Friedland legt uit dat de 'dominanten' van de C resp. de lage en de hoge G zijn (de kwinten dus).
Daarna volgt een notenbalk in F en daarna in Bb, en daar noemt hij de G resp. de C de dominant (rood omcirkeld). Dat klopt toch niet?
Een paar andere dominanten kan ik wel plaatsen (groen omcirkeld)
De G is toch niet de dominant van de F? En de F is toch niet de dominant van de F (tweede rode kader). En in de tweede maat is de C ineens de lower dominant van de Bb?
Is dit een drukfout of mis ik iets?
Foutje in Walking Basslines (Friedland)?
- Blueszeppelin
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Re: Foutje in Walking Basslines (Friedland)?
Bij het tweede voorbeeld bedoelt hij dat G de upper dominant van C is, en de F de upper dominant van Bes. Dus je moet kijken naar de noot die erna komt. Misschien niet helemaal logisch en verwarrend inderdaad.
- Blueszeppelin
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38
Re: Foutje in Walking Basslines (Friedland)?
Ah op die manier, dankjewel!
Is dat niet vreemd? Je kan dus de kwint gebruiken,m aar ook de kwint van de kwint. Op die manier komen toch bijna alle noten aan bod?
Is dat niet vreemd? Je kan dus de kwint gebruiken,m aar ook de kwint van de kwint. Op die manier komen toch bijna alle noten aan bod?
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Re: Foutje in Walking Basslines (Friedland)?
Je kan het zien als een soort tussendominant. Dus de dominant voor de dominant. Misschien niet de eerste keuze, maar het komt zeker af en toe voor.
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36
Re: Foutje in Walking Basslines (Friedland)?
’Building’ walking bass links: hij behandelt de ’bouwstenen’ van een goede walking bassline. Dit met veel aandacht voor de harmonische component: welke noten te gebruiken om de harmonie te laten horen.
Dit stukje is meer de ’lineaire’ component: sterke lijnen bouwen met een zekere ’logica’ of ’pull’ naar de volgende noot. Op de zware (eerste en derde) tellen gebruikt hij akkoordnoten -F & C voor F en Bb (root)- en om daartussen te ’navigeren’ gebruikt hij de respectievelijke tussendominanten.
Andere ’approaches’ zijn bv. stapsgewijs diatonisch of chromatisch.
Hopelijk helpt het
.
Dit stukje is meer de ’lineaire’ component: sterke lijnen bouwen met een zekere ’logica’ of ’pull’ naar de volgende noot. Op de zware (eerste en derde) tellen gebruikt hij akkoordnoten -F & C voor F en Bb (root)- en om daartussen te ’navigeren’ gebruikt hij de respectievelijke tussendominanten.
Andere ’approaches’ zijn bv. stapsgewijs diatonisch of chromatisch.
Hopelijk helpt het
