Wat is je nieuwste bass gear? #2

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Bertjefred »

Ook ik voor het eerst een 5-snaar Ibanez. En phoe wat een goed ding zeg. Echt een toffe sound en de dunne Ibanez nek. Als kers op de taart bleek er ( onverwacht voor mij) ook nog een push/pull voor passief/actief op te zitten. En passief is die echt fijn!
Afbeelding
(Net als de bas ook de foto van JohandeJong)
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door bobbelmans »

phoerd schreef: 15 aug 2019, 21:34 Net een set vijlen besteld en fret-erasers bij stewmac om de frets van m’n rickenbacker bij te werken.
Uiteraard ga ik eerst oefenen op een stuk brandhout want ik heb hier 0,0 ervaring mee en hoewel het met wat beleid goed te doen lijkt wil ik wel eerst zeker weten dat ik het in de vingers heb voor ik de rick onder handen neem.

Dat vind ik echt bizar: een splinternieuwe Rick van 2500€ en nu moet je gereedschap aan schaffen om zelf de uitstekende frets (haha) goed te krijgen.

Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen maar toch.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

De eerste vraag die bij me opborrelt is: wat is de luchtvochtigheid bij je in huis? Als het heel droger is dan in de Ric fabriek in Californië dan kan zoiets gebeuren.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Strabel »

Ja,daar staan rick’s bekend om,alleen in California te gebruiken. :lol:
Alle gekheid.......,inderdaad wel een beetje zuur om er toch nog zoveel aan te moeten doen .
Succes. :wink:
Laatst gewijzigd door Strabel op 17 aug 2019, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Nou, het zal daar in de afstelruimte netjes 50-60 zijn (zoals het ook bij elke gerenommeerde bouwer en reparateur is). Het probleem is dat bij mensen thuis soms 80 of 30 is. Is het laatste het geval, dan kunnen je fretten uitsteken. Of het inlegwerk van fretmarkeringen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Strabel »

Ja ok,maar dit zou voor veel instrumenten gelden en dit is wel een “sporadisch”verhaal in de zin dat je dit verschijnsel bijna niet tegen
Komt,(zover ik dat tegen kom op het internet.)
Misschien nog niet helemaal uitgewerkt hout,ik kan dat natuurlijk ook niet weten/bepalen,maar ik heb dit bij mijn “midden” klasse bassen
Nooit meegemaakt.Dan is de conclusie eigenlijk “geen mazzel” hebben gehad,zoals dat bij goedkopere instrumenten vaak word aangevoerd of het een goede of slechtte koop was.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Je kunt het wel voorkomen met andere fretplaatstechnieken, maar ik denk dat Rickenbacker nou typisch zo'n merk is die vasthoudt aan 'eerder bewezen concepten' (zie ook de qua design onzinnige brug en volkomen onnodige dubbele pennen).

Persoonlijk herken ik het ook niet. Ooit bij een zeer strenge winter voor mijn luchtbevochtiger werd het 13%, toen stak er één fretje uit bij één van de bassen (minimaal, maar toch). Echt door het oog van de naald gegaan. Mijn Ric heeft er geen last van. Het is wel altijd 50-60 in mijn studio.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Mach1 »

Pedullist schreef: 17 aug 2019, 11:18 Nou, het zal daar in de afstelruimte netjes 50-60 zijn (zoals het ook bij elke gerenommeerde bouwer en reparateur is). Het probleem is dat bij mensen thuis soms 80 of 30 is. Is het laatste het geval, dan kunnen je fretten uitsteken. Of het inlegwerk van fretmarkeringen.
Nooit echt bij stilgestaan maar ik ga een hygrometer kopen voor in mijn mancave. 50-60 is goed dus?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7895
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door BassKees »

Pedullist schreef: 17 aug 2019, 11:51 ...Het is wel altijd 50-60 in mijn zweterige jongenskamer.
Gefikst voor je! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Helemaal correct! Ik weet niet waarom ik ineens afweek van mijn gebruikelijke benaming. :)

Mach1: ik heb een wat duurdere electronische gekocht omdat ik mijn ouderwetse haarhygrometer niet zo vertrouwde. Voordeel was dat ik in andere kamers 'slaafjes' heb staan, die je op de hoofdmeter kunt bekijken. Dus de woonkamer en slaapkamer zie ik ook vanaf één plek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Strabel »

Ik heb wel een wijn cave,met constante temp en luchtvochtigheid,maar als ik daar mijn bassen stal ben ik bang toch iedere keer iets anders pak .:lol:
Ja,ach een hygro meter? Elk jaar weer hetzelfde ritueel met voor en najaar weer de bassen afstellen,zolang temperatuur en vocht verschillen niet extreem uiteen lopen doe ik "dingen" nog steeds op gevoel.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Wat jij wil. Ik weet alleen maa dat ik sinds ik de luchtbevochtiger heb, ik een stuk minder hoef bij de draaien en niet gedurende strenge winters angstig ben dat er iets naars gebeurt.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Mach1 »

Pedullist schreef: 17 aug 2019, 13:13 Wat jij wil. Ik weet alleen maa dat ik sinds ik de luchtbevochtiger heb, ik een stuk minder hoef bij de draaien en niet gedurende strenge winters angstig ben dat er iets naars gebeurt.
Dank voor je antwoord! Ik heb nooit bij hoeven draaien maar heb nu, sinds we verhuisd zijn, een nieuwe ruimte buitenshuis die ook geïsoleerd is. Ik wil graag dat mijn bassen in de juiste atmosfeer hangen dus de vochtigheid in de gaten houden is geen overbodige luxe. De rest vh huis maakt me niet uit, wel waar mijn Mustang staat. Dus ik kan het beste 2 goede kopen, dan ben ik klaar.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Sam
Berichten: 174
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:58

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Sam »

Afbeelding

Ik heb nog eens een 4 snarige basgitaar in huis gehaald.
Hij valt een beetje uit de toon tussen mijn moderne 6-snarige bassen :D
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Hans58 »

Nee hoor; dit is alles wat je nodig hebt.
Gaaf ding!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie