Acoustic Alignment E-120 en Phil Jones BP-800

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
BassKees
Rots in de branding

Acoustic Alignment E-120 en Phil Jones BP-800

Bericht door BassKees »

Afbeelding
Afbeelding
Technische details:

Acoustic Alignment E-120: 40x30x40 cm (HxBxD), 12,5 kg, belastbaarheid 500 W RMS, 8 ohm, gevoeligheid 96 dB
Phil Jones Bass BP-800: 7 x 19 x 33 cm (HxBxD), 2,7 kg, 800 W aan 4 ohm, 400 W aan 8 ohm. Equalizer: +/- 18 dB bij 50, 160, 630, 2,5k en 12kHz. effectsloop, line out, line in, DI-out (pre/post) en speaker twist.
Al met al een mooi compacte en draagbare set (dat was mijn wens ook) die een behoorlijke geluidsdruk kan leveren.

De AA is uitgerust met een tweeter van hoge kwaliteit en dat merk je: geen schrille of vervormde geluiden maar erg mooi gebalanceerd tot in de hoogste frequenties. Opendraaien van de treble-regelaar op mijn Börjes geeft een prachtig sprankelend geluid waar erg goed mee te werken is. Dit vraagt natuurlijk wel wat van je techniek want werkelijk alle rateltjes en bijgeluiden worden genadeloos weergegeven.
Ook de spreiding van het hoog is heel erg goed. Voor de laagweergave is het sowieso aan te raden om de luidsprekerkast op de grond te plaatsen. Als je even op een meter afstand gaat staan komt de tweeter al helemaal tot zijn recht. Ik vermoed dat dit ook komt doordat de tweeter onderin de kast is geplaatst naast de basreflexopening, waardoor de hoge frequenties ook door de vloer worden gereflecteerd.
En dan: het magistrale laag! Het blijft verbazen dat zo'n compact en licht kastje zo'n ongelooflijk diep en strak laag kan produceren. Vooral de karakteristiek van mijn contrabas komt erg mooi tot zijn recht: diep laag met voldoende punch en een erg rijk hoog waardoor het geluid bijna organisch klinkt.
Even tussendoor: de B-112 heb ik ook getest met mijn contrabas (niet met de Phil Jones overigens, maar dat maakt niet zoveel uit denk ik) en daar kreeg ik mijn contrabasgeluid eigenlijk niet echt lekker mee voor elkaar. Het gekozen laag (lage B, dus loopt door tot 30 Hz) zorgde ervoor dat vooral ongewenste bijgeluiden erg hoorbaar waren.
De piezo op mijn contrabas heeft natuurlijk zijn beperkingen (alleen al door de plaats waar het geluid wordt opgepikt) maar met mijn Fishman preamp krijg ik echt een fantastische sound.
Basgitaar klinkt ook erg lekker. Het karakter van mijn Börjes komt helemaal tot zijn recht: lekker knorren met het brugelement met een beetje bass boost, een fijne Miller-slap en -pop met beide elementen en ook een lekker ronkend P-geluid met alleen het halselement met de treble een stukje teruggedraaid (of niet, ook heel fijn) Alles wordt weergegeven zoals ik het graag heb.

Over de Phil Jones top kan ik kort zijn: meer dan voldoende vermogen, en ik heb geen enkel bijgeluid van de ventilator gehoord. Zonder input is de versterker muisstil; de opgegeven SN-verhouding van >=90dB maakt hij zeker waar. De equalizing heb ik eigenlijk nog niet gebruikt (ben ik sowieso altijd wat terughoudend mee)

Samengevat: erg blij met deze combinatie, en het zou heel goed kunnen dat er binnenkort wat groter versterkermateriaal in de verkoop gaat.

EDIT: Aangezien het cabinet bijna 120 dB onvervormd kan produceren heb ik het typenummer aangepast van E-118 naar E-120.
Rdatema

Re: Acoustic Alignment E-120 en Phil Jones BP-800

Bericht door Rdatema »

Wat een mooi verhaal en super compact setje ook zo!

Geweldig dat de voor jou geüpgradede E-118 (lichtgewicht, voor 4 snaar) maakt dat je gevonden hebt wat je wilde en wellicht niet voor mogelijk hield. De power van de Phil Jones zet die E-120 helemaal 'aan' en met de aangepaste tweeter blijft het hoog fluwelig, ongeacht de EQ setting. We zijn erg content met de samenwerking en passen het model definitief aan, de BassKees Signature versie wordt de norm ;-) Alleen maximaal 118dB op de E snaar is inmiddels 120dB binnen de Xmax (vervormingsgrens) dus vandaar dat we de nieuwe naam passend vinden.

Bijvangst is dat de indruk gewekt wordt dat het om een 12" gaat, en qua potentie is dat ook veel logischer dan deze kast vergelijken met 1x10. De nieuwe naamsticker moet nog 'even' gemaakt worden, dan is het verder helemaal af.

Bedankt voor je uitgebreide feedback en lovende review, het heeft een heel mooi nieuw product opgeleverd. We hadden nog niet echt een product voor wie het laag van de B-112 te veel zou vinden, nu wel en met hetzelfde formaat en gewicht. Weer een stapje dichter bij een compleet aanbod van speakerkasten :dance: :worship:

Heel veel plezier met je nieuwe kast, met de phil jones, kortom met je nieuwe compacte set :jam:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Vanavond big band concert met de E-120 :cheer:
IMG_20220506_164132481~2.jpg
IMG_20220506_164132481~2.jpg (636.73 KiB) 1086 keer bekeken
www1702

Bericht door www1702 »

Das een skon setje!
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Relatief portable ;-)

Al hebben we wel eens gehoord dat contrabassisten grote kasten niet erg vinden, want om de contrabas te vervoeren is er meestal toch wel een stationwagon. Echter, van BassKees heb ik al eens een volgeladen VW Fox gezien op een foto... scheelt compact toch weer een puzzel bij de heen- en terugreis :-)
Boerenmotor

Bericht door Boerenmotor »

Benieuwd hoe de combi het met de bas in de big band deed.....
Zeg maar Wim.......

's Avonds is het kouder dan buiten.

Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Afgelopen vrijdag heb ik deze set gebruikt met de big band. Gespeeld op een besloten feest met weinig ruimte, dus alleen basgitaar.
De sleeptest is wat mij betreft geslaagd, moest een paar honderd meter sjouwen met de spullen en dat ging prima.
Dan het geluid: met deze set kan ik een optreden in een kleine zaal prima doen. Fijne geluidsdruk en goed hoorbaar.
Dubbelen (met contrabas en basgitaar) is voor transport natuurlijk een ander verhaal; als ik zowel basgitaar als contrabas moet meenemen heb ik maar 1 hand vrij. Dat wordt dan nog even puzzelen bij de volgende big band gig op 19 mei.
IMG-20220507-WA0000.jpg
IMG-20220507-WA0000.jpg (202.09 KiB) 991 keer bekeken
basloze fret

Bericht door basloze fret »

Ok bedankt voor de review!
Rdatema

Bericht door Rdatema »

BassKees schreef: 08 mei 2022, 22:12 Afgelopen vrijdag heb ik deze set gebruikt met de big band. Gespeeld op een besloten feest met weinig ruimte, dus alleen basgitaar.
De sleeptest is wat mij betreft geslaagd, moest een paar honderd meter sjouwen met de spullen en dat ging prima.
Dan het geluid: met deze set kan ik een optreden in een kleine zaal prima doen. Fijne geluidsdruk en goed hoorbaar.
Dubbelen (met contrabas en basgitaar) is voor transport natuurlijk een ander verhaal; als ik zowel basgitaar als contrabas moet meenemen heb ik maar 1 hand vrij. Dat wordt dan nog even puzzelen bij de volgende big band gig op 19 mei.
Veel plezier morgen dan maar ;-) hopelijk lukt het qua transport :dance: en klinkt alles weer :jam:
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Afgelopen avond gerepeteerd met afwisselend basgitaar en contrabas, ben even op 1,5 meter afstand gaan staan. Heel erg fijn geluid, moet nog even wat tweaken met de voorversterking van met name de basgitaar maar ik zie het helemaal zitten voor de komende avond. 😃
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Dat zijn de leuke berichten! Hopelijk kon je gerust 'los' gaan bij het big band optreden.

Toch stiekem wel benieuwd: kun je vertellen wat je dan doet als je tweakt met de voorversterking?
Is dat een klank van de box en die van de basgitaar die je in lijn brengt, of moet je altijd wel wat doen om een bepaalde sound te verkrijgen bij bepaalde nummers?
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Hier mijn post uit het versterkergedeelte van het forum nog maar eens:
Afgelopen donderdag speelden we met de big band op de Nieuwe Markt in Groningen (aan de voet van het Groninger Forum) en mijn combinatie van Acoustic Alignment E-120 met Phil Jones BP-800 kon dat prima aan. Lekker hoor!
IMG_20220519_185306093~2.jpg
IMG_20220519_185306093~2.jpg (1.22 MiB) 809 keer bekeken
En over het tweaken: mijn contrabas heeft een aantal resonantiefrequenties die een beetje moeten worden getemd, met name rond de 60 Hz. Mijn basgitaar is een stuk rechter in karakteristiek waardoor er altijd iets moet worden gecorrigeerd.
Ik doe weinig aan sound, dat moet voor mij toch vooral uit de geluidskarakteristiek van het instrument komen.
Boerenmotor

Blijft een mooie set! Ik zou alleen kriegel worden van de versterker zo laag bij de grond, maar daar is vast een statief voor.
Zeg maar Wim.......

BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Boerenmotor schreef: 24 mei 2022, 22:11 Blijft een mooie set! Ik zou alleen kriegel worden van de versterker zo laag bij de grond, maar daar is vast een statief voor.
Bedoel je een statief alleen voor de top? Het cabinet zou ik sowieso altijd op de vloer plaatsen, veel beter voor het geluid (met name het laag)
Boerenmotor

Ja alleen de top, ik weet dat de box op de grond moet voor het laag.
Zeg maar Wim.......

Plaats reactie