Dub's vragen bij Hal Leonard Bass Method van Ed Friedland

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Dub

Dub's vragen bij Hal Leonard Bass Method van Ed Friedland

Bericht door Dub »

Hoi basvrienden,

Zoals sommige van jullie al weten ben ik net begonnen met de bas en ben ik van plan te leren uit het boek Hal Leonard Bass Method van Ed Friedland.

Er gaan ongetwijfeld veel vragen komen en ik was van plan om deze in dit topic te gaan stellen. Ik hoop dat dat goed is volgens de forum regels, zo niet meld het me en dan ga ik het anders doen.

Om te beginnen moet ik even toegeven dat ik het spelen van de bas zwaar onderschat heb. Ik dacht, ik heb vroeger al akoestische gitaar gespeeld, dat lukt mij wel even, nou niet dus. Om te beginnen is fingerpicking al heel anders en dan heb ik nog niets met de fret hand gedaan. (wel geprobeerd, maar deze beschamende poging ga ik nog even niet delen met jullie :oops: )

Oefening 1 is dus al een uitdaging voor mij :mrgreen:
Speel 4 kwart noten op de open E, daarna 4 kwart noten op de open A, D, G en weer terug met een rake (geen idee hoe dat in het Nederlands heet, maar jullie snappen mij wel neem ik aan) Op zich gaat het goed, al zal ik de oefening nog wel wat moeten herhalen om het netjes te kunnen spelen.

Het punt zit hem in: "As you alternate fingers, place each finger down for the next stroke just slightly ahead of time, to mute the previous note...."
Op zich logisch en goed uitvoerbaar, behalve wanneer ik van bijvoorbeeld de E snaar overstap naar de A. Als je begint met i(ndex finger) dan is de 4de noot met de m(iddle finger). Als je de E dan wil dempen volgens deze methode, dan gebruik je daarvoor de i, maar die wil je nou juist ook op hetzelfde moment in de aanslag klaar hebben voor de A-snaar. Als je in deze stap de E zou dempen daar de A te spelen en op de E te laten rusten, dan klinkt die 4de noot iets langer dan de vorige 3 noten en dat klinkt niet mooi. Ik hoop dat jullie mij kunnen volgen. Hoe los ik dat op?
Ba§tard

Re: Dub's vragen bij Hal Leonard Bass Method van Ed Friedland

Bericht door Ba§tard »

Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar net voor jouw citaat wordt uitgelegd hoe je met je DUIM de E- en A-snaar dempt, wanneer die niet gespeeld worden. Je hebt dus je I- en je M-vinger vrij, als je de E-snaar 'controleert' met je duim...

Makkelijker gezegd dan gespeeld, trouwens. En ik zelf heb al helemaal weinig recht van spreken (technisch nog verre van 'vloeiend'). Maar misschien helpt dit?
Ba§tard

Bericht door Ba§tard »

Overigens lijkt me dit geen verkeerd topic, omdat 't gaat over een veelgebruikte zelfstudiemethode.

De titel zou misschien kunnen worden ‘gedepersonaliseerd’, zodat eenieder zich vrij voelt hier in gesprek te gaan met de lokale Friedlandjes...
Ba§tard

Bericht door Ba§tard »

StudyBass (sowieso een aanrader, vind ik) heeft een aardig filmpje over het dempen der snaren:

Link
RonC

Bericht door RonC »

Zou het niet een beter idee zijn om les te nemen?
Je kan tegenwoordig inderdaad veel online leren maar het grote nadeel is dat je nooit gecorrigeerd wordt waardoor je bepaalde technieken toch verkeerd kan aanleren.
De kans om daardoor op den duur vast te lopen is groot.
Beter direct goed de basis aanleren dan foute technieken afleren…
Dub

Bericht door Dub »

Ba§tard schreef: 04 dec 2021, 14:39 Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar net voor jouw citaat wordt uitgelegd hoe je met je DUIM de E- en A-snaar dempt, wanneer die niet gespeeld worden. Je hebt dus je I- en je M-vinger vrij, als je de E-snaar 'controleert' met je duim...
Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Het gaat er echt om dat als je van een bepaalde snaar een snaar omhoog gaat dat je dan niet de vroegtijdige demping kan uitvoeren met de vinger die je al klaar moet zetten op de hogere snaar. Het is inderdaad wel op te lossen met de duim, maar dan zou je de duim helemaal mee moeten laten gaan tot aan de D-snaar.
Ba§tard schreef: 04 dec 2021, 14:42De titel zou misschien kunnen worden ‘gedepersonaliseerd’, zodat eenieder zich vrij voelt hier in gesprek te gaan met de lokale Friedlandjes...
Ik vind het een prima idee, als een Moderator dat zou willen doen graag.
Ba§tard schreef: 04 dec 2021, 14:59 StudyBass (sowieso een aanrader, vind ik) heeft een aardig filmpje over het dempen der snaren:
Ik heb natuurlijk al aardig wat YT gekeken, ook specifiek voor dit vraagstuk, maar deze had ik nog niet gezien. Hij legt het wel heel goed en rustig uit. Scott weet het ook leuk te vertellen, maar hij is vaak zo druk en gooit er allerlei extra loopjes door, wat knap is, maar ook erg afleid van het geen die eigenlijk probeert uit te leggen. Bedankt voor de tip.
RonC schreef: 05 dec 2021, 14:25 Zou het niet een beter idee zijn om les te nemen?
Je kan tegenwoordig inderdaad veel online leren maar het grote nadeel is dat je nooit gecorrigeerd wordt waardoor je bepaalde technieken toch verkeerd kan aanleren.
Je bent niet de eerste die dit tegen mij zegt en ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven. Ik heb tot nu toe als excuus om het niet te doen voorgehouden dat ik nogal mensenschuw ben, maar dat is niet de hele waarheid. Ten eerste, ZO mensenschuw ben ik nou ook weer niet, zeker als het één op één is, want dan red ik me best aardig. Wat eigenlijk meer de rede is, is dat ik geen tijd heb. Mijn vrouw vond het prima dat ik aan de bas ging, maar ze zij al tegen mij dat ik beter even kon wachten, omdat er nog erg veel werk te verzetten is in mijn nieuwe (maar toch oude) huis. Bovendien ben ik huisvader en dat klink voor sommige als een makkelijk baantje, maar in de praktijk is dat soms best veeleisend. Je moet elke dag op elk moment klaar kunnen staan. Tussendoor heb ik genoeg tijd om "dingen" te doen, maar op vaste tijden afspraken hebben staan zit er niet echt bij. Ik wil hier niet om gaan zitten klagen, want ik kies er zelf voor, maar dat is wel voor een groot deel de rede. Misschien bedenk ik me nog en ga ik toch op zoek naar een leraar als ik er echt niet uitkom, dan toch maar kijken of ik op één of andere manier tijd weet vrij te maken.
RonC

Bericht door RonC »

Dub schreef: 05 dec 2021, 20:27
RonC schreef: 05 dec 2021, 14:25 Zou het niet een beter idee zijn om les te nemen?
Je bent niet de eerste die dit tegen mij zegt en ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven. Ik heb tot nu toe als excuus om het niet te doen voorgehouden dat ik nogal mensenschuw ben, maar dat is niet de hele waarheid. Ten eerste, ZO mensenschuw ben ik nou ook weer niet, zeker als het één op één is, want dan red ik me best aardig. Wat eigenlijk meer de rede is, is dat ik geen tijd heb. Mijn vrouw vond het prima dat ik aan de bas ging, maar ze zij al tegen mij dat ik beter even kon wachten, omdat er nog erg veel werk te verzetten is in mijn nieuwe (maar toch oude) huis. Bovendien ben ik huisvader en dat klink voor sommige als een makkelijk baantje, maar in de praktijk is dat soms best veeleisend. Je moet elke dag op elk moment klaar kunnen staan. Tussendoor heb ik genoeg tijd om "dingen" te doen, maar op vaste tijden afspraken hebben staan zit er niet echt bij. Ik wil hier niet om gaan zitten klagen, want ik kies er zelf voor, maar dat is wel voor een groot deel de rede. Misschien bedenk ik me nog en ga ik toch op zoek naar een leraar als ik er echt niet uitkom, dan toch maar kijken of ik op één of andere manier tijd weet vrij te maken.
Heel begrijpelijk!
Maar je kunt ook een tussenweg zoeken, iemand vinden die je af en toe wat bijspijkerd, eens in de 2 maanden of zo. Uiteindelijk bespaard je dat weer tijd.
Heel veel plezier en succes in ieder geval!
Dub

Bericht door Dub »

RonC schreef: 06 dec 2021, 10:14Heel begrijpelijk!
Maar je kunt ook een tussenweg zoeken, iemand vinden die je af en toe wat bijspijkerd, eens in de 2 maanden of zo. Uiteindelijk bespaard je dat weer tijd.
Heel veel plezier en succes in ieder geval!
Als ik zo iemand kan vinden zou dat zeker geen slecht idee zijn. Ik ga eens kijken of er bij mij in de buurt iemand te vinden is die dat op die manier bereid is te doen.
Dub

Bericht door Dub »

Hah, ik heb een voorbeeld en dan snappen jullie denk ik wel wat ik bedoel.

Neem het volgende nummer: (een dub van Natural Mysic van ome Bob)

Link

Als je alleen even naar het begin luistert.
Het is heel simpel E G A A steeds herhalen. Een echte beginners oefening zou ik zeggen. verbeter mij als ik het verkeerd heb.

Als je nou begint met je i(ndex finger) de E te spelen op de E-snaar
Daarna met je m(iddle finger) de G spelen op de E-snaar
Hierna speel je A op de A-snaar met i, maar voor je dat doet moet je wel die G vroegtijdig dempen! die kan je niet dempen door de A te spelen en met diezelfde beweging de G te dempen, want dan klinkt Die G te lang door.
en daarna nog een A met m.

Als ik dit zo terug lees is een simpel verhaal toch weer moeilijk geworden. Nog een poging:
i -> E
m-> G
i-> A
m-> A

Ik ben geneigd om die G met de i te dempen, maar betwijfel of dat goed is. Zou ik hem met de duim moeten dempen omdat ik een snaar omhoog ga?
padawatje
corr: spawatertje

Bericht door padawatje »

Ha, toffe vraag. Net even zelf geprobeerd (want dempen gaat bij onbewust).
Als je die G kort wil spelen, kan je hem aanslaan met je middelvinger (m) en meteen weer dempen met je wijsvinger (i), om dan vervolgens de open A snaar aan te slaan met je middelvinger.

Zo zou ik het doen, maar ik ben verre van een expert op het gebied van aanslag techniek.
Boerenmotor

Bericht door Boerenmotor »

Als je die A nou ook eens op de E snaar speelt, lukt het dan wel?

Bovendien demp je ook met je fret hand, dus als het met je aanslaghand niet uitkomt, kan je het ook daarmee doen.

Even uit de heup geschoten, ik denk daar eigenlijk nooit bij na.
Zeg maar Wim.......

's Avonds is het kouder dan buiten.

Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Dub

Bericht door Dub »

Heb ik hier dan nooit meer op gereageerd? Oef schande :oops:
Inderdaad de A op de E spelen, dan kom je ook beter uit met het ander deel uit dat nummer, nl A C D D, het zelfde patroon, maar dan op de A snaar. Beetje laat, maar alsnog bedankt voor de tip.

Inmiddels gaat het bassen al heel aardig. Ik speel al wat simpele nummers mee en het klinkt helemaal niet slecht al zeg ik het zelf. Ondertussen blijf ik ook uit het boek oefenen, al is het niet zo vaak als ik eigenlijk zou moeten doen, dus ik ben nog niet heel ver gevorderd, maar loop inmiddels wel weer tegen een moeilijkheid aan.

The Finger Roll

In het kort, speel bijvoorbeeld een G op je E-snaar en daarna een C op je A-snaar, beide 3de fret. Doe dit door middel van je vinger te rollen, in plaats van te verplaatsen. In dit filmpje legt Dan het (bijna goed) uit:

Link

De moeilijkheid zit hem natuurlijk in de pink, ik zal de eerste niet zijn neem ik aan. Met mijn andere vingers lukt het aardig, maar de pink bakt er niets van. Als je in dat filmpje kijkt naar @2:03 kun je zie dat hij zijn pink verder naar achter (door)buigt dan een rechte pink. Dat kan ik gewoon niet, mijn pink buigt niet verder dan recht. Met gevolg, ik krijg de A-snaar heel moeizaam ingedrukt als ik een Roll naar de E-snaar voorbereid. Is dat normaal? Als ik het probeer, dan druk ik met het begin van mijn pink wel al de frets van de G- en D-snaar in, terwijl er bij de A-snaar nog geen goede toon uit komt. Kom die lenigheid nog?

Overigens, als je goed kijkt naar dat filmpje dan kan je zien dat hij zijn pink van de A- naar E-snaar wel een beetje verplaatst en niet alleen een Roll doet, terug van de E- naar A-snaar Rollt die wel netjes. Op die manier gaat het bij mij ook beter, maar dat is niet echt een Roll. Is dit iets waar ik me druk om moet maken, of gewoon lekker een half-Roll doen en door bassen?

Deze knakker doet het netter, maar dat is dan ook geen bass @3:02 en @2:35:

Link
Plaats reactie