Ik was helemaal niet van plan om er nu al een bas bij te kopen, ik wilde eigenlijk een tijd wachten, verder lessen en dan een keer een Fender Precision Bass kopen, gewoon om een "echte" te hebben. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en rondklikkend op de BaCH-website kwam ik de BPB-60-5 ABK tegen; een bas die uiterlijk veel op mijn Squier Classic Vibe 50's Precision lijkt, dus zeg maar een "oer-Precision". Met €230,- een relatief koopje, inclusief verzending zou ik 'm voor €260,- in huis hebben.
BaCH Perfect Bass - BPB
Easy and affordable bass guitar for all styles
Fivestrings model
Body - alder
Neck - maple
Fingerboard - rosewood
Hardware color - chrome
PU - strong MM style single pu
Color - black
Finish - gloss
Omdat er op het forum over het algemeen vrij positief tegen BaCH aangekeken wordt, besloot ik ervoor te gaan. Bestelling geplaats, betaling geregeld, afwachten maar. Woensdag besteld, donderdag verzonden, dinsdag in huis vanuit Tsjechië, dikke prima!
Daar hangt 'ie dan, naast de Squier.
De eerste indrukken:
De afwerking is minder dan bij de Squier.
-De slagplaat heeft bijvoorbeeld wat rafels van het zagen, de schroeven zijn allemaal elektrisch aangedraaid en hebben daardoor scherpe randjes.
-De control plate heeft ook een scherpe rand, die moet ik er misschien een keer uit halen om te polijsten.
-De jackplug zit los, rammelt duidelijk merkbaar. Ik heb 'm losgeschroefd, uit elkaar gehaald en op de juiste manier weer in elkaar gezet. Nu zit alles wel mooi vast.
-Het lakwerk is niet 100% strak. Maar ook niet zo slordig dat het irritant is, je moet van heel dichtbij kijken om het te zien.
-De strap buttons zitten niet heel netjes, er steekt een viltring onderuit. Opgelost door er Schaller S-locks op te zetten. Waarbij er een stukje lak los sprong.
De electronica:
-Beetje noise van het element, maar het is ook single coil. Niet overmatig
-De potmeters werken matig. Op pakweg een kwart staan beide 100%. Maar goed, die heb ik meestal volledig open of dicht staan.
De afstelling:
-Kwam af fabriek goed geïntoneerd binnen
-Actie is laag, zonder fretbuzz
-Tuners lijken in orde
Direct na aanschaf heb ik de snaren vervangen door Dunlop Robert Trujillo RTT45130T-snaren. Een setje Schaller S-Locks, fender gitaarband en Fender-schroeven voor de slagplaat en control plate om het af te maken.
Voorlopige conclusie: leuke bas, speelt lekker, goed geluid. Je moet 'm alleen wel zelf even nalopen.
Review: BaCH BPB-60-5 ABK
- Brinkmeister
- Brinkmeister
Re: Review: BaCH BPB-60-5 ABK
Vergelijk met de andere twee bassen hier thuis:
De Squier Classic Vibe 50's Precision met Seymour Duncan Quarterpounder heeft meer output en meer "ronk", maar klinkt ook iets doffer. De Washburn T14 met Seymour Duncan Vintage Precision en SJB-3B BK jazzelement klinkt helderder, maar minder vol. Het BaCH single coil-element klinkt vol, helder en eigenlijk best mooi uitgebalanceerd.
De Squier Classic Vibe 50's Precision met Seymour Duncan Quarterpounder heeft meer output en meer "ronk", maar klinkt ook iets doffer. De Washburn T14 met Seymour Duncan Vintage Precision en SJB-3B BK jazzelement klinkt helderder, maar minder vol. Het BaCH single coil-element klinkt vol, helder en eigenlijk best mooi uitgebalanceerd.