Nieuwe Pickup voor USA Precision

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Ok! Online altijd moeilijk te polsen. :)

Ik ben ook benieuwd naar mijn bevindingen! Maar ik heb nog niet kunnen testen. Soon! En dan plaats ik het zeker hier.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Gezien de zwarte verf ga ik ervanuit dat hij netjes afgeschermd is. Anders had je alleen wat spray gezien van de burst. Nice. Alu folie is ook prima. Zo'n messing plaatje onder het element is net wat extra massa tegen brom. Maar idd het element bukt de hum. Veel speelplezier. Ik kan me ook nooit inhouden met elementen. En bijna al mijn planken hebben dat soort persoonlijke mods. Ik vind je burst erg mooi. Veel speelplezier.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Status report:

Ik ben tevreden met de upgrade! Ik heb meer 'diepte' in de bas en het speelt meteen lekkerder. Vertrouwder. Direct sta ik met meer plezier te bassen. Het is een zogenaamd 'Hot' element, daarom was ik bang dat het te agressief, modern, helder en/of teveel attack zou hebben. Maar niets van dat al: het is gewoon een prima P geluid zoals je dat verwacht. Misschien juist iets minder helder (ik heb ook nickel snaren erop liggen, met stainless zal het weer wat helderder worden). Maar ik hou niet van te helder.

De tone-pot reageert echter wel heel anders. Ik las her en der al dat een upgrade naar een 500k pot meer toonmogelijkheden kan betekenen? Want, waar ik hem normaal voor veel nummers halverwege of vol open had staan, staat hij nu driekwart of vol open. Halverwege is alsof hij al (bijna) helemaal dicht staat.

Edit:
En alle ruis is weg. Ik had 'last' van ruis wanneer ik de snaren/brug NIET aanraakte. Inmiddels is hij fluisterstil. 0,0 ruis. :dance:

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door eppie »

Goed man :cheer:

Je kan ook een .47uf orange drop capacitor op je tone pot zetten, scheelt ook veel... Als je toch de tone pot gaat vervangen zou ik dat eerst proberen kijken wat het doet, het zijn de kosten niet. Als je een nieuwe Tone pot er in zet moet je er toch ook een capacitor op zetten... :jam:

Edit: Als het goed is zit er nu een 503 100v capacitor in en die is net even buiten de aanbevolen range voor jou elementen!
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Dat kan ik altijd nog even checken. En wat zijn de te verwachten effecten met de capacitor die je noemt? Is er een algemeen tone-verschil?

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Rieno »

De schakeling is een simpel RC- of 'low pass'-filter. Daar zit een curve aan vast die je berekent met een formule die je niet hoeft te weten; door een andere condensator of een andere weerstand te kiezen, verander je het gedrag van het filter. Je laat dus meer hoog door of juist minder. De condensator maakt daarin het makkelijkst een verschil, omdat dat een vaste waarde is en de potmeter natuurlijk niet.

Orange drop of een simpele bij de elektronicaboer: bespaar je het geld. Een condensator heeft een waarde in Farad en dat is eigenlijk het enige dat belangrijk is. Maar vertel dit vooral niet aan de mensen die heilig geloven dat de natuurkunde niet bestaat en er écht een verschil te horen is als je €20,- betaalt i.p.v.€0,02 ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door eppie »

Het is een kwestie van proberen, ,47uf orange drop capacitor kost ongeveer €1,80 dat zijn de kosten niet... Ik vind hem mooier afvlakken kwa toon en ik hou ook niet van teveel hoog in mijn geluid en teveel betalen... Theorie en praktijk toch?

Het is net als wijn :cheer:

In mijn werk gebruiken we heel veel weerstandjes die juist zijn bedoeld als filter zodat het signaal goed door komt zodat we geen storing hebben. Eentjes en nulletjes voor een stabiele frequentie en verbinding. Er zit wel degelijk een verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid dus ook kosten. Orange drops gebruiken wij niet want die werken vertragend in het process misschien wel perfect voor de muziek industrie... :D
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Ik ben nu een tijd aan het bassen met de P-Bass! Het bevalt echt heel goed: de SPB-2 sluit bijna precies aan bij wat ik zocht. Maar ik merk gewoon 1 nadeel en dat is en blijft hoe de tone-pot reageert. Sinds de SPB-2 PU's in mijn Precision Bass liggen heb ik het idee alsof ik minder keus heb qua tone. Wanneer ik de tone half dicht heb, lijkt het alsof hij al bijna helemaal dichtstaat. Het speelt prettiger met wat meer keuze zoals ik gewend was. Ik gebruik mijn tone erg veel.

Nou heb ik me even verdiept in condensators / capacitors - maar ik hoor eerlijk gezegd weinig verschil in de youtube-video's. En als er nu een .050 µF in zit, doet een .047 µF dan wel echt iets?

De Tone Pot op de American Professional Precision Bass zijn waarschijnlijk 250 kOhm? Als ik die vervang voor 500 kOhm, wil dat dan zeggen dat ik meer keuze heb 'along the way' over de tone control? Need some help here.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door dejohan »

Erelid schreef: 12 mei 2019, 13:00 Ik heb ooit de SPB-3 uit mijn Precision gegooid om dat ik die te hot vond en heb er er Fender CS'62 in gezet. Dat is wel de echter Fender P sound. Maar dat doen de Antiquities ook heel goed.

Ook flatwound snaren komen beter door de mix vind ik.
Ik heb zoiets ook ondervonden. Men denkt vaak hogere output is vetter sound, maar ik vind het net andersom. Hoge output single cool maken je geluid imho eendimensioneel. Maar die 62 daar zit pas echt diepte in, en pompen als de beste. Lage output en een amp die moet werken, dat is denk ik een goeie combinatie
Gebruikersavatar
Edwin Bass
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 dec 2020, 14:19

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Edwin Bass »

Muller schreef: 12 mei 2019, 12:03 Enige tijd geleden postte ik hier trots de foto's van mijn nieuwe aanwinst: een nieuwe Fender American Professional Precision Bass. Speelt supercomfortabel, ik moest even wennen aan de hogere frets, maar ze maken je leven echt makkelijker. Heerlijke hals, goed gewicht en wanneer je in je eentje speelt en klinkt het fantastisch.

Maar nu komt het: Bij de band heb ik tot nu toe nog geen lekkere sound gevonden. Ik heb al andere (nikkel) snaren geprobeerd, getweakt met EQ, pickuphoogte, tone... maar er mist iets. Het geluid is evenwichtig - zeker bruikbaar, maar ik mis bas - ik mis power in de bas. Ik mis het als ik een slide doe dat de bas lekker boomy meedoet. En subtiele noten in rustige wil ik lekker diep laten klinken - maar ik krijg het niet voor elkaar.
In de bas zitten de originele (nieuwe) PU's: V-mod Precision Bass elementen met zowel Alnico-2 en Alnico-5 magneten. Dat zegt mij overigens niet zoveel.

Ik koos voor een P-bass omdat ik weer zocht naar het passieve. Ik bezat ooit een Classic 50s Precision en die was lekker 'boomy' met de tone wat meer dichtgedraaid. Zonde dat ik die ooit weggedaan heb. Nu bewust voor een Amerikaan gekozen vanwege de afwerking en deze heerlijke nek.

Ik heb me verdiept in nieuwe pick-ups, maar ik twijfel heel erg. Moet ik juist kiezen voor een vintage element voor het geluid dat ik zoek, of zal ik juist die SD SPB-3 Quarter Pounders erin zetten voor meer power. Ik wil niet dat het allemaal te 'iel en fragiel' klinkt. Maar het moet ook niet oversturen. Op het overwegingslijstje staat eigenlijk van alles:

Seymour Duncan:
SPB-1
SPB-3 (QP)
SPB-4 (Steve Harris)
Antiquity

Nordstrand NP4

Fender Custom Shop ’62P

Doorgaans gebruik ik mijn P-bass voor pop en soft-rock nummers: John Mayer, Miss Montreal, Bløf, oude rock zoals Rolling Stones. En met de tone wide open: Hush - Kula Shaker en dat soort lekkere ragnummers. Ik hou niet van teveel hoog in mijn sound.

Advies? Tips zijn welkom!

Ik heb net een Vintage 63 in mijn Pro geplaatst
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

En ik heb zojuist een SPB-1 besteld om er binnenkort in te droppen. Dus de soldeerbout er straks maar weer bij pakken en knutselen maar. Ik kreeg toch niet echt de sound uit die SPB-2 die ik wilde. Ze waren beter dan de V-mods hoor, maar ik vond ze toch niet veelzijdig genoeg. Het draaien aan de tone-knop had te weinig effect, waardoor zelfs met de tone volledig open, de bas nog steeds vrij braaf klonk. Vooral veel mids, maar weinig hoog. Beetje dof.

Zie ook dit filmpje. In de eerste 30 seconden ofzo hoor je de SPB-1 vs SPB-2.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Plaats reactie