Metaal klank bij spelen met plectrum

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
sorbonne

Metaal klank bij spelen met plectrum

Bericht door sorbonne »

Beste leden,

Als ik speel met plectrum hou ik niet echt van de ietwat metaalachtige klank diedan ontstaat.
Zijn er bepaalde instellingen die deze metaalklank kunnen wegwerken of is daar niks aan te veranderen, waarbij ik mijn twijfels heb daar deze metaallak bij sommige groepen niet aanwezig is en er toch gewerkt is met plectrum.

Thx voor de moeite.
jorren
moderator

Re: Metaal klank bij spelen met plectrum

Bericht door jorren »

Probeer eens de ‘73 dunlop, je moet dan niet de puntige kant gebruiken, maar de stompe kant.
Gitaarplectrums een kwartslag draaien helpt goed.
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
padawatje
corr: spawatertje

Bericht door padawatje »

De plaats van waar je aanslaat op je snaren heeft ook veel invloed op het geluid. Hoe dichter bij de brug, hoe "metaliger".
Hennie Vrienten bijvoorbeeld, slaat relatief dicht bij hals aan en krijgt zo een dikkere klank: https://oor.nl/media/2017/05/1465718747 ... r_1979.jpg

Dikke plectrums helpen ook.
jorren
moderator

Bericht door jorren »

padawatje schreef: 29 mar 2022, 20:33 Dikke plectrums helpen ook.
Ik vind dikke plectrums juist erger!
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
riotriot

Bericht door riotriot »

Welke snaren gebruik je?
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
padawatje
corr: spawatertje

Bericht door padawatje »

jorren schreef: 29 mar 2022, 22:05
Ja ? Ik heb deze https://www.jimdunlop.com/big-stubby-nylon-pick-3-0mm/
en vind die erg "thumpy" klinken.
Zijn erg dik en van soepel nylon, dus geen hard plastic.
LemmyNL

Bericht door LemmyNL »

Ik heb nog een heel bonte verzameling plectrums hier, in je jaren verzameld. Eigenlijk is 't meeste gewoon categorie 'gimmick' en uiteindelijk ben ik toch weer beland bij de 0.88 groene Dunlops.

....totdat ik in een ander bandje ging spelen en daar m'n vingers ging gebruiken. Dat is denk ik de grootste winst die je qua geluid kunt maken. En anders kun je zoals hier al gezegd wordt gaan experimenteren met de plaats waar je je snaren aanslaat. Hoe verder van de brug, hoe minder uitgesproken het klinkt, al zal het altijd wel blijven klinken als een plectrum, dat is nou eenmaal een gegeven.
(Ikzelf heb/had mijn bas altijd knap laag hangen en speelde ruwweg tussen de pickup en de hals. Dat is ook een kwestie van aanvoelen, te ver naar voren geeft een wat vager idee van waar je moet zijn; trillende snaren bewegen nou eenmaal)
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
basfalt

Bericht door basfalt »

Heel netjes het plectrum HAAKS op de snaren gebruiken kan ook schelen. Hoe minder haaks hoe meer het plectrum over de snaren 'raspt' (als je roundwounds gebruikt) , dat is iets wat ook een metalig karakter kan geven.

Als ik een dunnere, zachte nylon plectum gebruik hoor ik minder attack en dat klinkt in mijn oren ook minder metalig.

Je (OP) hebt het ook over 'instellingen', als je maar genoeg TREBLE wegdraait op je versterker verdwijnt de metaal-klank ook ;)
sorbonne

Bericht door sorbonne »

riotriot schreef: 30 mar 2022, 07:18 Welke snaren gebruik je?
super slinky (100 -45)
sorbonne

Bericht door sorbonne »

basfalt schreef: 30 mar 2022, 10:32 Heel netjes het plectrum HAAKS op de snaren gebruiken kan ook schelen. Hoe minder haaks hoe meer het plectrum over de snaren 'raspt' (als je roundwounds gebruikt) , dat is iets wat ook een metalig karakter kan geven.

Als ik een dunnere, zachte nylon plectum gebruik hoor ik minder attack en dat klinkt in mijn oren ook minder metalig.

Je (OP) hebt het ook over 'instellingen', als je maar genoeg TREBLE wegdraait op je versterker verdwijnt de metaal-klank ook ;)
thx zal eens de treble wegdraaien
berth

Bericht door berth »

jorren schreef: 29 mar 2022, 22:05
My milage varies. Met de paarse 2 mm Jim Dunlops heb ik het dikste geluid ever. Daar kunnen geen vingers tegenop. Met de 3mm is het weer wat minder. En met dunnere plectrums mis ik laag in mijn geluid.
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Treble serieus minder scheelt echt veel
Thx voor de info
Plaats reactie