Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

AmericanIdiot schreef: 14 aug 2019, 12:38
MR. LEE schreef: 13 aug 2019, 16:17 Om "leentjebuur" te voorkomen kun je gewoon een sleutel-schakelaar tussen de bestaande aan/uit-schakelaar inbouwen .
Deze zijn dubbel-polig en 2A ,...maar als je de contacten parallel gebruikt voor 1 ader , dan zijn ze voor 4A te gebruiken :wink:
JA! had ik ooit op een speakerkast. Ik had 'm zo gemaakt: Sleutel op slot = speakeraansluiting kortgesloten.

Daar schijnt een of andere lamstraal zijn versterker mee te hebben opgeblazen :mrgreen: :worship:
hahahahahaha ,....ja geinig ,...maar vergeet 'm dan ZELF ook niet om te zetten , anders ben je zelf de pias !
hahahahahahahaha :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Strabel schreef: 13 aug 2019, 19:30 :? Waar gaat dit over?
De problemen zijn bij eigen gebruik ontstaan dus heeft
niks te maken met onjuist gebruik door derden.
Dat is juist helemaal niet duidelijk

( ineens zomaar twee speaker-kasten tebarste ! )

Het aan/uit schakel-ploppie van die Peavey amp beschouw ik niet eens als verdachte ,...bij zo'n oud ding zullen de capaciteiten en inw. weerstand van de voedings-elco's waarschijnlijk niet exact gelijk meer zijn .
Die oude Peavey's zijn in de regel atoombom-vrij ( maar dienen wel 'ns een keertje goed ge-serviced te worden )
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Green Goblin »

Welk gedeelte van "staat in een afgesloten kast" is je niet helemaal duidelijk?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

oh,.....dan had ik stront in m'n ogen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Soulbender »

Strabel schreef: 12 aug 2019, 09:50 :stupid: zoals Cluseau zegt,wees voorzichtig met de versterker.
Je kunt de speakers testen met een 1,5v batterij,dus even kijken of de conus uitslaat en of naar binnen trekt als je de batterij polariteit omdraaid. Zijn de speakers ok dan is de versterker het probleem,is dat niet ok,dan heb je waarschijnlijk echt pech en zijn je versterker en speakers allebij kapot.
Impedantie meet je trouwens niet met een “multi” meter want impedantie is frequentie afhankelijk.
Alright, ik heb een nieuwe stack gekocht vandaag. De oude (niet werkende) meegenomen naar huis en even met een batterij getest. De 115 reageert helemaal nergens op. Ziet er goed uit en ruikt niet verneukt ofzo, maar reageert helemaal niet op contact met een batterij. Daar zal ik een nieuwe speaker voor moeten kopen

De 410 reageert wel op de batterij. Alle 4 de speakers zelfs. Bij de speaker rechtsboven zag ik een verbinding loszitten, dus die heb ik opnieuw gesoldeerd. Dit zou eventueel ook het klapperen veroorzaakt kunnen hebben denk ik?

Durf nu dus niet met deze versterker te testen of het daadwerkelijk werkt. De nieuwe versterker staat in de oefenruimte, dus ik zal nog even geduld moeten hebben. Nog even geprobeerd om mijn thuisversterker Ampeg BA 108 erop aan te sluiten, maar dit kon niet.

Bedankt voor de tip, waar het nu op lijkt heb ik 1 kapotte speaker ipv 5, dat scheelt al een hoop :)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door AmericanIdiot »

Soulbender schreef:...Ziet er goed uit en ruikt niet verneukt ofzo...
In de categorie 'aangeboden' bij de contactadvertenties..... :worship:

Soulbender schreef: Bij de speaker rechtsboven zag ik een verbinding loszitten, dus die heb ik opnieuw gesoldeerd. Dit zou eventueel ook het klapperen veroorzaakt kunnen hebben denk ik?
Zou goed kunnen, een losse stofkap kan ook een hoop herrie veroorzaken zonder dat zo'n speaker echt kapot is. Die stofkap kun je gemakkelijk weer vastlijmen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door cluseau »

Soulbender schreef: 18 aug 2019, 20:31 Alright, ik heb een nieuwe stack gekocht vandaag. De oude (niet werkende) meegenomen naar huis en even met een batterij getest. De 115 reageert helemaal nergens op. Ziet er goed uit en ruikt niet verneukt ofzo, maar reageert helemaal niet op contact met een batterij. Daar zal ik een nieuwe speaker voor moeten kopen
Je kan met de pook overweg lees ik. Misschien dan de moeite waard om de 115 nader te onderzoeken. Vaak is de boel nog zelf te herstellen. Van je aansluitklem loopt een zeer soepel stukje draad naar de conus. Daar zit de werkelijken spreekspoel gelast en dez las zit verborgen onder een druppel zwarte smeurie op de conus. Dat is het punt waar de las vaak breekt. Kijk je in de conus dan zie je de draadjes van de spreekspoel onder de stofkap verdwijnen. Deze voorzichtig met een scherp mesje schoonkrabben. Zie je eenmaal het koper verschijnen kun je daar meten of de spoel onderbroken of kortgesloten is. Meet je de normale impedantie is het een kwestie van de las herstellen. Priegelwerk maar de moeite waard vind ik. Let wel op dat bij het herstel geen soldeer in de soepele draad trekt.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Misschien weet of kun je een technicus uit de buurt vragen om er naar te kijken.
Ik weet niet of er ook "scheidingsfilters" in dit soort "cabs" zitten dat kan eventueel ook nog kapot zijn?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Yabbadehut »

Hoi, Ik ben via een deal in het bezit gekomen ADA MB-1 Pre-amp ...maar...welke eindversterker past hierbij, wat zou een goede combi zijn? iets wat betaalbaar is...thx...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Ik heb destijds een hoop goeie dingen gehoord en gelezen over Crown versterkers. Maar geen idee welk type. Even googlen op talkbass?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Tja, wat zoek je? Buizen, solid state of klasse d? Wat is het budget? Zoek je iets op rackformaat, of juist compact. En wat voor een vermogen?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Je moet even iets meer info geven over wat voor speakerkast je er ook op aan wilt sluiten want iedere eindversterker werkt op zich natuurlijk wel ,maar zoals Stjevel zegt, WAT ZOEK JE ?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Yabbadehut »

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik zoek. Hoeft niet mee op te treden, iets wat bij de ADA MB-1 past om deze uit te proberen. Ben gewoon benieuwd hoe die klinkt. Speakerkast heb ik ook niet (meer) koop wel een klein kastje voor thuis....Zoek dus een poweramp die ik kan aansluiten op de ADA en liefst zelfde formaat of dat hij in een rack of SKB bak past erbij zodat het makkelijk op te ruimen is....prijs...tja...op mpl kom je al iets tegen vanaf 50 euro maar tot 200,- ( 2e hands)...
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Sjtevel 1984 »

De goedkoopste oplossing is om hem in te prikken in de effects return van een versterker wat je al hebt. Is dat een optie?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Dit is wel erg vaag,eigenlijk vraag je aan ons welke kleding het beste past bij jouw bruine schoenen?
Wat voor geluid vind je mooi?
Heb je voorbeelden?
Een voorversterker is natuurlijk niet het enige wat het geluid bepaald,wil je hard of zacht,diep of helder geluid,10,12,15 inch,die voorversterker kan je in principe op elke eindversterker en speakerkast aan sluiten,maar ook die bepalen mede wat voor geluid je gaat krijgen.(en vergeet de basgitaar niet).
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie