Uke bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Opgedirkt
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2019, 21:15

Uke bass

Bericht door Opgedirkt »

Hallo,

Mijn vriend is tijdens jazz in Duke town helemaal verliefd geworden op een ukelele bass.

Hij speelt zelf veel bass en ik wil hem dus voor z'n verjaardag een uke bass geven. Ik heb echter geen verstand ervan dus zou graag advies willen wat een goede is :worship: , aangezien het aan hem vragen de verassing een beetje zou verpesten. Het liefst wel eentje die eventueel aangesloten kan worden aan een versterker. Mijn budget ligt rond de 350.

Mijn dank is groot 😊
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2898
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Uke bass

Bericht door Spaghettihout »

Kiest u er maar eentje uit;

https://www.thomann.de/nl/bass_ukuleles.html

Op zich allemaal prima instrumenten voor de prijs.
Opgedirkt
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2019, 21:15

Re: Uke bass

Bericht door Opgedirkt »

Spaghettihout schreef: 10 jun 2019, 21:33 Kiest u er maar eentje uit;

https://www.thomann.de/nl/bass_ukuleles.html

Op zich allemaal prima instrumenten voor de prijs.
Oké, dus er is niet een bepaald merk wat absoluut beter is?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Uke bass

Bericht door Rieno »

Kala is wel zo ongeveer het merk dat de hele hype heeft aangeslingerd, dus mijn gevoel zegt dan dat dat een veiligere keus is dan iets van een Thomann huismerk bijvoorbeeld :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Uke bass

Bericht door bobbelmans »

Leuk dat je dat doet voor je vriend!

De Kala u bass schijnt goed te zijn. Althans, daar hoor ik veel over (want ik heb er nog nooit op gespeeld, laat staan dat ik er iets zinnigs over kan zeggen)

Derhalve zag ik meteen deze:
https://m.thomann.de/nl/kala_journeyman_u_bass.htm
Binnen je budget en is ook versterkt te bespelen.
Kun je voor die 50€ die je over hebt vast een tasje of koffertje om em in te vervoeren voor scoren.

Succes!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2898
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Uke bass

Bericht door Spaghettihout »

Opgedirkt schreef: 10 jun 2019, 21:43
Spaghettihout schreef: 10 jun 2019, 21:33 Kiest u er maar eentje uit;

https://www.thomann.de/nl/bass_ukuleles.html

Op zich allemaal prima instrumenten voor de prijs.
Oké, dus er is niet een bepaald merk wat absoluut beter is?
Ja, de Kala's zijn kwalitatief beter, maar dan zit je wel net aan je budget of er aardig overheen.. de HB's zijn een goed alternatief, maar ja, dat zijn geen Kala's natuurlijk
Ik zou ook voor die gaan: https://www.thomann.de/nl/kala_passenge ... f41c6eafe3
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Uke bass

Bericht door Bertjefred »

Ik heb laatst een kala u-bass gekocht. Het voelt als een heel degelijk goed gebouwd instrument aan. En je krijgt er een tas bij. Versterkt klinkt het lekker contrabas achtig. Helaas kan ik over de andere merken weinig zeggen, dus wat betreft de keuze daar tussen zou ik het niet weten. Ik heb hem bij Thomann besteld. Ben voor de Kala gegaan om wat Rieno zegt. Ze begonnen met de hype en werden zeer goed ontvangen. De mijn zit in ieder geval goed in elkaar en voelt alsof die jaren mee zal gaan.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Uke bass

Bericht door we tigers »

Ik heb een van de allereerste van Kala. Toentertijd uit Engeland laten komen. Massief mahonie, klinkt heerlijk dik.
Enne.. ahum... ik heb hem te koop staan.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Uke bass

Bericht door padawatje »

Mijn buikgevoel zegt ook om eerder voor een Kala dan een Harley Benton te gaan. Maar ik zie dat er nu ook nog een aantal andere merken zijn die Ukelele bassen bouwen. Belangrijk om op te letten is of je een exemplaar met frets (zoals op een basgitaar) of net fretloos (zoals een contrabas) koopt.
Als je vriend niet gewend is om fretloos te spelen kan je misschien beter voor een exemplaar met frets kiezen.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: Uke bass

Bericht door MacDaion »

Ik heb een Kala U-bass en ik heb eigenlijk wel wat m'n bedenkingen bij die 'pole position'. De E-snaar klinkt bij de mijne echt minder goed dan de andere, en dat is an issue. Misschien is de situatie tegenwoordig beter, maar het antwoord van Kala op het probleem dat ik had, was in ieder geval niet echt overtuigend: "It's your fault."
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6208
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Uke bass

Bericht door LemmyNL »

Ik zou WeTigers eens uithoren, misschien kom je op een deal uit :jaaaaa:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
OttovanZanten
Berichten: 687
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:26

Re: Uke bass

Bericht door OttovanZanten »

Ik denk dat ik toch maar eens zo'n Harley Benton CLU-Bass ga kopen. Geluids demo's klinken wel lekker en het is meer voor d'r bij en lekker op het balkon jammen in de zomer waar een andere bas gewoon te groot is. Ik ben wel benieuwd of er nog verschil is tussen die met Spruce top en die met Mahonie. Ja, het hout natuurlijk, maar is dat de enige reden dat de Mahonie 20 euro minder kost? (129 vs 149)
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Re: Uke bass

Bericht door Archibald »

Ik heb zo eentje van HB, ondertussen al bijna vijf jaar zie ik, post van toen:
Archibald schreef: 25 jul 2014, 19:48 Iets anders leuk van Harley Benton is hier gisteren aangekomen :)
Sinds Kala ermee op de proppen kwam, ben ik al geïnteresseerd in een ukulele bas. Maar helaas nogal aan de dure kant om gewoon te kopen "voor erbij", en tweedehands komen ze ook niet vaak langs, dan later kwam het nieuws van de Kala Rumbler, een budgetversie van de Kala UBass. Leek ook zeer interessant, maar niet gauw te vinden, en de enige Belgische importeur van Kala heeft nooit op mails omtrent dat onderwerp geantwoord, zeer jammer. Toen WBB zijn kala verkocht heb ik hard getwijfeld, maar toen was het budget er niet voor en lag voornamelijk de nadruk toen nog op verkopen ipv kopen. Een paar maanden geleden kwam ik dan via via een topic tegen over een Harley Benton Ukulele bass, te koop voor €130, en in dat topic (ik geloof dat het op basschat was) werd ook meteen gezegd dat ze uitverkocht waren.
Dat dan toch maar even gechecked, en jammer maar helaas, niet op voorraad, ik was nu wel heel nieuwsgierig en er toch eens een mailtje aan gewaagd, en ik kreeg snel antwoord dat deze halverwege juli weer op voorraad zouden zijn.
Ik moet toegeven dat ik de afgelopen twee maanden dan wel heel vaak de website heb bekeken om te kijken of ze terug op voorraad waren. Ondertussen nog wat verder op het web zitten opzoeken, en het leek toch positief onthaald te worden, en zeker gezien het een fractie van de prijs is van het origineel (de budgetversie van kala kost ook al €400), leek het toch zeer interessant.
En dan, inderdaad, op 14/07 waren ze terug op voorraad, dus meteen één besteld (samen met nog wat kleine dingetjes, er was net een bas de deur uit dus dat kon nog), en ziezo! Het heeft uiteindelijk zo "lang" geduurd, omdat er nooit iemand thuis was om het pakketje te ontvangen :facepalm: .
En ondertussen, ik wou even kijken op de site welke snaren er nu eigl oplagen, ze zijn nu weeral uit de stock verdwenen.

Dus hier wat fotootjes, lang geleden dat ik nog eens een instrument nieuw gekocht heb en nog eens uit de doos mocht halen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste indrukken:
Sinds gisteren er al heel wat op gespeeld, ik vind het een fantastisch ding!
Deze zat ongestemd in de doos, en het is toch wat wennen met die gekke snaren, maar ze laten zich goed stemmen, meteen ook de kans om de ingebouwde tuner te testen, en die werkt naar behoren, alleen met de lage E heeft het soms wat moeite, maar goed die kan op het gehoor. Ik zie het meer als een leuk extraatje.
Het instrument voelt solide aan, de tuners draaien zeer soepel en lijken me degelijk en licht. Misschien is het omdat de snaren nog niet helemaal "gezet" zijn, of misschien ligt het aan de aard van de snaren, of de afstelling van de tuners, maar je moet toch meer "draaien" dan met gewone bassnaren, op zich geen nadeel, en je kan zuiver stemmen, maar ik merkte het wel meteen op. Ik had eerlijk gezegd altijd het gedacht bij die snaren te zien (op foto's online), dat die lastig zouden te stemmen zijn, dat ze niet genoeg zouden meegeven bijvoorbeeld, tot een bepaalde zwichtspanning en dat je dan "te ver" zou zitten. Allesinds, dat is dus niet het geval :)
Op de D en G-snaar voelde alles meteen natuurlijk aan, en klonk het meteen goed, de A en E-snaar vergden wat meer inspanning, ook geen idee of dat aan de snaren ligt die nog niet gestemd waren en wat moeten ingespeeld worden, ofwel dat het even gewenning is, allesinds, nu voelen die twee ook natuurlijk aan :) hier achter mijn bureautje al wat vanalles zitten meespelen.

Dan nu wat over het geluid, acoustisch klinkt het luider dan verwacht, voor binnenshuis is het zeker luid genoeg, en (zoals ik hier doe) om achter je computer met een liedje te zitten meespelen, op normaal volume, lukt perfect, en het klinkt ook gewoon echt goed (imho).
Uiteraard kan ook deze versterkt worden, buiten de ingebouwde tuner zit er een volume- en tone-knop op, die eerlijk gezegd aan de kleine kant zijn, het voelt wat goedkoop aan, maar laten we toegeven, dat is het ook :) voor dat geld verwachtte ik me niet aan een voorversterker met trapladders en douchegordijnen. Nog iets vreemd is dat er een aparte input is, ik had verwacht dat deze zich in de strapbutton zou bevinden, waarschijnlijk zal het goedkoper uitkomen om een aparte strapbutton en simpele input erop te zetten, dan de combinatie. Ook dit is maar een opmerking, en lijkt me op geen enkel vlak een nadeel.
Versterkt komt dit instrumentje pas echt tot zijn recht, wow, ik kon niet geloven welke klank eruit kwam, ook gedefinieerder dan ik in eerste instantie gedacht zou hebben. De toon- en volumeknop doen wat ze moeten doen, de toonknop helemaal openzetten geeft wel nogal een schelle klank, grappig, maar niet bruikbaar, maar goed, dan moet je die stand maar niet gebruiken. Verder lijkt het me geen slecht idee om, als je het echt versterkt wilt gebruiken, dat icm een compressor te doen, de E-snaar kan nogal boomy klinken, ik zou het eerst zelf nog eens moeten testen door met de versterkerinstellingen te spelen, maar vandaag nog niet de kans gehad om versterkt te spelen.

De afwerking is OK, niet meer of minder dan dat, zoals al eerder gezegd, alles zit degelijk in mekaar, de nek (mahonie) voelt goed aan, geen scherpe frets, de toets is een dikke plak rosewood. Aan de voorkant van de body mocht misschien wat meer aandacht besteed zijn, ik kan er mijn vinger niet opleggen, misschien lijkt het maar zo omdat de body niet gelakt is, maar ergens "mist" het iets, maar nogmaals, het is een budgetinstrument he. En dat doet niets af aan de klank of bespeelbaarheid, het zal smaakgebonden zijn.

Conclusie (tot nu toe), ik vind het een fantastisch instrumentje, zijn geld meer dan waard, de nadelen (goedkope voorversterker en de body "mist" iets) zijn te verwachten bij een instrument van die klasse, en zijn deels subjectief, en zijn ook twee punten die, als ze je echt storen, je iets aan kunt veranderen. Naar mijn mening veel bang for the buck, en een aanrader voor als je ook geïnteresseerd bent in UBassen, maar er geen honderden euro's voor wilt uitgeven, of als je gewoon een leuk basje "voor erbij" wilt.
Ik heb er veel plezier van gehad, daardoor kreeg ik interesse in andere kleine bassen.
Sinds januari heb ik deze (geen Uke-bas, ze noemen het een "parlor"-bas):

https://www.thomann.de/be/ibanez_pnb14e ... c_bass.htm

En ik moet toegeven dat ik sinds dan de Harley Benton niet meer heb aangeraakt, ik vind het formaat van de parlor bas veel bruikbaarder!
Gebruikersavatar
OttovanZanten
Berichten: 687
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:26

Re: Uke bass

Bericht door OttovanZanten »

Ik heb eindelijk die HB Uke Bass (in Mahonie, errug mooi) gekocht. Akoestisch klinkt hij erg prettig! Ook een tikje luider dan ik had gedacht op basis van YouTube demo's. Príma volume voor jammen in de huiskamer zonder huisgenoten wakker te maken.

Intonatie op de E snaar is jammer genoeg wel slecht (zie edit onderaan). Op de D en G snaar had ik het verwacht, vooral hoger op de hals, maar dat ie op de E snaar (vanaf de 4e fret al) onbruikbaar wordt is wel een issue. Ik vraag me steeds af hij ontstemd is of ik per ongeluk de snaar bend, maar nee het is gewoon de intonatie. (Achteraf stond de E snaar gewoon verkeerd gestemd omdat de tuner moeite heeft met de E en als je te hard fret buigt de snaar wat.)

Versterkt (via een Zoom multi effect met koptelefoon uitgang) klinkt hij wel mooi, maar elke beweging die ik maak wordt versterkt. De snaren zijn nogal plakkerig en als ik dan ont-fret hoor ik bijgeluiden. Of als ik slide. Of als ik nét een tikkie te hard aan sla of net een beetje te dicht op de fret zit. Dat steekt iets nauwer door de dikkere snaren en korte scale. Hoe hard ik aansla en niet goed fretten is natuurlijk een gebrek aan gewenning en techniek, maar ook als ik iets heel netjes speel klinkt het ook rommelig. Dat hoorde ik op YouTube demo's niet zo goed over de stereo, maar nu ik nog eens goed luister met koptelefoon hoor ik het ook wel in enkele demo's. Is misschien ook enigzins te verwachten met Piëzo's.

Ik denk dat het beter zal klinken over een echte basversterker die wat minder hoge frequenties weer geeft, maar daar heb ik niet echt de ruimte voor in mijn kleine appartementje en met koptelefoon is het wel wat onprettig. Wel een leuk hebbeding! Als de intonatie tenminste goed zou zijn zou ik niet klagen voor het geld. Heb nog niet besloten of ik nog een poging waag, eerst eens andere reviews lezen om er achter te komen of matige intonatie een vaak voorkomend probleem is.

Edit: Aquila Thunderguts zijn sticky wanneer ze nieuw zijn. Pahoehoe's zijn beter blijkt, maar na meer dan een week en wat uurtjes spelen ben ik een mega fan. De stickiness ging grotendeels weg, de intonatie is beter, de bijgeluiden zijn ook een stuk beter als de snaren minder sticky zijn. Snel tokkelen is wel lastig op de dikke zachte E snaar. Bijgeluiden blijven wel een klein beetje, zoals je ook wel hoort als je demo's op youtube goed beluistert, maar ja het zijn vreemde snaren op een basje met een piëzo pickup, best logisch eigenlijk.
Plaats reactie