Review: Harley Benton RB-414cs

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Mach1

Review: Harley Benton RB-414cs

Bericht door Mach1 »

Deze had ik via het forum al even in de smiezen omdat ik de vorm zo mooi vind. Voor 199 euro kun je er geen bult aan vallen maar mijn eerdere Rick-ervaringen, waar deze toch op is gebaseerd, waren van dien aard dat ik toch de voorkeur aan Fender bassen geef. 2 Zaken geven hiervoor de aanleiding en dat is ten eerste het wat 'honkerig' geluid (wat natuurlijk een kwestie van smaak is en daarmee wil ik meteen aangeven dat het mijn mening is en zeker geen feit) en ten tweede de vorm van de hals die, als je Fender gewend bent, flink afwijkt.

Als hij dus erg zou lijken op een echte Rick, zou hij toch maar aan de muur blijven hangen. Mijzelf kennende gaat hij dan snel weer van de hand.
Toch bleef het knagen, zeker dankzij de mooie vorm; een wat milder vormgegeven hoorn-spel en mooie binding! Nog meer toen onze gitarist voor hetzelfde bedrag een prachtige HB Gibson kopie kocht...

Toen er eentje op MP verscheen vond ik het tijd wat filmpjes te kijken en daaruit bleek toch een wat ander geluid dan ik had verwacht. Dus snel een afspraak met de verkoper gemaakt. Die was ook heel enthousiast maar wilde eigenlijk een zwarte...
De bas was ruim een maand oud en netjes afgesteld. Voor 160 euro heb ik hem gekocht!

Thuis gekomen alleen maar met deze bas aan de slag gegaan! Spelen, afstellen, poetsen, wat aanpassingen tot laat op de avond. De volgende ochtend weer verder, ik was super enthousiast!

Hier de lijst met de minpunten die, mijns inziens, niet vreemd zijn voor een goedkope bas:

-Mini pots maar werken prima.
-Moertjes vd pots zijn erg zacht en beschadigen snel. Zaten wat los en nu moervast dus daar kom ik nooit meer aan.
-Geen schielding bij de pickups. (Zelf inmiddels gedaan)
-Hals is gelijmd en loopt niet helemaal door in de body. Niet nodig maar ziet er niet mooi uit onder de slagplaat. (Heb er een flinke dot houtlijm tussen gedaan voor de zekerheid)
-Vind de tuners minder mooi maar ze lopen vreselijk soepel!
-Knoppen zijn goedkope opduw-knoppen. Vind die harde Jazzbass knoppen met schroefje mooier. Maar vanaf een meter zie je het verschil niet.
-Als het elementcover eraf is, zie je een signaaldraadje lopen vanaf het element naar de cavity. 

Intussen heb ik de halspen wat strakker gezet en Elixirs erop gedaan, brughoogte aangepast.

Nu de mening na 2 dagen intensief erop en mee gespeeld te hebben:

-De constructie van de bas is prima! Hals zit stevig in de body en voelt stijf.
-Het lakwerk is prachtig, de burst heel fel!
-De hals mooi gelakt, net als de kop en erg prettig bespeelbaar gelijk een Fender P-hals.
-Keurig fretwerk zonder scherpe uiteindes.
-Prachtig Purpleheart toets, die na een oliebeurt zeer donker bruin is met een beetje paarse gloed.
-De elementen klinken erg mooi, geen ruis of brom (waarschijnlijk door mijn schielding-beurt). Halselement klinkt dik en heel open, geen muddy sound. Brugelement knort als een passieve MM met voldoende laag ook. Samen wat geknepener maar heel evenwichtig over de hele hals!
-Er zit een beeeeetje dat typische Höfner geluidje in doordat hij semi-hollow is. Gewicht is dan ook 3,7 kg zonder enige vorm van neckdive.
-De brug zit prima in het chrome, de cover voor het brugelement minder en ziet er wat goedkoop uit. Die heb ik eraf gehaald waardoor het element als duimsteun kan dienen. Het geluid wordt dan meteen strakker door je vingerplaatsing.
-Wat later pas opvalt is de enorme invloed die je vingers hebben! Qua plaatsing (dichter bij de hals wordt het warmer maar het blijft duidelijk, iets wat ik niet eerder bij een bas met die elementplaatsing heb ervaren!) en qua aanslag; met plectrum krijg je een heerlijke old skool ronk!

Ik heb de bas nog niet in de band gebruikt en pas dan kan ik een eindconclusie geven. Voor nu gebasseerd op meespelen met oefen nummers op flink volume, is mijn mening: Zalig! De bas draagt, gromt en is in balans over de hele hals. Hij kan ook knorren en alles met een beetje een hollow sausje.
Staand met een strap hangt hij in balans, iets meer naar links dan een Fender. Dit komt ook door meer frets op een zelfde lengte hals als van een Fender. Dat is even wennen.

Woensdag repeteren, dus kort daarna komt de eindconclusie. Voor nu ben ik nog steeds zo zot ervan als toen ik hem net had opgehaald!
20200306_145151.jpg
20200306_145151.jpg (2.51 MiB) 1232 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mach1 op 09 mar 2020, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
Spaghettihout
pastaplank

Re: Review: Harley Benton RB-414cs

Bericht door Spaghettihout »

Oke, ik ben om......
Mach1

Bericht door Mach1 »

Terecht!
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

Peachabell

Bericht door Peachabell »

Klinkt als een leuk basje voor het geld. Oogt in ieder geval aardig, potjes met nauwelijks overgang zou me wel storen.
De vorm van de body doet me ook wel wat denken aan een Gibson Les Paul Junior Tribute DC Bass BS, die zelfs evenwijdig is bij de hoorns.

Afbeelding
Mach1

Bericht door Mach1 »

Dat van die knopjes is veel beter nu de elementen op de juiste hoogte staan. De overgang is nu veeeel meer lineair. Zal het aanpassen in de review.
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

Mach1

Bericht door Mach1 »

Die Gibson ziet er ook jammie uit!
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

Spaghettihout
pastaplank

Bericht door Spaghettihout »

Je kunt de Epiphone Embassy pro er ook bij zetten, 100 euri's meer, maar ook heel fraai!
Mach1

Bericht door Mach1 »

Ja heel mooi! Maar ik vind de sound niet zo...
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

Plaats reactie