Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Toch is hij niet klinisch metronoomstrak...ik doe hem dit niet na ook. Lijkt simpel maar elke noot is raak. Met een Atlansia :cheer:

Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6070
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Valter Kabas

Bericht door ritz »

Weer zo'n aardig basgitaarvergelijkingsfilmpje.

Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door BassKees »

De Tobias komt het mooist door over de hele linie, vind ik alleen met slap/pop het minst lekker klinken. Ik kan niet heel lang naar die hypermobiele duim kijken trouwens...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Rieno »

Ik vind de mix wel waardeloos...de basgitaar is feitelijk alleen maar sub en gescooped mid in alledrie de gevallen, met het tophoog ver weggedraaid (alsof er overal flats opzitten). De Jazz klinkt niet eens als een Jazz en als ik diezelfde behandeling een beetje doortrek, dan hoor je eigenlijk maar weinig van het eigen karakter van de bassen in het filmpje.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Rodi »

Eens met beide heren!
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door dejohan »

Geen basgitaar filmpje, maar denk ik wel belangrijk dat muzikanten dit weten.

Ik hoorde ooit eens een verhaal van een sessiemuzikant die in de studio bij hoog en bij laag beweerde dat een bepaalde noot in een opname vals was, al gaf de tuner aan dat het juist was.
Er werd door een roadie lacherig over gedaan, ala "die gast weet het beter dan het stemapparaat".

Nu zag ik onlangs dit, en besef dat die gast best wel eens gelijk kan hebben, een stemapparaat kan, afhankelijk van de song, "er naast" zitten. Wist ik niet.


Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Gelijkzwevende stemming is inderdaad een compromis (zuivere kwarten en kwinten, licht onzuivere tertsen en sexten). Terry Riley heeft wel geëxperimenteerd met een piano of orgel die was gestemd met just intonation, en dat klinkt best eigenaardig. Zorgt soms voor hele aparte boventonen.
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door dejohan »

En gelijk kom ik nog iets anders mega-interessant tegen: lessen afrikaans basgitaar!

Ik heb deze stijl van spelen nog nooit gezien.
Ziet er wel leuk uit om eens te proberen.



[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8tcv_RDODp4
[/Youtube]
hier de hele playlist: https://www.youtube.com/watch?v=4yc400U ... ew&index=1
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door jaapdesticker »

dit is toch ongeveer wel m'n favoriete bass-tone...
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door dejohan »

Die bas doet me aan Excel denken. Veels te ingewikkeld.
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door jaapdesticker »

dejohan schreef: 31 mei 2019, 19:22 Die bas doet me aan Excel denken. Veels te ingewikkeld.
nou... schijn bedriegt, hoor. Ik heb de afgelopen jaren voornamelijk 6-snarig gespeeld, en da's (voor mij althans) gemakkelijker dan 4- of 5-snarig, omdat er (bijna) nooit een noot is die niet op je bas zit. Op een 4-snaar probeer ik continue een lage C of D te pakken die er niet is, en zo af en toe is een hoge terts erbij ook mooi, en die mis ik dan wel es op de 4- en 5-snaar... Ik begin m'n pols wel eens te voelen als ik een hele avond 6-snaar speel, het nieuwste is eraf ;-) #ouweman
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

6-snarige bas vind ik prima, maar meer snaren vind ik overdreven en hoeft van mij niet. Dan ga je helemaal los van het bas concept en is het einde zoek. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik haak dan helemaal af.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

8 hipshots op een fretloze bas met 3 octaven is ook 'los van het concept', maar toch is Manring's The Enormous Room één van de beste baswerken ooit (naar mijn idee). Als je het kunt laten werken, is het prima. Ik ga niet op voorhand al iets uitsluiten.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: 01 jun 2019, 11:38 8 hipshots op een fretloze bas met 3 octaven is ook 'los van het concept', maar toch is Manring's The Enormous Room één van de beste baswerken ooit (naar mijn idee). Als je het kunt laten werken, is het prima. Ik ga niet op voorhand al iets uitsluiten.
Maar hij heeft maar 4 snaren! Ik vind Manring te gek en hij is zeker een voorbeeld voor mij en ik ben vrij ruimdenkend als het gaat om (solistische) bas dingen, en het hoeft zeker niet altijd als een bas of begeleiding te klinken...Chapman Stick vind ik ook prima omdat dat een ander instrument is. Ik heb zelf ook een 6-snarige bas, maar daar houdt het voor mij echt op. Meer dan 6 snaren op een bas gaat me storen. Hetzelfde heb ik met meer dan 7 gitaar snaren (afgezien van de standaard 12-snarige gitaar). Ik zie er de meerwaarde niet van en voor mij is er een grens en meestal vind ik het ook niet meer mooi.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Ik snap gewoon niet waarom je jezelf moedwillig vanwege een zelfbedacht principe begrenst in je smaak. Het doet me denken aan toen ik 17 was, en er in het vriendenclubje een soort van ongeschreven afspraken waren over wat goed en niet goed is. Blij dat ik daarvan af ben...heb zoveel mooie dingen ontdekt daarna. Een Chapman stick vind ik in de regel vrij vervelend. Ik hou niet zo van het geluid van tappen, om dezelfde reden waarom ik niet zo van clavecimbel hou: geen of weinig dynamiek, weinig mogelijkheden voor frasering op gebied van vibrato. Maar Wooten's eerste draai ik graag, omdat het hem wél lukt omdat er in te brengen. Ik sta open voor alles, en ik ben het met je eens dat >7 snarige bassisten zelden overtuigen (in mijn geval omdat ze altijd gaan tappen). Maar die man bij Chaka Kahn (?) op zijn Ken Smith 7 (Rieno post hem nog wel eens) hoor ik echt graag.
Plaats reactie