Rechthoek systeem

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Zonderling

Rechthoek systeem

Bericht door Zonderling »

Dag mensen,

Ik heb in een blad weleens gelezen over Jack Bruce die bij het spelen op zijn bas het zogenaamde rechthoek systeem zou toepassen. Weet iemand wat dat exact inhoudt en wat dat voor het bas spelen betreft in de praktijk betekent ?
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
Jasper68

Re: Rechthoek systeem

Bericht door Jasper68 »

Dat maakt me nieuwsgierig. Ik heb een half uurtje rondgesurft, maar ik kon er niks over vinden.
And I demand that I am Vroomfondel!
Zonderling

Jasper68 schreef: 11 nov 2020, 00:17 Dat maakt me nieuwsgierig. Ik heb een half uurtje rondgesurft, maar ik kon er niks over vinden.
Ik heb het gelezen in het blad de Gitarist. Er werd niet uitgelegd hoe het werkte. Die vroegere bassist van Q85 had het erover, Vink heet hij geloof ik. Hij zei dat hij ook leerlingen van hem dat doceerde.
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Zonderling schreef: 11 nov 2020, 00:42 Die vroegere bassist van Q85 had het erover, Vink heet hij geloof ik.
Peter Vink speelde 20 jaar eerder ook al in Q65 :wink: :mrgreen:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Zonderling

Hans58 schreef: 11 nov 2020, 07:11
Zonderling schreef: 11 nov 2020, 00:42 Die vroegere bassist van Q85 had het erover, Vink heet hij geloof ik.
Peter Vink speelde 20 jaar eerder ook al in Q65 :wink: :mrgreen:
Inderdaad Q65 is het.
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Was maar een dolletje :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
rich13
Rijk aan effecten

Bericht door rich13 »

Is dat niet gewoon een uitleg voor een klassiek bluesschema? Bijvoorbeeld: een blues in G is 4 maten G, 2 maten C, 1 maat D, 1 maat C. Dit ziet er op de hals uit als een soort rechthoekje.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
basloze fret

Bericht door basloze fret »

Rechthoeksysteem is geen bestaande term. Maar waarschijnlijk wordt er box system bedoeld. Dat wordt door gitaristen (en bassisten) gebruikt om de vijf posities (boxen) van de pentatonische ladder aan te duiden.
Angelo
moderator

Bericht door Angelo »

Bingo. Fret gaat door voor de koelkast - in dit geval zal dat wel een 8x12 zijn...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Zonderling

basloze fret schreef: 13 nov 2020, 19:59 Rechthoeksysteem is geen bestaande term. Maar waarschijnlijk wordt er box system bedoeld. Dat wordt door gitaristen (en bassisten) gebruikt om de vijf posities (boxen) van de pentatonische ladder aan te duiden.
Dat klinkt aannemelijk. Wel vertelde hij ook dat bij melodisch spel je ook ook tertsen gebruikt maar dat Jack Bruce alles met rechthoeken deed. Dat zet je dan toch weer aan het denken. Lastig.
basloze fret

Bericht door basloze fret »

Zonderling schreef: 14 nov 2020, 03:12
basloze fret schreef: 13 nov 2020, 19:59 Rechthoeksysteem is geen bestaande term. Maar waarschijnlijk wordt er box system bedoeld. Dat wordt door gitaristen (en bassisten) gebruikt om de vijf posities (boxen) van de pentatonische ladder aan te duiden.
Dat klinkt aannemelijk. Wel vertelde hij ook dat bij melodisch spel je ook ook tertsen gebruikt maar dat Jack Bruce alles met rechthoeken deed. Dat zet je dan toch weer aan het denken. Lastig.
Jack Bruce gebruikt 75% van de tijd of zo pentatonisch. Melodisch spel is niet afhankelijk van tertsen. Ik denk dat je wellicht te veel op de termen of willekeurige uitspraken in dat interview fixeert.
Jasper68

Bericht door Jasper68 »

Hier een voorbeeld van zulke boxen. Als bassist moet je de bovenste twee snaren wegdenken.
https://robinmayguitar.com/blogs/lead-g ... -positions
Zonderling

basloze fret schreef: 14 nov 2020, 10:00
Zonderling schreef: 14 nov 2020, 03:12

Jack Bruce gebruikt 75% van de tijd of zo pentatonisch. Melodisch spel is niet afhankelijk van tertsen. Ik denk dat je wellicht te veel op de termen of willekeurige uitspraken in dat interview fixeert.
Ik gebruik in elk geval het caged system werkt prima.
Jasper68

Bericht door Jasper68 »

Zonderling schreef: 17 nov 2020, 15:19 Ik gebruik in elk geval het caged system werkt prima.
Bedoel je op gitaar of op bas?
Zonderling

Jasper68 schreef: 17 nov 2020, 20:41
Zonderling schreef: 17 nov 2020, 15:19 Ik gebruik in elk geval het caged system werkt prima.
Bedoel je op gitaar of op bas?
Op beiden. Ook op bas zie ik de akkoorden zitten waar de bekende toonladder figuren aan gekoppeld zijn.
Plaats reactie