Twee versterkers op één cabinet

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Twee versterkers op één cabinet

Bericht door JohandeJong »

Misschien is het een domme vraag. Misschien is de vraag al veel vaker gesteld. Ik kan er in ieder geval niets over vinden.
Kan ik straffeloos twee Amps aansluiten op één cabinet?
Ik heb een cabinet waar meerdere aansluitingen op zitten die parallel zijn geschakeld (zoals meestal toch?). Speakon of Jack, dat maakt niet uit, het principe is hetzelfde.
Als ik nu op beide aansluitingen een Amp aansluit en gelijktijdig zou gebruiken. Kan dat of blaas ik dan zo'n kast op? Of misschien wel de versterkers?
Als dat niet kan, kan het dan wel als ik er goed op let dat er altijd één van de versterkers op 'Mute' staat?
Ik hoor het graag van de kenners.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door Tutu »

Mijn gitarist heeft het ook. Echter zijn dit 2 buizen amps. Hij heeft er iets tussen gemaakt zodat de ongebruikte ingeschakelde amp niet onbelast geparkeerd staat...of iets dergelijks
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door Rdatema »

Dat is een leuke manier om afscheid te nemen van de amp die het eerste opgeeft ;-)

Wanneer er bijv 2x10 in zit, ongefilterd, dan kun je de aansluitingen separaat maken. Heb je alleen 2x 8 ohm bijv, waardoor de amp bijna de helft levert t.o.v. de normale 4 ohm schakeling.

Alleen in het unieke geval dat je een 8 ohm cab hebt die uit dubbele 4 ohm takken bestaat heb je er echt voordeel van.

Of mis ik iets?
Laatst gewijzigd door Rdatema op 26 sep 2019, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door ejp »

Waarom zou er op bepaalde kasten staan die 2 ingangen hebben: never connect two amps simultaneously to this cabinet... bijv. Bij Markbass cabinets.
Is niet voor niets!
Ik zou het niet doen...

Ej
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door JohandeJong »

Ok. Bedankt. Dat had ik nog niet gezien. Ik had het ook nog niet geprobeerd en zal dat dus ook maar niet gaan doen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door AmericanIdiot »

Niet doen, je blaast je versterker(s) op.

Bijj sommige gitaarcabs kan het wel, dat zijn dan bijv. 4x12 kasten die in 2 secties aangesloten kunnen worden (2 stuks 2x12 in dat geval). Vaak wordt dat gebruikt voor stereo effecten en 2 eindtrappen. Marshall had dat ooit volgens mij, dat was een rackmount 2 kanaals power amp.

Bij bascabs heb ik dat nog niet gezien.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door Strabel »

(Misschien is het een domme vraag. Misschien is de vraag al veel vaker gesteld. Ik kan er in ieder geval niets over vinden.
Kan ik straffeloos twee Amps aansluiten op één cabinet?)

(Dat word een bijzondere Impedantie curvve)
Hahaha,mensen,denk even na,je sluit niet alleen een speaker aan ,maar ook 2 UITGANGEN van versterkers,dat kan ECHT niet niet niet.
Maar als je het toch gaat proberen,maak even een filmpje ,zodat we allemaal kunnen lachen. :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door Goose »

De 2 "ingangen" op je cab zijn eigenlijk geen 2 ingangen. Over het algemeen kan je ze echter wel beide gebruiken als ingang, maar niet tegelijk. De 2e is bedoelt om als uitgang naar een 2e cab te gaan. Wanneer je dus een versterker erop aansluit krijgt deze het signaal van de 1e gevoed en andersom. Kan niet goed gaan.
Zoals eeder hierboven al gemeld, bij gitaar cabs heb je wel eens een optie om dit te veranderen. Dan kan je de cab delen. Van 4x12 naar 2x2x12. Of van 2x12 naar 2x1x12. Het ohmage verandert dan wel en kan de amp minder watts kwijt.

Bij mij komt wel de vraag op waarom je het zou willen doen en om welke amps gaat het en welke cab?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door MR. LEE »

JohandeJong schreef: 26 sep 2019, 17:26 Misschien is het een domme vraag. Misschien is de vraag al veel vaker gesteld. Ik kan er in ieder geval niets over vinden.
Kan ik straffeloos twee Amps aansluiten op één cabinet?
Ik heb een cabinet waar meerdere aansluitingen op zitten die parallel zijn geschakeld (zoals meestal toch?). Speakon of Jack, dat maakt niet uit, het principe is hetzelfde.
Als ik nu op beide aansluitingen een Amp aansluit en gelijktijdig zou gebruiken. Kan dat of blaas ik dan zo'n kast op? Of misschien wel de versterkers?
Als dat niet kan, kan het dan wel als ik er goed op let dat er altijd één van de versterkers op 'Mute' staat?
Ik hoor het graag van de kenners.
Dat is helemaal GEEN domme vraag ,...er zijn veel meer mensen die met dat idee rondlopen.
Helaas is het NIET mogelijk ,.....je vernielt zo je versterkers. :wink:
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door JohandeJong »

Dank allen voor de antwoorden. Het is duidelijk. Ik ga mijn kostbare apparatuur er niet aan wagen. Het was zo maar een idee omdat ik meerdere versterkers en bassen heb en ik dacht even snel diverse combinaties uit te testen zonder steeds de aansluitingen te moeten wisselen. Niet doen dus.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door MR. LEE »

wat eventueel WEL mogelijk is :

Een omschakel-kast ( laten ) maken .

Dit kun je zelfs zo mooi en deftig maken als je maar wilt , waarbij je dan aan de voorzijde gemakkelijk kunt omschakelen ( zonder je in de kreukels te hoeven wringen om aan de achterkant met je luidspreker-kabels te hoeven klooien. :D )
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door Goose »

Wat MrLee zegt. Daarmee wel rekening houden dat je geen amps gebruikt met eindbuizen. Die moeten namelijk altijd aan een speaker hangen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door Sjtevel 1984 »

Goose schreef: 27 sep 2019, 11:02 Dbij gitaar cabs heb je wel eens een optie om dit te veranderen. Dan kan je de cab delen. Van 4x12 naar 2x2x12. Of van 2x12 naar 2x1x12. Het ohmage verandert dan wel en kan de amp minder watts kwijt.
Op mijn 8x10 kon dit ook. Je kon hem splitten naar 2 4x10’s van 8ohm i.p.v. een 8x10 van 4 Ohm.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door MR. LEE »

Goose schreef: 27 sep 2019, 12:46 Wat MrLee zegt. Daarmee wel rekening houden dat je geen amps gebruikt met eindbuizen. Die moeten namelijk altijd aan een speaker hangen.
Zelfs daar is ook nog wel een mouw aan te passen ! :wink:
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Re: Twee versterkers op één cabinet

Bericht door riotriot »

Op alle Ampeg koelkasten van na een bepaalde periode is het mogelijk. Handig in de studio!
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Plaats reactie