Toonladder vs modus

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Dub
Berichten: 158
Lid geworden op: 25 nov 2021, 08:43

Re: Toonladder vs modus

Bericht door Dub »

Bedankt voor de link, helder verhaal. studybass.com is erg leuk, ik snuffel daar al vaker rond, maar deze was ik nog niet tegen gekomen.

Het enige punt waar ik mee blijf zitten is dat ook hier weer niet wordt verklaard waarom er gekozen is om uit de 7 modi met maar 2 modi te werken, genoemd de toonsoorten, als we toonladders willen beschrijven. Waarom niet gewoon 1 modus, de overige 6 zijn daar uit af te leiden, of waarom niet 3?

Ik begrijp best dat de majeur en mineur het meest gebruikt worden, maar de andere worden ook wel eens gebruikt. Het is niet dat ik nu op slot sta en niet verder kan in mijn leven :mrgreen: maar ik zou het leuk vinden om ooit een antwoord te vinden op deze vraag. Tot die tijd leg ik mij er bij neer dat het gewoon zo is dat men over 24 toonladders spreekt die op 30 manieren te beschrijven zijn, dat verschil tussen 24 en 30 is mij helemaal duidelijk.

Voorbeeld:


Link


Het komt voor mij nu een beetje over alsof je stelt dat er 2 soorten bassen zijn, namelijk een P-bass en een Jazz-bass. Er zijn wel andere, maar die tellen niet mee, omdat we dat zo stellen. Ik denk dat deze stelling tot een flinke discussie zal leiden :lol:
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 1847
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Toonladder vs modus

Bericht door bastaart »

Dub schreef: 20 jan 2022, 08:58 Het enige punt waar ik mee blijf zitten is dat ook hier weer niet wordt verklaard waarom er gekozen is om uit de 7 modi met maar 2 modi te werken, genoemd de toonsoorten, als we toonladders willen beschrijven. Waarom niet gewoon 1 modus, de overige 6 zijn daar uit af te leiden, of waarom niet 3?

Ik begrijp best dat de majeur en mineur het meest gebruikt worden, maar de andere worden ook wel eens gebruikt.
Vroeger in de middeleeuwen en renaissance waren er alleen de modi. Mineur (aeolisch) en majeur (ionisch) waren gewoon 2 van die modi. Toen was muziek meer gebouwd rond melodie dan rond akkoorden. Later zijn daar mineur en majeur uit gedistilleerd omdat die het 'mooist' gevonden werden en vooral ook omdat die ladders beter bij de ingewikkeldere functionele harmonieleer van die tijd pasten. Hierdoor hebben sinds de barok-tijd majeur en mineur zwaar de overhand en raakten de modi een lange tijd in onbruik. In de 20e eeuwse klassieke muziek en jazz zijn die modi echter weer boven water gekomen en in popmuziek komen ze ook redelijk vaak voor. Denk aan funk dorisch etc. De meeste (westerse) modi zijn gewoon afgeleid van de majeur ladder. Tot zover de geschiedenisles...
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Dub
Berichten: 158
Lid geworden op: 25 nov 2021, 08:43

Re: Toonladder vs modus

Bericht door Dub »

bastaart schreef: 21 jan 2022, 12:57Vroeger in de middeleeuwen en renaissance waren er alleen de modi. Mineur (aeolisch) en majeur (ionisch) waren gewoon 2 van die modi. Toen was muziek meer gebouwd rond melodie dan rond akkoorden. Later zijn daar mineur en majeur uit gedistilleerd omdat die het 'mooist' gevonden werden en vooral ook omdat die ladders beter bij de ingewikkeldere functionele harmonieleer van die tijd pasten. Hierdoor hebben sinds de barok-tijd majeur en mineur zwaar de overhand en raakten de modi een lange tijd in onbruik. In de 20e eeuwse klassieke muziek en jazz zijn die modi echter weer boven water gekomen en in popmuziek komen ze ook redelijk vaak voor. Denk aan funk dorisch etc. De meeste (westerse) modi zijn gewoon afgeleid van de majeur ladder. Tot zover de geschiedenisles...
Verhelderend verhaal, bedankt!
Het eerste deel begreep/wist ik wel, maar het besef van de ontwikkeling door de tijd heen was er niet. Het is dus niet zo dat er een harde regel is waaruit afgeleid kan worden waarom er maar met 2 van de 7 modi gewerkt wordt, het is gewoon zo ontstaan door de tijd heen en geaccepteerd in de muziekleer. Nu ik nog :lol:
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 1847
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Toonladder vs modus

Bericht door bastaart »

Daar komt het wel op neer.
Maar het komt dus voort uit het steeds belangrijker worden van akkoorden en functionele harmonie (zeg maar de akkoordtrappen) door de tijd heen. Vroeger bestond die nog niet en was er alleen melodie. In dat laatste geval kun je dus veel meer met die modi. Daarom wordt er in veel wereldmuziek ook veel met allerlei modi gewerkt, omdat melodie voorop staat en akkoorden secundair of niet aanwezig zijn.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Dub
Berichten: 158
Lid geworden op: 25 nov 2021, 08:43

Re: Toonladder vs modus

Bericht door Dub »

Nu kan ik me er eindelijk bij neer leggen. Ik heb er moeite mee iets aan te nemen als er geen logische verklaring voor is, maar soms is die er gewoon niet. In die gevallen helpt het om het achterliggende verhaal te kennen, die weet ik nu.
Ik wil je nogmaals bedanken en ook alle andere die mee hebben gedacht en gepost in dit topic. Wat zal ik lekker slapen vannacht. :)
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2302
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Toonladder vs modus

Bericht door Wiro »

Hierbij een stukkie tekst ende uitleg van Rick Beato hoe verschillende modi te gebruiken binnen een specifieke toonsoort oftewel key.
Waarbij ook het verschil tussen modus en key duidelijk wordt:


Link



Link
Plaats reactie