Twee humbuckers met PTB toonregeling bedraden

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
jondelange

Twee humbuckers met PTB toonregeling bedraden

Bericht door jondelange »

Is onderstaand schema ook te doen zonder de driewegschakelaar? En zo ja, is het zo simpel als de draden die nu vanaf de volume potmeters komen allebei aansluiten op hetzelfde oogje van de treble pot?

Afbeelding

Ik ben van plan twee nieuwe humbuckers te plaatsen in mijn Yamaha BBG5A. Ik was bij de BGF meeting erg onder de indruk van de Lace Aluma bars dus het leek me wel een plan om er daar twee van in te bouwen. Momenteel is de bas actief maar wat mij betreft wordt ie lekker passief, daar ben ik bij mijn andere bassen ook zeer tevreden over en de ervaring leert dat ik nog wel eens batterijen vergeet mee te nemen en dan natuurlijk net in de problemen kom als ik hem nodig heb bij een optreden :facepalm:

De bas heeft vier knoppen en die wil ik ook graag gebruiken zodat het uiterlijk van de bas gelijk blijft. Er is daarnaast erg weinig ruimte aan de achterkant dus ik zie geen goede mogelijkheid om daar nog meer in te zetten dan alleen deze vier knoppen.
Afbeelding Afbeelding

Het leek me juist interessant om naast een standaard toonregeling ook een bass cut erin te zetten, want over 2 toonknoppen (1 per element) heb ik alleen maar slechte verhalen gelezen, dat ze elkaar beïnvloeden enzo. En ik gebruik de bass cut in m'n Rickenbacker 4003 ook best vaak.
En ik wil perse twee volumeknoppen zodat ik die met push/pull kan gebruiken voor de coil split functie van de pickups.
Yamaha BBG5A - Johnson JB-400 - Ibanez AEB-5E - Fender American Jazz Bass '74 Reissue - Rickenbacker 4003 Midnight Blue - Genz-Benz Streamliner 600 - Hartke VX2515 - Marshall Bass state 30
Joey

Re: Twee humbuckers met PTB toonregeling bedraden

Bericht door Joey »

Ik vond dit:

Afbeelding

Met als notitie:
You haven't heard it done before, because two treble cut pots will have their capacitance values summed. They are not independent, unless you have a 3-way pickup selector & solo the neck or bridge.
IOW, if you turn either treble cut pot, it will affect the overall timbre, and not each pickup's timbre individually.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Tja ,.....die klacht is i.d.d. gegrond. :|

Er kleeft aan dit aansluitschema nog een ander nadeel:
Als je één element-potmeter naar "0" draait , dan dooft helaas het andere element ook. :(
Om dit probleem aan te pakken kun je de "paarse" en "licht-paarse" draden omdraaien op de bovenste volume-potm ,....
....en de "licht-bauwe" en "donker-blauwe" draden omdraaien op de onderste volume potm.

De oorspronkelijk genoemde toonregel-klacht komt echter wél weer in beeld als BEIDE volume-potmeters volledig open gedraaid worden .

De split coil functie kun je hier desgewenst ook toevoegen ( met de juiste potmeters hiervoor )
jondelange

Bericht door jondelange »

Bedankt voor het schema Joey, dat beantwoord in ieder geval mijn vraag over het kunnen weglaten van de driewegschakelaar, die zit er overduidelijk niet tussen.

Dat verhaal over twee toonpots had ik inderdaad ook al begrepen, maar daarom wil ik ook niet twee tone pots die hetzelfde doen maar eentje die normaal functioneert en een die de bas kan verminderen. Als ze zo in serie staan zoals in het bovenste schema dan lijkt het me dat ze elkaar verder niet beïnvloeden toch?

Ook een interesante die ik in de tussentijd nog tegenkwam; de Fender TBX pot

Afbeelding

Op deze manier geschakeld is de ene helft van de draaiknop een normale tone control, en de andere helft een bass cut. Dan heb je het dus allebei in 1 knop zitten en gaat het signaal nooit door beiden tegelijk. Dan weet je zeker dat het elkaar niet beïnvloedt maar dan kan je het ook niet tegelijkertijd gebruiken.

Ik ben er nog niet over uit...
Yamaha BBG5A - Johnson JB-400 - Ibanez AEB-5E - Fender American Jazz Bass '74 Reissue - Rickenbacker 4003 Midnight Blue - Genz-Benz Streamliner 600 - Hartke VX2515 - Marshall Bass state 30
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Wat je beschrijft lijkt erg op wat G&L gebruikt in de L2000 en ASAT Bass (behalve dat die een 3-way pickup selector hebben). De preamp in die bassen is niets anders dan een boost, en de toonregeling bestaat alleen uit een passieve bass- en treble-cut. Die boost kun je ook prima weglaten (sterker nog, de pickups in die bassen zijn zó potent dat ik de toegevoegde waarde niet zo goed begrijp). Deze bassen hebben echter alleen een master volume, en geen regeling per pickup.
Boerenmotor

Bericht door Boerenmotor »

Ik heb een L2000 en kan dat beamen, ik gebruik hem altijd passief en speel met series/parallel en de pick up selectie. Heel veelzijdige schakeling, ik meen dat er ook passieve schakelingen zijn gemaakt voor de L2000 door hobbyisten. Dat zal vast te googlen zijn.....
Zeg maar Wim.......

's Avonds is het kouder dan buiten.

Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Plaats reactie