaren van Dingwall zelf omdat er verder maar weinig leveranciers zijn voor Fanned Fret en een 37 inch lage B. De enige die ik ken is deze https://store.kaliummusic.com/index.php ... 6fcspheai0
Die zou ik ook nog wel een willen proberen en ze maken ook "balanced sets" voor regulier gefrette bassen.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door Tutu »

Ik heb een aantal 35” 5 strings gehad en nu een 34” afemder P Prof in huis gehaald, laag doet niets onder voor een 35”...strak genoeg en heul vet!!
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13374
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door LeftyJ »

Ik heb twee Yamaha TRB5II's gehad met 35" scale, en vond de lage B en E er heerlijk op maar de rest werd te piano-achtig naar mijn smaak. En op de één of andere manier vraten die bassen snaren, zelfs Elixirs verloren snel hun nieuwe klank. Ik heb verder weinig geëxperimenteerd op die bassen (Warwick Black Label, Elixir, Galli). Ik ben heel blij met mijn huidige 34" 5-strings, en denk dat strakheid van de toon veel meer in een goed gebouwde hals zit. Mijn Ellio Martina, Warwick Streamer LX5 en Status S2 Classic klinken allemaal verschillend, maar allemaal strak.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door BassKees »

Mijn ervaring is dat een goede en strakke klank van de lage snaren veel meer afhangt van de stijfheid van de hals. Dit wordt positief beïnvloed door contructie (singlecut vs doublecut, dikte van de hals aan de beskant vs die aan de diskant) en materiaalkeuze (carbon rods, zwaardere houtsoorten als wenge en ebben).
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door HaveBlue »

Ik heb jarenlang een VanderEnd 35" JB5 gehad waarvan ik het gewicht van ruim 5,2kg voor lief nam omwille van zijn strakke lage B.

Tot ik mijn '91 Streamer Stage 1 kocht en erachter kwam dat een strakke lage B niet voorbehouden is aan 35" mensuur mits je snaren met de (voor jou) juiste spanning gebruikt. En daarna met mijn Musicman Bongo 5 en Stingray Classic 5 nóg twee keer bevestigd zag dat een kwalitatief goed gebouwd 34" instrument écht een loeistrakke B kan hebben, zowel in klank als 'feel'.

Ik heb nog een uitstapje met een fretloze Yamaha TRB5II gehad maar vond met dezelfde snaren als op mijn andere 5'ers (Elixir mediums met .130 B-snaar) niet dat deze wezenlijk 'strakker' klonk dan mijn 34" 5-snarige bassen. 35" mensuurlengte en fretloos speelde mij echter wel parten dus nu slechts nog 34" bassen in huis. En geen klachten van zowel mijzelf als de mensen waar ik mee en voor speel.

Wanneer de mogelijkheid zich voordoet om een Dingwall Leland Sklar signature in huis te halen zich voordoet zal ik dat niet nalaten maar tot die tijd blijf ik bij 34" :D

Afbeelding
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door Spaghettihout »

Vette bas is het toch, krijg je ook Leland's baard erbij om de snaren te dempen?
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door Kaasbaas »

Niet te veel over nadenken. Ik heb 34 inch bassen geprobeerd die een strakke, vette B hebben. En 35 inch bassen die een sloppie B hebben.
Daarnaast kun je 5 snarig gewoon setjes kopen .045 .065 .080 .100 .130. bijvoorbeeld voor 35 inch of .045 .065 .085 .105 .135 voor 34 inch. Dan heb je niet meer die "4 snaren bloeden voor 1" situatie.
En fanned frets zoals bij Dingwall is inderdaad een optie. Ik denk inderdaad ook dat de dikte en strakheid van je hals meer invloed heeft dan die ene inch verschil.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: 34 vs 35 scale

Bericht door Slashhead »

Even een update van mijn kant.
Zoals in het begin beschreven heb ik flink lopen dwalen door snarenland om de juiste match voor mijn MTD 535 te vinden. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Thomastik Infeld JR345, die ik eerder afgeschreven had.
Uit onvrede over de standaard MTD snaren ben ik toch teruggegaan naar de JR345. De hogere spanning van de MTD snaren ervaarde ik als beperkend. Een soort van controle over de snaren ontbreekt.
Dat zal dan wel mijn probleem zijn, maar hoe dan ook; het probleem was daar en moest op wat voor manier dan ook geelimineerd worden. Daarnaast was die bas in die setup ook een kanon! Iets teveel van het goede ;-)

De JR345 heb ik een nieuwe kans gegeven, met dit verschil dat ik er voor ben gaan zitten en de hele bas opnieuw heb zitten afstellen (trussrod, brugdelen en elementen) totdat die helemaal naar mijn smaak was. Daarna de tijd genomen om de EQ van de MTD 535 te doorgronden in combinatie met de JR345.
Het resultaat is dat ik de JR345 (nu wel ingespeeld) er een maand of 3 op heb zitten en super tevreden ben met mijn basje en neem hem overal mee naar toe. Het hele heftige is er nu vanaf en heeft plaatsgemaakt voor veel meer te controleren klankeigenschappen. Ik ben nu instaat om de bas te sturen inplaats van bijrijder te zijn.
Eerder moest ik toch een flink eind de hals opgaan met mijn rechterhand om ietwat genuanceerd te kunnen spelen om hem zo wat te temmen en dan nog moest ik soms mijn adem inhouden van oei! voorzichtig!!!! Dat is nu niet meer nodig en kan ik erop spelen zoals je op een Fender J of P speelt.
Plaats reactie