Review: Melvin Lee Davis Bass preamp + Di

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Digidesign

Review: Melvin Lee Davis Bass preamp + Di

Bericht door Digidesign »

Ik heb onlangs een NuX MLD Bass Preamp gekocht en deel hier mijn ervaring.

Afbeelding

specs:
3-bands EQ met middenfrequentieselectie
Drive met Blend-control
luidsprekersimulatie (Impulse Response loader)
geïntegreerde ruisonderdrukking met Decay- en Treshold-controls
Aux in
USB aansluiting voor connectie naar computer voor Firmware bijwerken, Editing Software & Audio interface
XLR Di out met Pre/post en Lift/Ground schakelaars
Out (6.3 jack)
Through (6.3 jack)
Headphone (3.5 mm stereo)

Wat kan je hier allemaal mee? Je kunt je geluid kleuren door middel van tone regeling. Bass is gefilterd op 40Hz en Treble op 8000Hz en dan heb je nog een variabele Mid control 160Hz-1000Hz
Maar via de software kan je ook Bass en Treble als passive tone control instellen.
Via deze Editor software kan je in totaal 8 IR's (luidspreker simulatie) opslaan, op het pedaal kan je alleen aan en uit zetten door een schakelaar, via de software kan je instellen naar welke output de simulatie gaat, zodat je deze ook kunt gebruiken om een versterker aan te sturen (zonder sim) en naar de DI wel simulatie.
Ook kan je Reampen, dit heb ik nog niet getest.

Na een firmware update is er in de IR ook een mogelijkheid om een LPF en HPF filter in te stellen, bijvoorbeeld alles onder de 40Hz of boven de 10.000Hz weg te filteren.

Afbeelding

Er zijn veel gratis IR's te downloaden en nog veel meer betaalde, je moet dan 48kHz, 24-bit, mono IR's kiezen. Er is plaats voor 8 verschillende luispreker simulaties.

Standaard zitten er 2 Amps in (Melvin Lee Davis en Aguilar) en 4 cabinetten:
-Aguilar DB8x10
-Ampeg SV8x10
-MarkBass 4x10
-Trace Elliot 4x10

Ook zit er een ruisonderdrukker in met Decay & Treshold om eventuele hummetjes weg te nemen. Ik heb nog geen ruis of brom opgemerkt.

Het pedaal kan je ook gebruiken als Audio Interface, om via de computer mee te spelen met YouTube of op te nemen met je DAW. Via de hoofdtelefoon is dit een ideale tool om thuis stil te oefenen.
En anders kan je ook via de analoge aux ingang je telefoon, drumcomputer of mp3 speler aansluiten met een 3.5mm mini jack. Aux volume regelen doe je dan op dit device, er is geen aparte aux level knop.

De knoppen zijn duidelijk en de schakelaars klikken mooi, het pedaal voelt stevig aan en de lakfinish heeft een stroeve structuur.
In de verpakking zit geen power supply of USB kabel.

Mogelijke nadelen:
-Geen batterij mogelijk, dus alleen via de 9V 300mA, volgens mij ook geen voeding via de 48V Fantoom via de XLR.
-Micro USB aansluiting, ik blijf dit een knullige verbinding vinden.
-Handleiding is echt veel te beknopt.
-Hierdoor was het updaten van de firmware en drivers installeren, zodat mijn computer deze ook ziet als audio interface, niet echt duidelijk.

Conclusie: Voor 169,- heb ik een hele compacte alleskunner in huis gehaald die absoluut niet onder doet voor andere preamps die ik al heb of heb gehad. Prijs/kwaliteit is echt heel hoog. Wow! :worship:
Digidesign

Re: Review: Melvin Lee Davis Bass preamp + Di

Inmiddels 2 updates verder, wat een geweldige preamp. Het goeie aan de EQ is dat je ò van stop kan opzoeken. De drive is beter geworden en reageert verschillend door andere IR's te kiezen. Sowieso is dit een erg leuk pedaal om kennis te maken met Impulse Response speaker simulatie.

Ik heb met een USB OTG kabel een verbinding met mijn Android smartphone. De preamp werkt grotendeels op midi commando's. Je kunt dan ook presets maken. Dit werkt nog niet feilloos maar voor mij wel voldoende. Er is iemand van talkbass forum erg actief mee. Hij is ook bezig met eigen geschreven software voor de computer voor het maken van presets.

Ik vind dit apparaat echt een schuur vondst. :jaaaaa:
Jasper68

Bericht door Jasper68 »

Leuk! Bedankt voor de moeite om dit met ons te delen.

De onderstaande zin begrijp ik niet:
Digidesign schreef: 25 jul 2020, 23:03 Het goeie aan de EQ is dat je ò van stop kan opzoeken.
And I demand that I am Vroomfondel!
Digidesign

Is ook lastig uitleggen zo. Maar ik bedoel de klank van de "o" wanneer je het woord '"stop" uitspreekt. Die klank vind ik heel belangrijk om in een bas weg te draaien of een beetje erbij te zetten. In deze frequentie zit heel veel karakter. En is bij mij een criteria van een fijne eq.

Korte update, NuX nu een half jaar dagelijks in gebruik en sindsdien geen andere preamp meer gebruikt. Heel erg tevreden mee!
CaptainSlow
CaptainTitanium

Bericht door CaptainSlow »

Digidesign schreef: 14 nov 2020, 00:56 Is ook lastig uitleggen zo. Maar ik bedoel de klank van de "o" wanneer je het woord '"stop" uitspreekt. Die klank vind ik heel belangrijk om in een bas weg te draaien of een beetje erbij te zetten. In deze frequentie zit heel veel karakter. En is bij mij een criteria van een fijne eq.

Korte update, NuX nu een half jaar dagelijks in gebruik en sindsdien geen andere preamp meer gebruikt. Heel erg tevreden mee!
Deze kende ik nog niet.
Heb je een geluidsvoorbeeld?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Edwin Bass

Bericht door Edwin Bass »

Geen probleem met Hiss noise?
Digidesign

Nee, we zijn nu twee jaar verder. Er komen nog steeds updates uit, ook zit er een nieuwe preamp in het menu en verschillende andere speaker simulaties. Ondertussen kan je ook meespelen met drum beats en een looper wanneer je de Nux met een USB kabel met de computer verbonden hebt.

Door wat vage omstandigheden de afgelopen twee jaar niet opgetreden, dit komt gelukkig weer een beetje op gang.

Het laatste optreden had ik een wat ander type oversturing nodig voor een bepaald nummer en had ik mijn Ampeg scr-di mee, ze hebben beide hun eigen karakter. Clean vind ik de Nux beter en de oversturing is best warm, de Ampeg is meer richting een fuzz.
Gothbin

Bericht door Gothbin »

Een handige oplossing die Nux. Zelf gebruik ik een eerste generatie SansAmp Bassdriver DI met een Mooier RADAR erachter. De RADAR staat bij mij trouwens meestal op Ampeg 8 x 10 cab, de SansAmp wisselt nog wel eens van instellingen, afhankelijk wat ik wil spelen. Zal de Nux eens testen als ik hem tegenkom in een winkel, vind hem wel gaaf!
Keep it low! :dance:
Plaats reactie