D'Addario EXL180

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gerth

D'Addario EXL180

Bericht door Gerth »

Sinds enkele dagen heb ik mijn Squier J voorzien van een setje D'Addario EXL180, een extra light setje nickel(round)wounds, 35-55-75-95.

Eerst en vooral; ik heb deze nog niet kunnen testen in bandverband en beweer zeker ook niet dat ze de beste zijn, daarvoor is snaarkeuze veel te subjectief en/of afhankelijk van het beoogde resultaat. Maar voor wat het waard is toch even het volgende:

Sinds ik mij pakweg zo'n 15 jaar geleden écht bewust werd van het kiezen van de juiste snaar ben ik altijd bij Chromes beland, 40-95. Deze klinken (na wat inspelen) rond, punchy, geen bijgeluiden, toch nog helder en zeker "slap- en plukbaar", een techniek waarvan ik mijzelf steeds betrap het toch altijd te willen doen, ondanks onder andere mijn voorliefde voor Bernard Edwards en aanverwanten. Heb zelfs enkele keren de überdikke Rotosound Tru Bass-snaren gebruikt. Vetter en ronder gaat het niet, dit alles om te duiden "vanwaar ik kom" :-). Maar toen ik voor deze bas een vers setje moest kiezen liet ik mij steeds meer leiden door een meer typische slapsound zoals je die van een heleboel funkateers kan bewonderen en mede door het feit dat dunne rounds door veel slappers geliefd zijn ben ik op de EXL180 uitgekomen.

Bewust niet gekozen voor "steels" wegens "zo helder moet het nu ook niet", het extra helder is er ook vlug af en bij mijn éénmalige try-out van D'Addario-steels zo'n 10 jaar terug vond ik ze ook errug ruw aan de vingers. Nickelwounds leken mij een mooi compromis want ik heb maar één bas en het moest toch een beetje "veelzijdig" blijven...

Rotosound Funkmasters, de Mark King-signature snaren zeg maar, dikte 30-50-70-90, leek mij in het licht van de beoogde minimum veelzijdigheid ook nét een brug te ver (alhoewel het niet veel gescheeld heeft... ), vandaar de keuze voor een setje 35-55-75-95. Hiervan zijn de E en de A-snaar nog hetzelfde als van de algemeen aanvaarde minimum dikte van 40-95 maar zijn de D en de G toch net iéts dunner wat ik wenselijk vond om een iets meer knisperige pluksound te bekomen. Snelle geplukte accentjes zonder veel "toon", dat is wat ik zocht. Ik ben natuurlijk meer een funker dan een rocker, dat speelt ook mee!

Nu ik ze enkele uren kunnen bespelen heb kan ik alleen maar zeggen dat ik het gevoel heb van thuisgekomen te zijn. De bas staat wel superlaag afgesteld, dat dient gezegd; dit is ook nodig om bepaalde technieken überhaupt te kùnnen uitvoeren. Ik heb mij veel te lang blindgestaard op filmpjes waar dingen gebeurden die niet klonken of niet lukten op mijn eigen bas en nu heb ik de sleutel gevonden: dunne (en waarschijnlijk bij voorkeur redelijk verse :-)) rounds en een (zeer) lage afstelling. Echt àlles wat ik nu speel gaat zooveel makkelijker, de E heeft nog een mooie "tone" en is beter in balans qua klankkleur dan bij vele dikkere setjes en als ik mijn techniek aanpas kan ik nog steeds dof en/of diep genoeg klinken zonder dat de boel klettert (vraagt wel wat basistechniek qua zachtaardigheid wat natuurlijk niet ieders manier van spelen is). En dan is er nog de EQ indien nodig; het is nu eenmaal makkelijker om dunne snaren dik te doen klinken dan omgekeerd :-). De eerste momenten dat ik erop speelde maakte ik in mijn hoofd de vergelijking tussen de eerste keer rijden met een electrische fiets; alles gaat makkelijker en is gewoon prettiger...

Dus nogmaals zonder te willen pretenderen dat deze snaren het ei van Columbus zijn, want dat is voor alles en iedereen zeer verschillend, wou ik hier toch even mijn oprecht enthoesiasme kwijt. Voor wat het waard is...
wombatboter

Re: D'Addario EXL180

Bericht door wombatboter »

Ik speel zelf ook al een tijdje op 0.35 en vind ze ook heel inspirerend en prettig... 0.30 vond ik te fijn maar dit is een ideaal compromis.
Veel speelplezier !
what fools these mortals be
Gerth

Bericht door Gerth »

Tof om te lezen, inderdaad inspirerende snaren! Ik herinner mij nog een filmpje waarop je jouw Status Kingbass een lesje leert... zal ook niet meer dan 0.35 geweest zijn... :-)
butters

Bericht door butters »

Ik slap heel weinig maar ik heb als experiment een bas besnaard met 105 85 (nickel) en uit een lichter setje de 60 en 40 (toevallig steels)
de lichte D en G zij gemakkelijker voor de pluck en voor de E en A iets dikker voor de thumb, anders gaat het zo rammelen vind ik.
Het kan ook aan mijn techniek liggen :roll: want die is heel rudimentair en geen double thumb enzo...
Gerth

Bericht door Gerth »

Voor plucks is het inderdaad soms handiger een dunnere D en G te hebben, zeker als je niet teveel "toon" wil in de plucks zoals de meer moderne slappers. De vintage-funkers op hun P vonden dat in de jaren zeventig echter niet erg :-).

Waarschijnlijk zou je, mocht je meer slappen en dus slapgerichte dingen doen, ondervinden dat ook de E en de A beter niet al te dik zijn, vooral omdat je voor het kunnen spelen van modernere slaplijntjes dikwijls een hele lichte techniek nodig hebt, in tegenstelling tot wat je zou denken. En dan is een uitgebalanceerd setje 35-55-75-95 echt een zegen en toch nog relatief veelzijdig inzetbaar (mits wat aanpassing van de techniek).
Gerth

Bericht door Gerth »

Even wat aanvulling na een maandje extra ervaring met deze snaren, rekening houdende met het feit dat ik de voorgaande 10 jaar steeds afgewisseld op (dunne) Chromes en Rotosound Tru Bass-tapewound kabels gespeeld heb... :

Zonder afbreuk te doen aan het voorheen door mij geposte (vooraleer men mij labiel zou durven noemen :mrgreen: ) merk ik stilaan wel dat ik mij meer en meer stoor aan:

- een te slappe E-snaar voor bepaald vingerwerk waar wat extra spanning soms wel welkom is (boven de brugpup spelen helpt natuurlijk maar dit heeft teveel invloed op de klank); gezien de lage afstelling van mijn bas trilt deze snaar bij "zwaarder vingerwerk" ook soms tegen het fretbord aan wat niet het geval is met pakweg Chromes gezien deze sowieso stijver zijn en ook een veel hogere spanning hebben;

- de "feel" van de snaren; voorheen had ik gezien mijn constant gebruik van flats een nogal "glijdende" techniek waar ik goed mee wegkon omdat je nu eenmaal quasi geen bijgeluiden hebt met flats; hier merk ik dat ik eigenlijk een "betere" techniek nodig heb om hetzelfde te bereiken maar dit gaat dan ten koste van mijn speelplezier en dus eigenlijk ook van het eindresultaat;

Vandaar dat ik toch terug flats overweeg omdat die voor mijn noden slapbaar genoeg zijn (ben M. King niet... :-)) en mij van de twee voormelde stoorzenders zullen afhelpen.
Gerth

Bericht door Gerth »

Even ter aanvulling/afsluiting: gisteren een setje Fender flats (45-100) binnengekregen en geplaatst, basje mooi terug afgesteld met inbegrip van een kleine draai aan de trussrod gezien de hogere spanning.

Voelt als thuiskomen; het geheel klinkt "evenwichtiger"; snelle hammer-ons klinken meer door alsook het slappen op de D- en de G-snaar. De pops klinken iéts vetter (Forget Me Nots, here I come... :-)) maar vragen iéts meer fysieke inspanning gezien de hogere spanning/stijfheid alhoewel net deze laatste eigenschappen een lage afstelling toelaten zonder ongewild gekletter bij iets stevigere vingerlijntjes (Bernard Edwardsgewijs enzo).

De dunne rounds waren een fijn zijstraatje en hebben zeker hun voordeel bij bepaalde stijlen maar vind het toch een stuk comfortabeler bassen op flats voor de feel en zeker ook voor de hogere spanning.
Plaats reactie