Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door didi »

Wat was jij kwijt voor die hals ? Heb je 'm daar in Vlaardingen laten monteren ? Ik begrijp dat je met die carbonhalzen ook geen dead spots meer hebt.
Nu heb ik dus een allparts-neck- ongelijnd fretless met een dikke plak als fingerboard. Op zich fijn ware het niet dat ik 'm ltijd superlaag afstel en als ie dan een beetje holler of boller trekt heb ik gelijk problemen. Daar heb ik inmiddels zo genoeg van. Ik merk dat ik 'm daardoor weinig pak terwijl ik toch echt dol ben op die bas als ie wel goed staat. Die allparts-hals moet er ook steeds weer af om bij de thussrod te komen. Allemaal onhandig en frustrerend.
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Dommel'd »

Ik heb hem zelf via marktplaats gekocht , monteren solderen afstellen ect doe ik altijd zelf. Prijs weet ik dus zo ook 123 niet.

Deadspots ben ik idd niet tegengekomen(had geen idee dat dat ook een werking was van de Carbon rod).

Actie is iig goed laag, zou even op moeten meten hoe laag precies maar voor mijn doen is hij goed , en ik heb het liefst de snaren haast tegen het fretboard
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Dit weekend nog eens naar Fast Emotions geluisterd, een album van UZEB uit 1983 dat ik echt honderden keren beluisterd heb en dat me toch beinvloed heeft..
Vooral dit viel me alweer op, de prachtige basklank en ook de verdienste om niet als de zoveelste Jaco-clone te willen klinken.

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door didi »

Alain Caron heeft altijd zijn eigen geluid gehad. Nooit geassocieerd met Jaco.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Gerth »

Fretless.jpg
Frets zijn sinds gisteren verwijderd van mijn Harley Benton PB-50. Off-white-filler uit de Action (groooote tube voor 1,69 euro...) zorgde voor discrete lijntjes na het licht opschuren. Aan de topkam volledig tot op de toets uitgevijld, hals nét niet recht, snaren zo laag als mogelijk en ja, daar was de "mwaah" :dance: . Misschien dat de hals nog iétsjes rechter kan maar dat is een detail, dat zie ik wel de volgende dagen...

Het enige "correctiewerk" dat ik heb moeten doen was de toets wat bijschuren onder de G-snaar nét bij te topkam omdat het maar bleef "ratelen", zelfs met het zadeltje volledig omhoog. Ff geschuurd, zadeltje terug volledig naar beneden en probleem opgelost!

Dan versterkt geprobeerd. B/M/T gewoon in het midden op het Rumbletje, meer moet dat niet zijn om een mooie sprekende klank te hebben met de Fender black nylons. Met de toonknop op de bas volledig dicht zelfs nog een relatief gedefiniëerd en zeker bruikbaar geluid; daar zal de koppige single-coil in het midden wel zijn rol in spelen :mrgreen: .

Dit is de derde bas die ik ontfret en deze heeft ongetwijfeld het meeste "stem" (de vorigen waren een Rockbass en een Squier Jazz VM). Nu voelt het als het herontdekken van de basgitaar... durven spelen op intuïtie en spier/vingergeheugen. Voor het relatief snelle werk over de hals (pakweg Love Foolosophy) zal het nog wat oefenen zijn maar alles wat in "vierkantjes" te spelen valt lukt nog aardig!

En zo blijven we bezig... ik zie dit basje enorm bijdragen aan mijn toekomstige "intiemere" projecten...
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Gerth »

Heb gisteren de hals nog rechter gezet; nu past er tussen de snaar en de toets amper nog een vloeitje...

Resultaat: mwaah all over the place, zelfs op de E-snaar.

Dit bewijst dat de mwaah eerder afhangt van de setup en minder van de soort snaren en het hout van de toets wat imho vooral de intensiteit en de klank van de mwaah bepaalt maar minder de effectieve aanwezigheid;
Gebruikersavatar
eus
Berichten: 441
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:01

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door eus »

Percy Jones!
https://eugenevugts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door ElBasstardo »

De droom is een oude Music Man fretless en nog liever een tweede WAL, maar is wil eerst kijken hoe het bevalt.

Wat zijn nou echt de beste instap modellen? (max €500)
Ik lees goede dingen over:
- Vintage (dat Jaco achtige ding)
- Squier
- Die goedkope MusicMan's,..

Ik hou meer van de wollige zangerige Pino-tonen, dan de knorrende Jaco sound (persoonlijk vind ik dat ik dat ook uit het brugelement van een gefrette bas kan benaderen)

Alle adviezen zijn welkom. Thx
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Zelf ben ik tegenwoordig nogal gecharmeerd van de Ibanez bassen, vooral door de zeer goede bespeelbaarheid. Misschien is de Ibanez SR370EF iets voor jou? Minder dan €400,-.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ik zou ook Ibanez aanraden. Wollig en zangerig bereik je snel met andere snaren (tapewounds ipv nickel/rounds), en andere pickup settings. Het design is wel wat moderner dan wat je noemt, MM en Wal zijn toch meer Fender-achtige modellen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Zo'n Ibanez Musician fretless is voor zijn geld echt een zeer goede bas..ik heb er nog zo eentje gehad
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Oh ja, de Musician heb je ook nog. Ja, dat zijn ook prima bassen.
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door ElBasstardo »

Ik vind een Ibanez SR verschrikkelijk... Het was de bedoeling dat ik er ook mee het podium op durf
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Ach ja, smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind de SR serie juist weer heel mooi. Ik laat altijd vol trots mijn SRF700 zien (en horen) en krijg altijd enthousiaste en bewonderende reacties. GAS heb ik nog voor een SRH505F, die vind ik helemaal te gek. Een paar zwarte Nylons er op en dan klinken ze helemaal waanzinnig.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Wel jammer, want ze zijn erg goed.
Plaats reactie