hoogte snaren tegenover fret en soms precies vals
hoogte snaren tegenover fret en soms precies vals
Hoe ver stel je de snaren in op je basgitaar tegenover de fret.
Ik heb de gitaar gekregen om terug aan de slag te gaan . Maar daar monsters op van snaren ( heel dik)
Ik ben overgestapt naar de 45/ 100 serie, maar ik het de indruk dat de snaren te ver van de arm staan.
Punt 2 / ik heb de indruk dat de klank soms el niet echt is wat het zou moeten zijn.
Bij de E afgestemd op 440hz staat deze goed, wanneer ik de 12de fret indruk en aansla dat ben ik ver boven de open E en als ik nu goed lees op het internet zou deze eigenlijk hetzelfde moeten zijn ??
Wat doe ik verkeerd , of moet het stemapparaat dan anders staan qua hz of moet anders stemmen om zodoende hetzelfde te krijgen of versta ik er niks van nu ?
In bijlage enkele fotos als dit gelukt zou zijn.
Hey greets aan jullie allen en thx
Ik heb de gitaar gekregen om terug aan de slag te gaan . Maar daar monsters op van snaren ( heel dik)
Ik ben overgestapt naar de 45/ 100 serie, maar ik het de indruk dat de snaren te ver van de arm staan.
Punt 2 / ik heb de indruk dat de klank soms el niet echt is wat het zou moeten zijn.
Bij de E afgestemd op 440hz staat deze goed, wanneer ik de 12de fret indruk en aansla dat ben ik ver boven de open E en als ik nu goed lees op het internet zou deze eigenlijk hetzelfde moeten zijn ??
Wat doe ik verkeerd , of moet het stemapparaat dan anders staan qua hz of moet anders stemmen om zodoende hetzelfde te krijgen of versta ik er niks van nu ?
In bijlage enkele fotos als dit gelukt zou zijn.
Hey greets aan jullie allen en thx
- Bijlagen
-
- 275718149_398389818762968_4189463371344290443_n.jpg (186.52 KiB) 895 keer bekeken
-
- 275689962_375894924134119_2224511147230346385_n.jpg (67.1 KiB) 895 keer bekeken
-
- 275163667_1332469197180896_3330769118005074083_n.jpg (103.99 KiB) 895 keer bekeken
Re: hoogte snaren tegenover fret en soms precies vals
Je bas heeft duidelijk een afstelbeurt nodig, omdat zowel de intonatie als de snaarhoogte niet goed zijn nu.
Kijk hier eens naar, zou ik zeggen : viewtopic.php?f=11&t=64427
Maar met een beetle Googelen ga je hierover nog tientallen andere tutorials vinden.
Kijk hier eens naar, zou ik zeggen : viewtopic.php?f=11&t=64427
Maar met een beetle Googelen ga je hierover nog tientallen andere tutorials vinden.
Lijkt mij nog niet zo simpel op het eerste gezicht.
Het is geen rocket science hoor. Maar als je er niet graag zelf aan wil beginnen kan je misschien je bas naar een luthier brengen. Kost wel wat, maar dan ben je zeker dat het in één keer goed gedaan is.
Of je moet een vriendelijke ervaren bassist in je buurt vinden die je er mee wil helpen.
Of je moet een vriendelijke ervaren bassist in je buurt vinden die je er mee wil helpen.
We gaan het proberen. Lukt het niet dan doe ik ze binnen.
Maar het is toch zo dat op de 12de fret de noot exact dezelfde toon heeft als de open snaar ?
Maar het is toch zo dat op de 12de fret de noot exact dezelfde toon heeft als de open snaar ?
Dat klopt, en dat heet ‘intoneren’. Als ik je stemapparaat bekijk, dan is je toon te hoog op de 12 positie. Dat betekend eigenlijk dat je snaar te kort is, en dus iets langer moet. Dat doe je door je brugzadeltje een stuk(je) naar achteren te zetten middels de stelschroef die elk zadeltje achter op de brug heeft.
Dus: zadeltje naar achteren, bas stemmen met losse snaar, controleren op de 12de positie en herhalen tot het goed is…
De hoogte van je snaren Kan je op twee manieren afstellen: met de hoogte van je brugzadels en/of met de holling van de hals. De hals moet eigenlijk een heel klein beetje hol staan. Dat kan je meten door met een capo de snaren op de eerste fret in te drukken en vervolgens met je vinger op de fret waar de hals in de body verdwijnt. Dan zou er ongeveer zoveel ruimte tussen je E snaar en de fretjes moeten zitten rond het midden van de hals dat je er net een papiertje onderdoor kan schuiven.
Als dat goed is, dan kan je de brugzadels lager zetten, maar let er op de snaren niet tegen de fretjes kletteren als je een snaar aan slaat.
Succes!
Dus: zadeltje naar achteren, bas stemmen met losse snaar, controleren op de 12de positie en herhalen tot het goed is…
De hoogte van je snaren Kan je op twee manieren afstellen: met de hoogte van je brugzadels en/of met de holling van de hals. De hals moet eigenlijk een heel klein beetje hol staan. Dat kan je meten door met een capo de snaren op de eerste fret in te drukken en vervolgens met je vinger op de fret waar de hals in de body verdwijnt. Dan zou er ongeveer zoveel ruimte tussen je E snaar en de fretjes moeten zitten rond het midden van de hals dat je er net een papiertje onderdoor kan schuiven.
Als dat goed is, dan kan je de brugzadels lager zetten, maar let er op de snaren niet tegen de fretjes kletteren als je een snaar aan slaat.
Succes!
Ben er mee bezig, het eigenaardig is nu dat ik de open A niet meer te pakken krijg in het stemmen.
Spring van D naar E en A is spoorloos momenteel
Spring van D naar E en A is spoorloos momenteel
Geen paniek, komt goed.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Eerst snaarhoogte naar je eigen smaak afstellen en dan pas de intonatie.
- Boerenmotor
eerst de hals de correcte kromming geven, dán de snaar hoogte en dan de intonatie
Zeg maar Wim.......
's Avonds is het kouder dan buiten.
Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
's Avonds is het kouder dan buiten.
Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Juist, die volgorde
We zijn er voor 95 procent al.
1 snaar doet nog wat tegen inzake de intonatie.
1 snaar doet nog wat tegen inzake de intonatie.
Thx voor de nuttige info