Dit is een review over de Austrian Audio HiX 55 over ear headphones.
Achtergrond:
Austrian Audio is een paar jaar geleden opgericht door ex werknemers van AKG in Wenen. AKG was onderdeel van de Harman groep dat later weer werd overgenomen door Samsung. Samsung trok na de overname de stekker uit de productiefaciliteit in Wenen en die werknemers zijn een nieuw bedrijf gestart. Een nieuw bedrijf met ruime ervaring dus. Sinds januari 2020 heeft het bedrijf twee headphones: de HiX50 (on ear) en de HiX55 (over ear) Beide modellen mikken op studio gebruik.
Eerste indruk:
Een sober vormgegeven koptelefoon in grijstinten. Materiaal gebruik is mooi. Aluminium frame, en stalen pinnen voor de scharnieren. De kussens van een soort memory foam met heel veel ruimte voor je oren. Drie meter kabel met pinaansluiting en bajonet. Voelt erg degelijk aan. De koptelefoon “knijpt” niet op je hoofd. Hij is ontworpen en gebouwd in Oostenrijk.
Geluid:
Het is een gesloten systeem dus ik verwachtte wat wattigheid in het laag. Daar is erg weinig sprake van. De set is verrassend ruimtelijk voor een gesloten systeem. Geluid is ingetogen. Daar bedoel ik mee dat de lage tonen niet geboost worden en de hoge tonen niet schel door alles heen tetteren. In mijn ogen een eerlijke weergave zonder dat er frequenties mooier worden gemaakt terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn. Ik kan me wel voorstellen dat er luisteraars zijn die de koptelefoon daarmee wat minder dynamisch vinden. Kwestie van smaak natuurlijk. Is er niks aan te merken? O, jawel hoor. Er zijn geen reiscase bij, maar een zakje. En de kabelaansluiting is specifiek voor Austrian Audio en dus niet te wisselen met een ander merk.
Voor wie is deze koptelefoon bedoeld? Voor iemand die een neutraal ingetogen geluid kan waarderen en niet bang is om te investeren in een nog niet zo bekend merk. Qua prijs zit deze tussen een Beyerdynamic DT770 pro en een DT1770 pro in.
Wellicht is dat een moeilijke prijsklasse want er zijn meer dan voldoende goede alternatieven. En dan komt het toch weer neer op smaak..
review: Austrian Audio HiX 55 koptelefoon
review: Austrian Audio HiX 55 koptelefoon
- Bijlagen
-
- fabrikant foto
- Hi-X55_Slider_Test.jpg (127.49 KiB) 973 keer bekeken
I won't cause any treble..
Dingwall Z3- AV Bass AVP5 KDS- AER amp One- Austrian Audio HiX55
Dingwall Z3- AV Bass AVP5 KDS- AER amp One- Austrian Audio HiX55