Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken
Re: Bassen na een ongeluk - Alternatieve technieken
In jouw geval zou ik idd ook de 'goede' hand bij de frets willen hebben en de hand die het nog wat extra moet leren de snaren aan laten slaan. De beweging die je voor de noten moet maken met de frethand is op, neer en zijdelings, met ook nog aardig wat precisie (zelfs bij de simpelste nummers); de aanslaghand heeft qua beweging minder werk en langzamere, simpele nummers kunnen eerst ook prima.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Rieno, dank voor het meedenken. Weer een stapje verder en ben me nu eerst maar eens aan het inlezen in de vastgezette topics op het forum.
Als autodidact nog de vraag: is het te doen of is het verstandiger om een leraar te zoeken
Als autodidact nog de vraag: is het te doen of is het verstandiger om een leraar te zoeken
Met een goede leraar gaat het leren veel sneller én is er iemand die goed naar je techniek kijkt...in jouw geval geen overbodige luxe, denk ik. Zelf heb ik het zonder les gedaan en achteraf heb ik er spijt van, alleen al om alle beroerde technieken die ik mezelf later weer heb moeten afleren 

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
-
Hi hallo,
Ik heb een gelijkaardig probleem. Ooit was ik een goed gitarist en bassist, maar door dat mijn basgitaar vernield was en omdat ik deze had uitgeleend en ik me kapot gewerkt heb, tja 6 burn outs en slechte begeleiding van dokters zijn mijn handen niet alleen zeer snel moe maar ook verkrampt. Dat doet burn out met het lichaam.
Wat uiteraard niet leuk is. met andere woorden bepaalde akkoorden kan ik niet meer vormen.
Maar ik geef niet op, want ik was naar een muziek school geweest in België om te vragen wat ik er kon aandoen en toen hebben deze me gezegt dat ik het beste uit ben met gitaar omdat de kracht en druk minder is dan met bas.
Dat is wel waar, maar ik heb het dan gelaten voor wat het was. Uiteindelijk, ben ik bij een man terecht gekomen op YouTube en deze had me het volgende geleerd: doet het rustig aan en train uw handen terug tot je het gevoel hebt dat het beter h'gaat. Speel geen uren in het begin maar bouw het langzaam op, want je spieren moeten eraan wennen om terug in bepaalde houdingen te komen. Ik heb ooit conservatorium gedaan voor bas en gitaar. En als ik me nu hoor spelen dat denk ik dat er valse kat in huis heb. Maar ja ik besef dat ook wel. Er zijn ook heel goeie boeken te vinden die als autodidact kan leren spelen. Basgitaar voor dummies is er zo ene.
Toen ik 17 was heb ik een hersenbloeding gekregen op de school door een ongeluk. Maar ik heb me niet laten kisten en ik heb me na 5 jaar ingeschreven bij een muziek school. De eerste 3 jaar ging ik al wenend

naar daar, niets lukte mij, notenbalken waren iets dat ik nooit kom leren, snaren waren monsters die ik moest bedwingen. En toch heb ik door gezet. Daarna ging ik terug studeren voor computer technieker gewoon omdat ik aan me zelf wilde bewijzen dat ik niet gehandicapt ben en ja ik slaagde er in met grote onderscheiding. Maar ik ging werken in de computer wereld en daar ging het heel verkeerd. Ik moest me mee meer bewijzen dan mijn collega's. Ik moest alles sneller en beter doen. En ja ik kreeg promotie, maar ik ben niet iemand die op zijn bureau bleef zitten tot mijn op personeel alles gedaan had wat er moest gebeuren. Dus mijn taken als afdelingshoofd moesten ook gedaan worden, en dat was de druppel die de emmer deed overlopen. Ik werd ziek, ik kreeg verkeerde diagnoses, ik werd slechter.
Mijn hersenen bloeding gevolgen werden terug zichtbaar en nu ben ik mindervalide, wil het niet opgeven en speel gemiddeld 3 uur per week bas en 2 uur gitaar.
Is het beter met mijn handen ja. maar het belangrijkste is ik heb er plezier in.
Zelfs met mijn kattengejank en gebrom van naast mijn snaren te zitten deert mij niet,
want ik kan alleen maar hopen dat het beterd.
Ooit zal ik terug goed zijn in wat ik doe. In heb tijd weet je want er is niemand die op mij wacht om een concert te geven.
Ik heb een gelijkaardig probleem. Ooit was ik een goed gitarist en bassist, maar door dat mijn basgitaar vernield was en omdat ik deze had uitgeleend en ik me kapot gewerkt heb, tja 6 burn outs en slechte begeleiding van dokters zijn mijn handen niet alleen zeer snel moe maar ook verkrampt. Dat doet burn out met het lichaam.
Wat uiteraard niet leuk is. met andere woorden bepaalde akkoorden kan ik niet meer vormen.
Maar ik geef niet op, want ik was naar een muziek school geweest in België om te vragen wat ik er kon aandoen en toen hebben deze me gezegt dat ik het beste uit ben met gitaar omdat de kracht en druk minder is dan met bas.
Dat is wel waar, maar ik heb het dan gelaten voor wat het was. Uiteindelijk, ben ik bij een man terecht gekomen op YouTube en deze had me het volgende geleerd: doet het rustig aan en train uw handen terug tot je het gevoel hebt dat het beter h'gaat. Speel geen uren in het begin maar bouw het langzaam op, want je spieren moeten eraan wennen om terug in bepaalde houdingen te komen. Ik heb ooit conservatorium gedaan voor bas en gitaar. En als ik me nu hoor spelen dat denk ik dat er valse kat in huis heb. Maar ja ik besef dat ook wel. Er zijn ook heel goeie boeken te vinden die als autodidact kan leren spelen. Basgitaar voor dummies is er zo ene.
Toen ik 17 was heb ik een hersenbloeding gekregen op de school door een ongeluk. Maar ik heb me niet laten kisten en ik heb me na 5 jaar ingeschreven bij een muziek school. De eerste 3 jaar ging ik al wenend
Mijn hersenen bloeding gevolgen werden terug zichtbaar en nu ben ik mindervalide, wil het niet opgeven en speel gemiddeld 3 uur per week bas en 2 uur gitaar.
Is het beter met mijn handen ja. maar het belangrijkste is ik heb er plezier in.
Zelfs met mijn kattengejank en gebrom van naast mijn snaren te zitten deert mij niet,
Ooit zal ik terug goed zijn in wat ik doe. In heb tijd weet je want er is niemand die op mij wacht om een concert te geven.
Indrukwekkend verhaal, Bas.
Als ik dit lees, hoop ik dat je juist vanuit het plezier je nieuw manieren van spelen oefent, want ben je niet bang dat je met jezelf teveel druk opleggen er een nieuwe crisis of frustratie dreigt?
In ieder geval heel veel plezier met muziek maken.
Als ik dit lees, hoop ik dat je juist vanuit het plezier je nieuw manieren van spelen oefent, want ben je niet bang dat je met jezelf teveel druk opleggen er een nieuwe crisis of frustratie dreigt?
In ieder geval heel veel plezier met muziek maken.
Laatst gewijzigd door Hagen op 25 jan 2022, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Amai, zes keer 

Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl