20 jaar geleden heb ik enige jaren basles gehad: mij is toen geleerd de duim op de snaar te zetten boven de snaar die je aan wilt slaan:
Dus:
Aanslagsnaar: E => duim op element
Aanslagsnaar: A => duim op E-snaar
Aanslagsnaar: D => duim op A-snaar
Aanslagsnaar: G => duim op D-snaar
Dit gaat lekker en heeft als voordeel dat je aanslagvingers (wijsvinger en middelvinger) altijd ongeveer op dezelfde hoek staan.
Nu had ik laatst echter een discussie met een andere bassist (die erg ervaren is), die zei dat dat eigenlijk een heel verkeerde techniek is, die o.a. de snelheid uit je spel haalt.
Ik ben toen eens gaan googlen, maar ik kan online niemand vinden die net zo aanslaat als ik. Wel lees ik over de 'floating thumb' of 'anchoring thumb' maar dat gaat volgens mij meer om demping.
Zijn er meer mensen die zo spelen? En ik vroeg me af: klopt het dat mijn manier 'verkeerd' is? Zijn er meer mensen die hier een mening over hebben?
Stand aanslaghand
Re: Stand aanslaghand
Verkeerd is het niet, zo lang je geen ongewenste spanning in je hand hebt en het je niet beperkt in wat je probeert te spelen. Er zijn veel mensen die zo spelen als jij, of bijvoorbeeld hun duim op het element laten rusten. Zelf ben ik fan van de floating thumb techniek, zeker op bassen met 5+ snaren, maar dat is omdat het voor mij goed werkt 

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
- basloze fret
Wat jij doet is anchoring thumb, niks mis mee. Al spelen de meeste bassisten met de duim op de E. Staan zeer veel filmpjes van op YouTube
....in dat geval houd ik mijn duim alleen maar afwisselend verankerd op de rand van het element óf op de E-snaar.
-
Duim op element en E-snaar is denk ik redelijk standaard/universeel en zou ik in de meeste gevallen ook aanraden. Duim op A komt bij mij ook nog wel voor. Maar duim op D, dan geloof ik dat het voor mij te lastig wordt de E nog goed te dempen... In alle andere posities is er altijd wel een vinger die contact maakt met de snaren die je niet wilt laten klinken, waardoor ze automatisch worden gedempt. Maar zet ik m'n duim op D, dan hangt de E volledig vrij (tenzij ik de muis van m'n hand er plat tegenaan houd, maar dat is voor mij een erg onnatuurlijke houding) en kan hij dus volop meeklinken wanneer ik dat niet wil.
- Spaghettihout
- pastaplank
Het ligt er bij mij aan welke muziek ik maak; bij mijn 6 snaar gebruik ik altijd de floating thumb, puur omdat dat beter werkt dan de anchoring techniek, op de viersnaar wisselt het heel erg; als ik oefen met rifjes zoals funk, dirty loops etc. dan de floating, speel ik rock of langzamere nummers eigenlijk altijd de anchoring methode.