Schroef dolgedraaid

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door ElcoHeijmans »

Ah ok, heb nml nooit een Rickenbacker in handen gehad.
En met een druppie contructielijm? De boel daarna strak aftapen zodat de lijm niet naar buiten komt.

De lijm zet uit en vult de boel helemaal op, als de boel is uitgehard kan je zelfs de schroef in en uitdraaien.
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:
padawatje
corr: spawatertje

Bericht door padawatje »

Beginnen met secondelijm. Constructie lijm (polyurethaan) kan later nog altijd, maar is een enorme viezigheid als je er mee morst.
jondelange

Bericht door jondelange »

Bedankt voor de reacties. Ik ga het dan maar eerst met secondelijm proberen.

Ik heb 0,0 ervaring met dit soort dingen. Ik snap dat ik maar heel weinig lijm nodig ga hebben, maar waar op de bout kan ik de lijm het beste aanbrengen zonder dat het over de gitaar heen gaat druipen? Of kan het beter aan de binnenzijde van het hout aangebracht worden?
Yamaha BBG5A - Johnson JB-400 - Ibanez AEB-5E - Fender American Jazz Bass '74 Reissue - Rickenbacker 4003 Midnight Blue - Genz-Benz Streamliner 600 - Hartke VX2515 - Marshall Bass state 30
padawatje

Bericht door padawatje »

Gewoon enkele druppels op de schroefdraad. Als het gaat druipen heb je veel te veel lijm gebruikt.
rensbass

Bericht door rensbass »

Basvarken schreef: 01 okt 2022, 15:45 Ik kan me voorstellen dat een beetje gasfitterstape ook werkt.
Nee, dat borgt niet. Houtlijm zal ook werken. Liefst p.u. maar wat secondelijm werkte bij mij prima als een soort loctite tussen het hout en staal.
Failure is always an option.
Basvarken

Bericht door Basvarken »

Er ís geen hout en staal.
Het gaat hier om een bout die in een metalen insert wordt gedraaid.
Gasfitterstape helpt daar juist zeer goed bij om een strakke verbinding tussen deze twee te verkrijgen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
rensbass

Bericht door rensbass »

?
Het is al meer dan 10 jaar geleden dat ik het gedaan heb, maar ik zou toch zweren dat er gewoon draad in het esdoorn is getapt, en dat er geen bus in zat.
Failure is always an option.
jondelange

rensbass schreef: 06 okt 2022, 18:01 ?
Het is al meer dan 10 jaar geleden dat ik het gedaan heb, maar ik zou toch zweren dat er gewoon draad in het esdoorn is getapt, en dat er geen bus in zat.
Klopt, er is geen metalen insert, de schroefdraad zit in het hout van de body.

Afbeelding
Yamaha BBG5A - Johnson JB-400 - Ibanez AEB-5E - Fender American Jazz Bass '74 Reissue - Rickenbacker 4003 Midnight Blue - Genz-Benz Streamliner 600 - Hartke VX2515 - Marshall Bass state 30
Basvarken

Bericht door Basvarken »

Ah dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat je schreef dat het een bout is.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Dat is het ook. Schroefdraad is in het hout getapt. Niet echt optimaal...
padawatje

Bericht door padawatje »

Nee, merkwaardige keuze. Zeker omdat er relatief veel kracht inwerkt op een straplock.
Beste oplossing lijkt mij dan twee om twee-componenten epoxy lijm te gebruiken. Dan komt die schroef gegarandeerd nooit meer los.
Maar houtlijm, secondelijm (in gelvorm) of PU lijm zullen ook wel werken.
jondelange

Tsja, ik krijg alsmaar meer het idee dat elke keuze die je bij een bas kan maken bij een Rickenbacker een merkwaardige keuze is geweest.

Maar goed, de secondelijm heb ik gebruikt en het zit inmiddels weer muurvast. Vrijdag weer testen tijdens de oefensessie of het al hangend en swingend goed blijft zitten maar met de hand krijg ik er momenteel geen beweging meer in. :mrgreen:
Plaats reactie