Root notes gitaar om baslijn te maken
Root notes gitaar om baslijn te maken
Hi all,
Daar ik zelf geen notenleer ken, probeer ik het op gehoor of met tabs.
Maar.... ik wil zelf baslijnen creëren op gitaarwerk die ik heb gekregen.
Als tip kreeg ik, maak gebruik van de root notes die gespeeld worden op de gitaar en zet deze over op je baslijn die je wil creëren.
Nu is mijn vraag ,wat zijn root notes en hoe kan ik deze lezen als je geen notenleer kent .
Misschien een domme vraag, maar bedankt voor de tips
Daar ik zelf geen notenleer ken, probeer ik het op gehoor of met tabs.
Maar.... ik wil zelf baslijnen creëren op gitaarwerk die ik heb gekregen.
Als tip kreeg ik, maak gebruik van de root notes die gespeeld worden op de gitaar en zet deze over op je baslijn die je wil creëren.
Nu is mijn vraag ,wat zijn root notes en hoe kan ik deze lezen als je geen notenleer kent .
Misschien een domme vraag, maar bedankt voor de tips
-
Re: Root notes gitaar om baslijn te maken
Als je een akkoordenschema hebt van een nummer . Met rootnoot bedoelen ze dan waarschijnlijk de grondnoot van de akkoorden . Een eenvoudig majeur akkoord bestaat uit een grondnoot een terts en een kwint . Een C majeur akkoord bestaat dan uit de noten C , E en G waarbij de C dus de grondnoot is
Dus als een nummer bestaat uit de akkoorden F , G en DM dan zijn f , g en d de grondnoten
Dus als een nummer bestaat uit de akkoorden F , G en DM dan zijn f , g en d de grondnoten
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
- Green Goblin
Correctie: grondNOTEN bestaan niet. De juiste benaming is grondTOON.
Verder klopt het verhaal wel.
Verder klopt het verhaal wel.
Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz -Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
Dat zou ik niet zo stellig willen poneren. 
Ik ging eigenlijk voor definitie 1, definitie 2 verraste mij ook

Ik ging eigenlijk voor definitie 1, definitie 2 verraste mij ook

De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
-
Grondnoot en grondtoon worden beiden gebruikt . Ik ben meer een liefhebber van okkernoten
- Green Goblin
Hm, waar heb je dit vandaan? Bronvermelding graag, zodat we kunnen beoordelen welke waarde we hier aan toe kunnen kennen.
Voorzover ik weet is het in de muziekleer toch echt alleen de grondtoon (en wordt er verschil gemaakt tussen een toon en een noot). Grondnoot ben ik tot nu toe twee keer tegengekomen: hierboven gebruikt door Zonderling, en in jouw screenshot.
BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
Je zou om te beginnen aan de gitarist die het heeft ingespeeld kunnen vragen of hij/zij een bijbehorend akkoorden schema heeft.
Bij akkoorden die gestrumd of arpeggio worden gespeeld op een gitaar kan je meestal de bijbehorende grondnoot wel horen of "aanvoelen". Daar kan je je gehoor op trainen. Als het eerder riffs of melodielijnen zijn, kan je helemaal los gaan met ja basnoten en je eigen harmonie bepalen.
Bij akkoorden die gestrumd of arpeggio worden gespeeld op een gitaar kan je meestal de bijbehorende grondnoot wel horen of "aanvoelen". Daar kan je je gehoor op trainen. Als het eerder riffs of melodielijnen zijn, kan je helemaal los gaan met ja basnoten en je eigen harmonie bepalen.
https://nl.wiktionary.org/wiki/grondnootGreen Goblin schreef: ↑17 sep 2022, 13:53Hm, waar heb je dit vandaan? Bronvermelding graag, zodat we kunnen beoordelen welke waarde we hier aan toe kunnen kennen.
Voorzover ik weet is het in de muziekleer toch echt alleen de grondtoon (en wordt er verschil gemaakt tussen een toon en een noot). Grondnoot ben ik tot nu toe twee keer tegengekomen: hierboven gebruikt door Zonderling, en in jouw screenshot.
Wat ik al schreef: het ging mij om betekenis 1 (want is wel zeker correct), betekenis 2 was ook voor mij een verrassing.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
-
Grondtoon is inderdaad formeel de juiste term . In de spreektaal daarentegen zijn er genoeg muzikanten die de term grondnoot bezigen
Ik vind dat dit grondig tot in de kern van de noot moet worden uitgezocht.
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner...
This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...

- Green Goblin
Nog even over root notes / grondtonen: https://www.studybass.com/lessons/commo ... to-chords/
Check ook even de rest van de lessen, zou ik zeggen.
Check ook even de rest van de lessen, zou ik zeggen.
BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst