DOCU Topic!

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: DOCU Topic!

Bericht door Strabel »

:stupid:
Behalve het laatste gedeelte .
Het moge duidelijk zijn dat misbruik van je STATUS (popster,veel geld) en het jezelf niet realiseren je zelfs na de dood nog kan achtervolgen.
Bashir (was dat geloof ik) stelde hem de vraag ,wat hij vond van het verwijt van mensen dat hij kinderen in zijn slaapkamer toeliet en zelfs liet blijven slapen.
Aaaah crazy,is wat deze toen +/- 36 jarige M.J. met zijn kinderlijke stem kon uitbrengen,het is lijkt mij de wereld op zijn kop.
Als wereldster moet je (kunnen) weten dat dit "not done"is.
Zijn muzikale nalatenschap staat (wat mij betreft) nog steeds op grote hoogte,maar ook voor toekomstige "become"popsterren een duidelijk
signaal dat ook je prive leven onder een vergrootglas staat en je mede daarop als persoon word afgerekend en status en geld geen rol zouden
moeten spelen.
En "wie zijn wij om een oordeel over hem te hebben",Klingt een beetje als de paus,en we weten wat daar allemaal is misgegaan.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: DOCU Topic!

Bericht door JohnBoy »

Ik zie niet wat de paus er mee te maken heeft behalve dan dat dat weer een andere beerput is.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: DOCU Topic!

Bericht door Strabel »

De paus ,net als jij (johnboy) geloven in "hogere"machten,de ene in god de ander in rechtspraak.
Als geld (afkopen,omkopen) een rol gaat spelen, is diezelfde rechtspraak ook niet veel meer waard en de paus laat het oordeel ook aan een "hogere" macht over,dus er gebeurd/veranderd welhaast niks.
Er zijn veel verwijten te maken aan de omgeving waar M.J. is in opgegroeid en hem maakten tot wie hij was,maar je blijft toch zelf verantwoordelijk voor je daden,de enige "verzachtende" omstandigheid is dat zijn psychische gesteldheid echt wel gemankeerd was,maar door
de status die hij had er door zijn naaste omgeving (zover ik weet) niet veel mee gedaan werd.
Dat is gelijk ook de treurnis van deze grootheid uit de popgeschiedenis.
Feeling the groove is everything.
Haico

Re: Can of worms

Bericht door Haico »

Peachabell schreef: 12 mar 2019, 17:10 Wat heb je er aan die man na z'n dood aan de schandpaal te nagelen?
Weet jij hoe het voelt om misbruikt te zijn? En dat vervolgens miljarden (jazeker!) mensen beweren dat je het verzonnen hebt voor persoonlijk financieel gewin?
Dan wil je toch je verhaal kunnen doen...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22568
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: DOCU Topic!

Bericht door wombatboter »

Klopt, blijkbaar zou je dan postuum niéts meer naar buiten mogen brengen "want het heeft toch geen zin ?"
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: DOCU Topic!

Bericht door JohnBoy »

In plaats va schandpaalnagelen lijkt het me vooral zinnig om te gaan inzien hoe misbruikers ontstaan, en aan die vicieuze cirkel een einde te maken met elkaar.
In die zin is het wel een nuttige film, lijkt me, al heb ik me er niet toe kunnen brengen hem te bekijken. Het gesprek komt op gang.
Maar als we alleen maar brandstapelen, stenigen en schandpaalnagelen komen we niet verder dan nieuwe (zinloze) trauma's te veroorzaken.

Een belangrijke vraag om jezelf te stellen is: Hoe kan ik er aan bijdragen dat dit probleem wordt opgelost?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18619
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: DOCU Topic!

Bericht door Pedullist »

Bij de soms goddelijke verering van artiesten, is het extra wrang als je weet hebt van een keerzijde, en is het niet gek dat mensen gaan praten na een overlijden. De al overdreven heiligverklaring wordt dan namelijk vaak nog veel erger, stuitend zelfs. Dat merkte je ook bij Karl Lagerfeld laatst. Laten we elkaar vooral geen mythe noemen. :D

'Over de doden niets dan goeds' is ook een oordeel. Een positieve, weliswaar, maar toch een oordeel. Ik zie niet wat er erg aan is, een posthuum ordeel. De waarheid dat Picasso een eikel was, kan bestaan náást de waarheid dat hij een invloedrijk kunstenaar was die mooie dingen heeft gemaakt. En of je met die combinatie kunt leven, kun je helemaal zelf bepalen. Met het tonen van een keerzijde wil je helemaal niet bereiken dat het niet meer gebeurt voor anderen, je wil je eigen verhaal kwijt, een bijstelling of aanvulling van de huidige waarheid.

Niet oordelen is een leuk maar onhaalbaar levensdoel. Je ontkent een diepgewortelde menselijke karaktertrek. Maar nu ik erover nadenk hebben zelfs mijn katten een oordeel over wie ze mogen en wie niet.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: DOCU Topic!

Bericht door JohnBoy »

Het niet-oordelen is een kunst op zich inderdaad.
Maar het oefenen levert al veel op, vooral omdat de makkelijke weg (het is áltijd de schuld van een ander dus ik ben verder niet verantwoordelijk) stopt.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18619
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: DOCU Topic!

Bericht door Pedullist »

Wat is dat nou weer voor fatsoensrakkerpraat? Ik ben niet verantwoordelijk voor het handelen van Weinstein en soortgenoten, ben ook niet in staat het te stoppen (zeker niet als ze zijn overleden), en heb er wel een oordeel over. Zolang ik me niet bezig hou met zijn strafmaatbepaling, is dat geen enkel probleem. Klinkt heel nobel hoor, dat niet-oordelen van jou, maar als de mods dit topic sluiten dan heb je welzeker een oordeel. ;)
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: DOCU Topic!

Bericht door JohnBoy »

Duh. Iedereen oordeelt. Het gebeurt alleen vaak iets te makkelijk naar mijn persoonlijke smaak.
En als het over zoiets serieus gaat stoor ik me daar een beetje aan. En ja, daar zit ook iets van een oordeel in. Nou en? Ik lucht slechts het hart.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18619
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: DOCU Topic!

Bericht door Pedullist »

Dat geldt ook voor andere mensen. Je huidige statement sluit trouwens niet aan op je tamelijk belerende tekstje van even hierboven, maar ik vind het prima hoor. :D Dubbele standaarden horen ook bij het leven.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: DOCU Topic!

Bericht door Frederiek »

Het niet-oordelen tot een soort spirituele positieve eigenschap verheffen vind ik bijzonder ontoepasselijk in de context kindermisbruik.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8181
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Can of worms

Bericht door Peachabell »

Haico schreef: 13 mar 2019, 11:41
Peachabell schreef: 12 mar 2019, 17:10 Wat heb je er aan die man na z'n dood aan de schandpaal te nagelen?
Weet jij hoe het voelt om misbruikt te zijn? En dat vervolgens miljarden (jazeker!) mensen beweren dat je het verzonnen hebt voor persoonlijk financieel gewin?
Dan wil je toch je verhaal kunnen doen...
Aangezien ik het zelf niet aan den lijve ondervonden heb, kan ik niet bevestigend op je eerste vraag antwoorden.


Wat ik wel van nabij gezien heb, is hoe misbruik doorwerkt in de psyche van een slachtoffer.
Daarnaast is het een gegeven dat naarmate er meer tijd verstreken is, er harder getwijfeld wordt aan het waarheidsgehalte van een getuigenis, door de justitiële beoordelaars daarvan. In de openbaarheid treden via de media met zo'n verhaal is ook met zekerheid een storm van reacties opwekken. Die twee kanten op kunnen gaan.

Die slachtoffers willen genoegdoening, dat begrijp ik. Maar je goed realiseren wat genoegdoening geeft, lijkt me in een zaak als deze zeker op z'n plaats. Ik beweer niet dat het geen zin heeft de ondergane ellende naar buiten te brengen, maar het had wat mij betreft 10 jaar eerder gemogen. Dan had de dader er in ieder geval nog op aangesproken kunnen worden.

Wat ze nu kunnen krijgen is een verhaal als wat ik laatst van iemand hoorde over z'n heeroom. Na een carrière als geestelijke was er in het dorp waar de man als pastoor gestorven was, een straat naar hem vernoemd. Tot dan toe stil gebleven slachtoffers van de man tekenden protest aan. Met succes. Als dat de slachtoffers tevereden stelt, prima. Ik denk dat de man achter de tralies had gemoeten.
Maar te lang gewacht met naar buiten treden.

Er zijn ook mensen die stellen dat dit soort ellendelingen pijnlijk geliquideerd dienen te worden.
Of gecastreerd zonder verdoving.

Nu kunnen Jackson's slachtoffers op z'n graf dansen en een claim leggen bij z'n nabestaanden.
Of ze daar psychisch van opknappen is maar de vraag.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: DOCU Topic!

Bericht door JohnBoy »

Frederiek schreef: 13 mar 2019, 14:06 Het niet-oordelen tot een soort spirituele positieve eigenschap verheffen vind ik bijzonder ontoepasselijk in de context kindermisbruik.
Wie zegt iets over spiritueel? Wat je hier doet is mooi "framen". Zo oordeel jij weer en ben je er verder vanaf.
C'est la retorique qui fait la musique
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: DOCU Topic!

Bericht door Frederiek »

Helemaal niet. Het ondergeschikt maken van je moreel kompas aan de deugd zonder oordeel te zijn staat niet mooi in iedere context.
Plaats reactie