Kwintencirkel oefening

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
trigg

Kwintencirkel oefening

Bericht door trigg »

Hallo allen!

Ik heb de volgende oefeningen voor mezelf gemaakt en misschien is het ook nuttig voor mensen hier:
https://youtu.be/aEU27jK2ybY?list=PLNtB ... FVFc5SuDCY

Het idee is als volgt:
Werk de hele kwintencirkel af op één snaar en speel grondnoten op elke eerste tel. Begin met de laagste E op de E-snaar. Speel tot de 12e fret. Volg de aanwijzingen in beeld.

LEVEL 1 is in 60 BPM (of je zou ook kunnen zeggen dat het 120 BPM is, maar je telt 8 keer in plaats van 4 voordat de volgende noot komt)
LEVEL 2 is dezelfde groove, maar dan gaan de veranderingen veel sneller (2x zo snel). Ik ben nog bezig met een LEVEL 3 voor de pro's maar die upload ik later

Als D en G-snaar moeilijk zijn kun je de oefening natuurlijk altijd met alleen E en A-snaar doen totdat je ze onder de knie hebt (werkte voor mij)

Als aanvullende oefening is het ook nog leuk om baslijntjes te bedenken, waarbij je dan de volgende toonsoorten aan kan houden:
1e 4 akkoorden: Em Am D G = E aeolisch (natuurlijk mineur)
2e 4 akkoorden: Cm Fm Bb Eb = C aeolisch (natuurlijk mineur)
3e 4 akkoorden: Abm Dbm Gb B = Ab aeolisch (natuurlijk mineur)
Laatst gewijzigd door trigg op 24 nov 2021, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelo
moderator

Re: Kwintencirkel oefening

Bericht door Angelo »

Met welk doel?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
trigg

Bericht door trigg »

Angelo schreef: 24 nov 2021, 09:14 Met welk doel?
Terechte vraag.

Doel is voor mezelf om het fretboard te leren kennen. Dus precies te weten waar elke noot zit.
Ik denk dat het vooral voor beginners interessant kan zijn.
Angelo
moderator

Bericht door Angelo »

Helder.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Top! Ga ik eens proberen

Echt iets voor mij, ik weet totaal niet welke noot waar op het fretboard zit. Wel als ik de noot hoor kan ik deze spelen maar verrekte handig als ik eindelijk weet welke noot waar zit.
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:
Hanz_L

Bericht door Hanz_L »

Ha Bart, jij hier? ;)
Ba§tard

Bericht door Ba§tard »

A propos kwintencirkel, is deze link al eens voorbijgekomen?

http://www.megatar.com/maps

Mooie, heldere posters met wegwijzer voor de hals, vingerzettingen en de kwintencirkel in PDF-formaat. Hangen als A3-postertjes op mijn baszolder.
Plaats reactie