Sixties-bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Ik merk dat ik een bepaald soort klank mis in de basgitaren die ik nu heb en ben op zoek naar een bas die dat soort droge "plunk" kan neerzetten zonder dat ik een dure Rickenbacker moet kopen...
Ben aan het denken aan een Hofner Verythin (maar wat is het verschil met die Club bass ?) maar misschien een Jack Cassady of zo'n Woody-Epiphone ? Mocht er iemand nog ideetjes hebben.
De bas moet vooral "romig" klinken maar toch genoeg definitie hebben, het mag ook niet té "droog" zijn of te oubollig (ik weet dat omschrijvingen lastig zijn :-)).
Zo'n soepele elastiek die lekker ronkt en die in het hoog ook de fills vet maakt..Ben niet echt op zoek naar een Fender en ik snap ook dat flatwounds veel doen.
Moet ook een beetje degelijk zijn en niet te "goedkoop" klinken of brommende pick-ups hebben of een hals die na een half jaar scheef staat..
Heb je zo'n dikke humbucker nodig dicht tegen de hals ? Helpt het dat je een short-scale hebt of maakt dat geen verschil uit ?
Voorlopig wint de Hofner Verythin op basis van het YT filmpje (én ik vind die ook heel mooi want dat speelt ook mee) maar klinken al die bassen zo goed als in het filmpje ?
Mocht er iemand nog tips hebben ivm bassen die ik over het hoofd gezien heb, die zijn welkom..bedankt alleszins.


Enkele voorbeelden van wat ik wat voor ogen heb..



what fools these mortals be
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Sixties-bas

Bericht door LemmyNL »

En een gewone Hofner violin?

Ik volg 't graag...

Ik hou ook wel van een ouderwets geluid hoor, maar ben meer van dit:
https://youtu.be/uJrbz0wiT28?t=2178
https://youtu.be/nlOxUcTcUH0?t=10

Als ik dat zou kunnen bereiken.... :P
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Sixties-bas

Bericht door Basvarken »

Het geluid van de Epiphone Rivoli in het filmpje van Hooverphonic is typisch het geluid wat je krijgt als de Baritone switch in geschakeld is.

De Epiphone Jack Casady gaat je het gewenste geluid niet opleveren. Deze klinkt eigenlijk verrassend dichtbij een Fender P-bass.

Ik denk dat je met zo'n Hofner Verythin een aardig eind komt.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Re: Sixties-bas

Bericht door clover4 »

De Framus 5/150 star bass zou ook wat kunnen zijn :
https://youtu.be/t7oiqc18TjQ
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Sixties-bas

Bericht door Mach1 »

Ik vind de Verythin in het echt (en vooral op het podium) veel minder mooi klinken dan in het filmpje. Hij is veel te romig zonder definitie. In de aanslag is wel die lekkere ploink aanwezig. Daarna houdt het houtige, droge meteen op en wordt het zompig.
Volgens mij zoek je dat niet.
Ik moest bij je omschrijving meteen denken aan een Bach shortscale telecaster met extra brugelement. Die is houtig, jankt hoog op de hals en is schitterend afgewerkt. Enige waar je aan merkt dat het geen dure bas is, kan de electronica zijn; die wordt wel eens verkeerd aangesloten.
Oh ja, de hals is ook zalig! Soms kom je ze gebruikt tegen. En je hebt niet eens flats nodig voor die sound.
Nadeel: ze zijn vrij zwaar en door de binding is de body vrij scherp.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Sixties-bas

Bericht door BassAgent »

Ik denk dat je een dergelijke sound prima hieruit kan halen:
Afbeelding
Flats erop. Klaar.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Sixties-bas

Bericht door Mach1 »

Dat is een monster! Die doet niet 'plunk' en romig vind ik hem zeker niet.
Smaken en opvattingen over geluid...hoe subjectief wil je het hebben?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Sixties-bas

Bericht door padawatje »

Zou het niet meer puur aan speeltechniek liggen ? Stukje schuim onder de snaren bij de brug en met een dik plectrum dicht bij de hals spelen ?
Je hebt zo'n specifieke stijl Geert, dat je elke bas laat knorren :)
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Sixties-bas

Bericht door Gerth »

padawatje schreef: 02 mei 2019, 10:48 Zou het niet meer puur aan speeltechniek liggen ? Stukje schuim onder de snaren bij de brug en met een dik plectrum dicht bij de hals spelen ?
Je hebt zo'n specifieke stijl Geert, dat je elke bas laat knorren :)
Het schuim-principe, dan wel gecombineerd met de juiste techniek en snaren, was ook het eerste wat in mij op kwam bij de openingspost van dit topic...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Ik heb al wat dingen geprobeerd (zo'n bass-mute, enz) maar die gaven niet het gewenste resultaat...
Ik kan ook wel de knor omzeilen wanneer het moet..onlangs op een Rickenbacker gespeeld en de klank die ik wou was er onmiddellijk, alleen wil ik daar niet zo'n budget aan besteden.
Vroeger had ik zo'n Baldwin Baby Bison Burns, die gaf eigenlijk ook dat soort resultaat, ik had 'm beter gehouden..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Sixties-bas

Bericht door Mach1 »

In Turnhout staat een Ibanez Rick te koop...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Sixties-bas

Bericht door LemmyNL »

Tof!
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Re: Sixties-bas

Bericht door jasmetmouwen »

Aan de hand van je filmpjes moet ik meteen aan de basklank van Balthazar denken. Als ik me niet vergis speelt hun bassist op een Hofner 182 met plectrum. Is dit wat je zoekt?

Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2580
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Sixties-bas

Bericht door jorren »

Speeltuygh in Zwolle heeft leuk 60s70s spul staan...
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Sixties-bas

Bericht door Peachabell »

Afgaand op je geposte filmjes en de tekst zou ik zeggen, ga voor een shortscale.
Een Epiphone Rivoli vind ik een heel andere bas dan een Verythin. Ik denk dat een Epiphone Allen Woody Rumblekat dichter in de buurt komt van wat je omschrijft. Het verschil tussen de Höfner Club bass en Verythin is onder andere de electronica, de Verythin heeft het beroemd/beruchte schakelpaneel van de viool- en clubbas niet, waardoor die in samenhang met de wat ruimere body en 𝑓𝒇-gaten net iets anders klinkt.
(de Verythins hebben ook verschillende uitvoeringen, 3 en 4 potmeters, met en zonder 3-standen schakelaar)
In extreem gitaargeraas zal het verschil nauwelijks te horen zijn, vermoed ik.

Zelf vind ik de ene Höfner de andere Höfner niet. De toegepaste elementen maken uit.
De leeftijd, dus of je een echte sixties bas hebt of een latere. (sommige sixties bassen zou ik als duf en droog omschrijven)
De snaren, flatwounds voor de Chinese kopiën zijn naar mijn smaak net effe iets vlakker dan de duurdere flatwounds op de Duitse Höfners.

Het land van herkomst, ik heb een aantal Chinese Höfners kort bespeeld, maar vind ze ondanks dat ze er behoorlijk in de buurt komen,
niet het zelfde dan de Duitse bassen. En onderling zijn er bij hetzelfde type uit dezelfde fabriek ook verschillen.
Voordat ik op mijn Cavern uitkwam heb ik er zo'n 12 uitgeprobeerd, allemaal bij elkaar in de buurt, maar net even anders.

Proberen dus en niet over een nacht ijs gaan.


Je zou ook nog een President uit kunnen proberen.
Afbeelding
Die Presidents heb je ook met 4 potmeters en met/zonder 3 standen schakelaar.
Edit:
Afbeelding
Dat schijnt de H500/18 Bass te zijn. Maar oudere presidents zijn er ook met en zonder schakelaar en 3 of 4 potmeters en blade of staple pickups.


Of als je er meer geld voor over hebt een Höfner Federal Bass

Afbeelding

Misschien vind je de Duesenberg Starplayer Bass semi hollow wel iets:
Afbeelding
Plaats reactie