Ik kon geen contrabas topic vinden (buiten het Contrabas GAS topic dan), dus dan start ik er zelf maar eentje

Dit academiejaar start ik met contrabas leren spelen, afstudeerrichting klassiek, gisteren heb ik mijn tweede les gehad.
Ik heb me opnieuw ingeschreven in de muziekschool, in een ver verleden toen ik in het middelbaar zat ook 2 jaar gedaan (voor basgitaar), daarna was het niet te combineren met hogere studies en in een bandje spelen etc, en ga notenleer vanaf 0 opnieuw beginnen.
Ik hoop hiermee mijn passie voor muziek terug te vinden, muziek spelen staat de laatste jaren op een heel laag pitje. Ik post hier ook niet vaak meer, maar lees nog wel mee.
Momenteel huur ik een instrument van de muziekschool (200 euro per jaar), ik wil eerst afwachten of contrabas mij zal bevallen, en pas daarna eentje aanschaffen.
Tegen die tijd zal ik hopelijk ook weten waar ik op moet letten, het is toch meer delicaat (althans momenteel voor mij) dan een basgitaar.
Het was ook een logistieke uitdaging om deze bij mij thuis op de tweede verdieping te krijgen, gelukkig kan ik op de academie een andere bas gebruiken zodat ik de verplaatsing niet elke week moet doen.
Nu over de lessen zelf, ik had er nooit bij stilgestaan hoe fysiek contrabas spelen is. Daarmee bedoel ik niet qua vingerposities enzo, daar was ik me wel van bewust, maar simpelweg hoe het instrument vast te houden, en in welke houdingen te staan etc. Ik ben zelf nogal een stijve hark, momenteel voelt het nog allesbehalve natuurlijk om in die speelhouding te gaan staan!
Ook heb ik de neiging om naar de hals te kijken als ik speel, maar dit zou ik moeten afleren. Uiteraard, bij het basgitaar spelen kijk ik niet naar mijn frethand, maar nu heb ik meer visuele bevestiging nodig lijkt het.
De houding van mijn linkerhand is ook nog veel werk aan. Het is toch een volledig andere houding dan bij een basgitaar, en de vingers werken op een volledig andere manier samen, ik moet me eigenlijk wat herprogrammeren.
Ik heb ook al even mogen experimenteren met strijken, maar nu zal de focus de eerste weken op pizzicato techniek liggen.
In dit topic wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen doorheen de tijd, en zal ik vroeg of laat waarschijnlijk wel vragen hebben over de theorie of lessen.
Het zou tuurlijk ook leuk zijn als andere contrabassisten hier hun ervaringen delen, of wat tips/tricks/partituren/liedjes voor beginners meegeven