andere bastoon over gitaarakkoord

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Angelo
moderator

Re: andere bastoon over gitaarakkoord

Bericht door Angelo »

Weet ik, maar uitgeschreven wordt het altijd zo’n brij dat een beginner er niet meer doorheen komt.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Wiro

Bericht door Wiro »

Vanaf het begin goed aanleren maak je het voor jezelf en anderen alleen maar makkelijker.
En zo moeilijk is het niet als je er even de tijd voor neemt. Neem dit stuk door en je weet het:

https://www.muziektheorievoorbeginners.nl/kwintencirkel

Afbeelding
Jasper68

Bericht door Jasper68 »

Als jij C speelt, en de gitarist D, en het klinkt gied, dan zijn er meerdere verklaringen mogelijk. Het kan zijn, zoals iemand opmerkte, dat het akkoord een D7 is, waar dus een C in zit. Maar soms is er gewoon geen verklaring vanuit de muziektheorie en heeft de componist of arrangeur gewoon iets gekozen wat op die plek geweldig klinkt maar waar de theorie geen uitleg voor heeft.

Ik kan het weten, ik ben muziektheoreticus. 🙃
And I demand that I am Vroomfondel!
LemmyNL

Bericht door LemmyNL »

Jasper68 schreef: 11 nov 2020, 14:19 Maar soms is er gewoon geen verklaring vanuit de muziektheorie en heeft de componist of arrangeur gewoon iets gekozen wat op die plek geweldig klinkt maar waar de theorie geen uitleg voor heeft.
Haha, prachtig! :mrgreen: Daar kom je ook echt alleen 'in de muziek' mee weg. Heerlijk, I like!
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Jasper68 schreef: 11 nov 2020, 14:19 Als jij C speelt, en de gitarist D, en het klinkt gied, dan zijn er meerdere verklaringen mogelijk. Het kan zijn, zoals iemand opmerkte, dat het akkoord een D7 is, waar dus een C in zit. Maar soms is er gewoon geen verklaring vanuit de muziektheorie en heeft de componist of arrangeur gewoon iets gekozen wat op die plek geweldig klinkt maar waar de theorie geen uitleg voor heeft.

Ik kan het weten, ik ben muziektheoreticus. 🙃
Wanneer de gitarist een D akkoord speelt en de bassist een C dan krijg je hetzelfde effect als wanneer een gitarist die in zijn eentje speelt een D/C akkoord speelt, een slash akkoord.
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
basloze fret

Bericht door basloze fret »

Zonderling schreef: 13 nov 2020, 01:48 een slash akkoord.
Wat heeft Guns & Roses hier nu mee te maken? :D
Plaats reactie