Voorbereiding op een jamsessie....
- ElcoHeijmans
- verherbouwingen
Re: Voorbereiding op een jamsessie....
Vaak wordt het al zo georganiseerd: Een lijst van plm 25 songs waar je op in kan schrijven en een regelateur die de wisselspelers regelt. Ik heb t hier in regio Arnhem al 2 x zo voorbij zien komen. Vaak al vooraf via social media gepresenteerd.MR. LEE schreef: ↑17 nov 2020, 17:04 ...
Een beter idee zou dan bijv. kunnen zijn : Een sessie-leider die van tevoren een lijst(je) met nummers presenteert op de site van een jam-cafe ,....zodat gegadigden vooraf de melodie-lijn etc , kunnen herkennen , mee bekend raken ,...of thuis zelfs kunnen doornemen.
....maar een idee'tje...
ik vind 't hier niet zo heel interessant meer hè
...zocht effe wat ouwe berichtjes op

Laatst gewijzigd door MR. LEE op 17 nov 2020, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal 'ns zoeken of/waar 't hier in de regio ook zo aan toe gaat.Hagen schreef: ↑17 nov 2020, 20:10Vaak wordt het al zo georganiseerd: Een lijst van plm 25 songs waar je op in kan schrijven en een regelateur die de wisselspelers regelt. Ik heb t hier in regio Arnhem al 2 x zo voorbij zien komen. Vaak al vooraf via social media gepresenteerd.MR. LEE schreef: ↑17 nov 2020, 17:04 ...
Een beter idee zou dan bijv. kunnen zijn : Een sessie-leider die van tevoren een lijst(je) met nummers presenteert op de site van een jam-cafe ,....zodat gegadigden vooraf de melodie-lijn etc , kunnen herkennen , mee bekend raken ,...of thuis zelfs kunnen doornemen.
....maar een idee'tje...
-
Ellenboog beschermers. Er is altijd veel ellenbogenwerk bij jamsessies daarom ga ik er ook nooit naar toe. Je kunt liever afspreken met een paar gasten om mee te jammen. Een open jamsessie, laat maar zitten.
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
tja, wie goed doet, goed ontmoet.
-
Dan ben ik zeker echt een irritant figuur.

- basloze fret
Herkenbaar! Het leukst zijn nog jamsessies waar helemaal geen bestaande nummers of schema's gespeeld worden. Gewoon een groove of sfeer inzetten en zien wat er gebeurd. Niet weer een blues schema of standard. Maar goed, voorlopig zullen er toch geen sessies zijn dus waar maken we ons druk om?MR. LEE schreef: ↑17 nov 2020, 17:04 zgn "spontane jam-sessies" worden vaak gegijzeld door een vast clubje muzikanten die al samen in een bandje spelen ( of hebben gespeeld )
Het wekt dan de indruk dat er toevallig allemaal super-mensen staan , qua timing , speltechniek en cues.
In werkelijkheid is het ( bijna ) afgesproken werk .
Degene die het eerst keihard inzet voor een nummer-keuze , is degene die alvast het meeste in z'n comfort-zone de "gebraden haan" kan uithangen.![]()
( gitaristen die deze truc uithalen zijn niet zeldzaam )![]()
Je prikt er vaak zo doorheen .
....maar een idee'tje...

-
Zo is dat. En in plaats van te jammen spelen ze de bekende klassiekers die ze al zo vaak (samen) hebben gespeeld.MR. LEE schreef: ↑17 nov 2020, 17:04 zgn "spontane jam-sessies" worden vaak gegijzeld door een vast clubje muzikanten die al samen in een bandje spelen ( of hebben gespeeld )
Het wekt dan de indruk dat er toevallig allemaal super-mensen staan , qua timing , speltechniek en cues.
In werkelijkheid is het ( bijna ) afgesproken werk .
Degene die het eerst keihard inzet voor een nummer-keuze , is degene die alvast het meeste in z'n comfort-zone de "gebraden haan" kan uithangen.![]()
( gitaristen die deze truc uithalen zijn niet zeldzaam )![]()
Je prikt er vaak zo doorheen .
....maar een idee'tje...
- Digidesign
Prachtig verwoord Mr Lee!
Ik jam sinds het begin van de corona online bij gebrek aan optredens en oefenavonden met de band. Hier vermaak ik me erg goed mee en is een stuk relaxter.
Kan volledig anoniem, klinken de gitaren niet of smeert de toetsenist alles vol dan stap je zo in een andere jam. Vandaar toch wel een goeie voorbereiding op een jamsessie.
Ik jam sinds het begin van de corona online bij gebrek aan optredens en oefenavonden met de band. Hier vermaak ik me erg goed mee en is een stuk relaxter.
Kan volledig anoniem, klinken de gitaren niet of smeert de toetsenist alles vol dan stap je zo in een andere jam. Vandaar toch wel een goeie voorbereiding op een jamsessie.
- wombatboter
Roberto Mercurio, een bassist die ik enorm bewonder, zei me ooit eens dat hij vond dat ook de teksten op een jam-sessie zouden moeten geimproviseerd worden..."Het is toch een jam, je improviseert toch ? Ook zangers moeten dat dan maar doen.."
Ik krijg er zelf de kriebels van wanneer ze met "I wish" enz afkomen op jamsessies, niks jam aan.. Je kloten op de sporen leggen, dàt is jammen.
Ik krijg er zelf de kriebels van wanneer ze met "I wish" enz afkomen op jamsessies, niks jam aan.. Je kloten op de sporen leggen, dàt is jammen.
what fools these mortals be
- evertalbers
In salsa, kawina en aanverwante stijlen doen ze dat, met coro-pregon*, vraag-antwoord zeg maar. Ook de coros kunnen in snel overleg veranderen. Erg leuk altijd, de taal levert wel een flinke handicap op voor de meeste niet-Latino-zangers, maar je kunt een trucendoosje opbouwen. En 90% van het publiek verstaat het ook niet, dat scheelt weer.wombatboter schreef: ↑09 dec 2020, 17:48 (...) dat ook de teksten op een jam-sessie zouden moeten geimproviseerd worden..."Het is toch een jam, je improviseert toch ? Ook zangers moeten dat dan maar doen.."
Trouwens, gebeurt het ook niet met hiphop, gospel en soul?
*Spaanse benaming - geen idee hoe dat in het Sranan heet