Technische details:
Acoustic Alignment E-120: 40x30x40 cm (HxBxD), 12,5 kg, belastbaarheid 500 W RMS, 8 ohm, gevoeligheid 96 dB
Phil Jones Bass BP-800: 7 x 19 x 33 cm (HxBxD), 2,7 kg, 800 W aan 4 ohm, 400 W aan 8 ohm. Equalizer: +/- 18 dB bij 50, 160, 630, 2,5k en 12kHz. effectsloop, line out, line in, DI-out (pre/post) en speaker twist.
Al met al een mooi compacte en draagbare set (dat was mijn wens ook) die een behoorlijke geluidsdruk kan leveren.
De AA is uitgerust met een tweeter van hoge kwaliteit en dat merk je: geen schrille of vervormde geluiden maar erg mooi gebalanceerd tot in de hoogste frequenties. Opendraaien van de treble-regelaar op mijn Börjes geeft een prachtig sprankelend geluid waar erg goed mee te werken is. Dit vraagt natuurlijk wel wat van je techniek want werkelijk alle rateltjes en bijgeluiden worden genadeloos weergegeven.
Ook de spreiding van het hoog is heel erg goed. Voor de laagweergave is het sowieso aan te raden om de luidsprekerkast op de grond te plaatsen. Als je even op een meter afstand gaat staan komt de tweeter al helemaal tot zijn recht. Ik vermoed dat dit ook komt doordat de tweeter onderin de kast is geplaatst naast de basreflexopening, waardoor de hoge frequenties ook door de vloer worden gereflecteerd.
En dan: het magistrale laag! Het blijft verbazen dat zo'n compact en licht kastje zo'n ongelooflijk diep en strak laag kan produceren. Vooral de karakteristiek van mijn contrabas komt erg mooi tot zijn recht: diep laag met voldoende punch en een erg rijk hoog waardoor het geluid bijna organisch klinkt.
Even tussendoor: de B-112 heb ik ook getest met mijn contrabas (niet met de Phil Jones overigens, maar dat maakt niet zoveel uit denk ik) en daar kreeg ik mijn contrabasgeluid eigenlijk niet echt lekker mee voor elkaar. Het gekozen laag (lage B, dus loopt door tot 30 Hz) zorgde ervoor dat vooral ongewenste bijgeluiden erg hoorbaar waren.
De piezo op mijn contrabas heeft natuurlijk zijn beperkingen (alleen al door de plaats waar het geluid wordt opgepikt) maar met mijn Fishman preamp krijg ik echt een fantastische sound.
Basgitaar klinkt ook erg lekker. Het karakter van mijn Börjes komt helemaal tot zijn recht: lekker knorren met het brugelement met een beetje bass boost, een fijne Miller-slap en -pop met beide elementen en ook een lekker ronkend P-geluid met alleen het halselement met de treble een stukje teruggedraaid (of niet, ook heel fijn) Alles wordt weergegeven zoals ik het graag heb.
Over de Phil Jones top kan ik kort zijn: meer dan voldoende vermogen, en ik heb geen enkel bijgeluid van de ventilator gehoord. Zonder input is de versterker muisstil; de opgegeven SN-verhouding van >=90dB maakt hij zeker waar. De equalizing heb ik eigenlijk nog niet gebruikt (ben ik sowieso altijd wat terughoudend mee)
Samengevat: erg blij met deze combinatie, en het zou heel goed kunnen dat er binnenkort wat groter versterkermateriaal in de verkoop gaat.
EDIT: Aangezien het cabinet bijna 120 dB onvervormd kan produceren heb ik het typenummer aangepast van E-118 naar E-120.