Om dit toch mogelijk te maken ben ik verder gaan kijken. Ik was al verliefd op het geluid van mijn VMT (ik heb hem nog steeds!), dus toen de V2 versie van de ultra uitkwam, was de keus snel gemaakt.
EQ:
Zoals wel bekend zal zijn, beschikt dit pedaal over een zeer uitgebreide EQ. Dit pedaal heeft een 4 bands eq. De bass kun je boosten/cutten op 100Hz. De treble op 5kHz. Wat mij opvalt is dat vooral de bass frequentie goed gekozen is. Je hebt toch die duw in het laag, zonder definitie te verliezen.
De twee mids zijn schakelbaar. Bij de low mids kun je kiezen tussen 250, 500 of 1000Hz en bij de high mids tussen 750, 1500 en 3000Hz.
Drive:
Een drive kiezen is altijd heel persoonlijk. Mij beviel de VMT goed (altijd aan), dus de keuze was snel gemaakt. De drive is nogal middy, de B7K is dan weer wat gescooped. Ik heb de drive altijd vol open staan (soms ietsje terug) en de blend volledig wet, maar ik prik zo door een bandmix heen.
De grunt switch (aandeel laag in de drive) heb ik flat staan, maar deze kun je ook boosten/cutten. De attack (aandeel hoog in de drive) heb ik geboost, maar deze kan ook flat/gecut.
Impulse responses:
Voor mij het selling point. Met behulp van de software kan je ir’s (speaker sims) in het pedaal laden. Darkglass voorziet je van een aantal, maar je kan ook je eigen gebruiken. Enig nadeel vind ik dat je er maar een tegelijk in kan laden. De ir zit dan op de headphone uitgang en op de XLR uit, de laatste is schakelbaar.
Conclusie:
Een zeer veelzijdig pedaaltje. Zelf is het mij nog niet gelukt om hem slecht te laten klinken. Voor opnames zet ik niet eens meer mijn versterker aan en live is er ook de mogelijkheid om versterkerloos te spelen. Ook is stil oefenen door de headphone out mogelijk.
I’m a happy Sjtevel!