Klystron 500

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Buvi

Klystron 500

Bericht door Buvi »

Hallo, Ik heb nu al een aantal weken een basgitaar in de kamer staan maar daar wordt weinig meegedaan doordat het spelen over een klein gitaarcombo niet echt goed klinkt. Ook ben ik bang dat de boel kapot gaat gaat dus daarom ben ik op zoek naar een basversterker. Omdat ik er weinig of geen verstand van heb heb ik mezelf weer een slag in de rondte gelezen, maar hoe meer ik lees hoe minder zeker ik wordt over wat het beste is om te kopen.

Wat zijn mijn eisen!? Redelijk geluid, niet te ingewikkeld en vooral ook betrouwbaar. Ik heb hem vooral nodig om in de huiskamer te oefenen en op niet al te lange termijn wil ik met wat vrienden (drummer en gitarist) proberen wat mee te spelen in een garage. Omdat hij in de huiskamer komt te staan is het uiterlijk best belangrijk. Mijn keuze was eerst gevallen op een Fender Rumble combo. Maar tijdens mijn speurtocht naar deze combo merk ik dat zowel mijn vrouw als ik erg gecharmeerd zijn van oudere vintage modellen. Zo kwam ik ook uit bij een Ashdown klyst
ron 500 versterker met eventueel een bijpassende speakerbox. Prachtig om te zien en vooral dat engelse vlaggetje doet het goed bij mijn vrouw( iets met haar roots). Nou is het wel zo dat dit behoorlijk wat meer kost dan een Fender rumble maar waar ik me meer zorgen over maak is de betrouwbaarheid van zo’n oude stack. Ik hoop dus op wat advies over wat ik het beste kan doen. Een nieuwe of gebruikte Fender Rumble lijkt de verstandigste keuze maar eigenlijk zou ik hier veel liever iets moois als zo’n Ashdown stack hebben staan. Ik ben alleen erg bang voor hoge kosten als er iets mis is of gaat met zo’n Klystron of soortgelijke oudere versterker.

Graag wat reacties hierop en alle advies is welkom.
Hans58
Nestor Magnificus

Re: Klystron 500

Bericht door Hans58 »

De Ashdown Klystron 500 is als ik het goed heb de voorloper van de ABM500. De Klystron series zijn in elk geval de 1e generatie Ashdowns die nog volledig "made in the UK" waren. En derhalve als betrouwbaar bekend stonden, in tegenstelling tot de in latere jaren in het verre Oosten vervaardigde MAG- en ABM series.
Ik heb zelf jaren met een vroege Britse ABM 500 (en bijbehorende ABM 210/115 kasten en later 410/115) gespeeld en dat beviel me prima. Het geluid is wel wat gekleurd, maar als dat je bevalt is het geen probleem natuurlijk. De Ashdown produkten zijn geen moderne lichtgewichtjes, en zeker een 410 cabinet is een zware jongen. Over de betrouwbaarheid van met name de "oude" Engelse generatie zou ik me geloof ik niet al te veel zorgen maken.
Maar "inprikken en spelen" en zelf oordelen is altijd de beste graadmeter.
Overigens is er met een Fender Rumble ook weinig mis, al vond ik zelf een dergelijk combo dat ik ooit probeerde toch wat weinig karakter hebben. Maar niks zo persoonlijk als smaak natuurlijk.

En over "oude stack" gesproken: ik ben van mijn Ashdown ABM 500 ooit overgestapt op een Fender Bassman 135 buizenbak uit 1978 en met wat goed onderhoud heeft die versterker me (met een nog oudere 412 kast, waar ik wel op enig moment andere Eminence speakers in heb gezet, voor een alleszins redelijk bedrag) nog een 10 jaar probleemloos gediend, totdat ik iets wilde dat kleiner en makkelijker vervoerbaar was.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Van Tango

Bericht door Van Tango »

Vintage looks en betrouwbaarheid?

Afbeelding
What difference does it make?
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Wat Hans zegt klopt: de allereerste Ashdown versterkers hadden voluit de naam "ABM Klystron Bass Magnifier". De Klystron 500 is echter een nieuwer model.
Buvi schreef: 29 okt 2022, 18:08 Zo kwam ik ook uit bij een Ashdown klystron 500 versterker met eventueel een bijpassende speakerbox.
Als je voor de comboversie kiest zul je thuis niet gauw een extra speakercab nodig hebben. De Klystron C410T en C115T zijn beiden meer dan luid genoeg voor de oefenruimte en optredens met PA. Bij alleen de head heb je die uiteraard nog wel nodig.

Ik heb zelf ook een voorloper van de Klystron gehad, een ABM300 EVO II C210T met een ABM115 Compact cab erbij, en dat was een erg prettige set. Wel vond ik de versterker van zichzelf erg "boomy" in het laag, en moest ik veel sublaag wegdraaien om hoorbaar te zijn in mijn band (basknop op 9 uur). Ik ben niet zo'n fan van die equalizer met combinatie van draaiknoppen en faders, ik vond het wat onoverzichtelijk en heb liever alleen draaiknoppen of alleen een grafische EQ.

Edit: wat Jasper Van Tango zegt! Fantastische vintage looks en echt huiskamerformaat - in tegenstelling tot de Ashdown, die twee keer zo breed is. En ze klinken te gek.
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

LeftyJ schreef: 30 okt 2022, 10:33 De Klystron 500 is echter een nieuwer model.
Ah, dat wist ik dan weer niet. Dank voor de opheldering/aanvulling!
En als aanvulling op de post van Jasper: er is nog een iets voordelger Ampeg alternatief. De MIcro CL
Afbeelding

Die heb ik zelf ook korte tijd gehad. Een beest van een versterker, maar ongeschikt bij mijn single coil Precision, want dat ding heeft zoveel output dat ik 'm in de -15dB ingang moest steken als ik thuis op huskamernivo wilde spelen.
Klinkt wel echt te gek, ziet er ook koel uit en kost (bij bv Thomann) € 435 tegen dik € 700 voor de Micro SVT
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Buvi

Bericht door Buvi »

Dank voor jullie tips en info. Wat betreft de de Ampeg’s. Deze hebben zeker de goede looks. Maar ik lees overal op dit forum dat je het beste iets kunt kopen met wat meer vermogen als je met een drummer en gitarist wat wilt gaan spelen. Ik zou dus nu al meer dan voldoende hebben aan welke oefenversterker dan ook. Maar ik wil niet over een aantal maanden nog eens op zoek gaan naar iets anders.

Ik ga vandaag proberen of we het qua prijs eens kunnen worden over de klystron. De verkoper lijkt helaas weinig ruimte te geven voor onderhandeling.
Jarno

Bericht door Jarno »

Aantal en afmetingen van speakers schiet wel harder op dan versterker vermogen, dus je zou een topje kunnen overwegen met een klein cabinetje voor thuis, en een groter cabinet voor als je met de band speelt.
Zelf had ik een 2x10 voor thuis en een 2x15 voor met de band en optredens. Een gebruikte 4x10 of 2x12 zou niet zo duur hoeven zijn, en het is verbazend met hoe weinig versterkervermogen dat toch hard speelt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Mach1

Bericht door Mach1 »

LeftyJ schreef: 30 okt 2022, 10:33 Wat Hans zegt klopt: de allereerste Ashdown versterkers hadden voluit de naam "ABM Klystron Bass Magnifier". De Klystron 500 is echter een nieuwer model.
Buvi schreef: 29 okt 2022, 18:08 Zo kwam ik ook uit bij een Ashdown klystron 500 versterker met eventueel een bijpassende speakerbox.
Als je voor de comboversie kiest zul je thuis niet gauw een extra speakercab nodig hebben. De Klystron C410T en C115T zijn beiden meer dan luid genoeg voor de oefenruimte en optredens met PA. Bij alleen de head heb je die uiteraard nog wel nodig.

Ik heb zelf ook een voorloper van de Klystron gehad, een ABM300 EVO II C210T met een ABM115 Compact cab erbij, en dat was een erg prettige set. Wel vond ik de versterker van zichzelf erg "boomy" in het laag, en moest ik veel sublaag wegdraaien om hoorbaar te zijn in mijn band (basknop op 9 uur). Ik ben niet zo'n fan van die equalizer met combinatie van draaiknoppen en faders, ik vond het wat onoverzichtelijk en heb liever alleen draaiknoppen of alleen een grafische EQ.

Edit: wat Jasper Van Tango zegt! Fantastische vintage looks en echt huiskamerformaat - in tegenstelling tot de Ashdown, die twee keer zo breed is. En ze klinken te gek.
Eens!! Ik heb 2 Ashdowns gehad en kon er geen geluid uit halen wat me beviel. Ik moest er zoveel laag uit draaien voor een fatsoenlijke definitie, dat de set in de band geen dragend geluid meer had.

Wat dan wel? Ik kan daar alleen mijn persoonlijke mening en smaak over aangeven en daar heb je niets aan. Ik zou gewoon veel lezen en YT filmpjes kijken en daarna gericht proberen.
Succes!
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
Plaats reactie