Zoals sommige van jullie al weten ben ik net begonnen met de bas en ben ik van plan te leren uit het boek Hal Leonard Bass Method van Ed Friedland.
Er gaan ongetwijfeld veel vragen komen en ik was van plan om deze in dit topic te gaan stellen. Ik hoop dat dat goed is volgens de forum regels, zo niet meld het me en dan ga ik het anders doen.
Om te beginnen moet ik even toegeven dat ik het spelen van de bas zwaar onderschat heb. Ik dacht, ik heb vroeger al akoestische gitaar gespeeld, dat lukt mij wel even, nou niet dus. Om te beginnen is fingerpicking al heel anders en dan heb ik nog niets met de fret hand gedaan. (wel geprobeerd, maar deze beschamende poging ga ik nog even niet delen met jullie

Oefening 1 is dus al een uitdaging voor mij

Speel 4 kwart noten op de open E, daarna 4 kwart noten op de open A, D, G en weer terug met een rake (geen idee hoe dat in het Nederlands heet, maar jullie snappen mij wel neem ik aan) Op zich gaat het goed, al zal ik de oefening nog wel wat moeten herhalen om het netjes te kunnen spelen.
Het punt zit hem in: "As you alternate fingers, place each finger down for the next stroke just slightly ahead of time, to mute the previous note...."
Op zich logisch en goed uitvoerbaar, behalve wanneer ik van bijvoorbeeld de E snaar overstap naar de A. Als je begint met i(ndex finger) dan is de 4de noot met de m(iddle finger). Als je de E dan wil dempen volgens deze methode, dan gebruik je daarvoor de i, maar die wil je nou juist ook op hetzelfde moment in de aanslag klaar hebben voor de A-snaar. Als je in deze stap de E zou dempen daar de A te spelen en op de E te laten rusten, dan klinkt die 4de noot iets langer dan de vorige 3 noten en dat klinkt niet mooi. Ik hoop dat jullie mij kunnen volgen. Hoe los ik dat op?