Een combo of een "combo"?...

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gerth

Een combo of een "combo"?...

Bericht door Gerth »

Hallo allen,

Heb mijn budget voor basversterking (voor thuis en eventueel wat bandwerk op "akoestisch" niveau) opgetrokken naar een kleine 500 euro en ben met redelijke zekerheid uitgekomen op de Markbass Marcus Miller cmd 101 micro 60. Stevige maar lichte 10 inch, tweeter, simpele maar voldoende toonregeling, gain, XLR, aansluiting voor cab en uitschakelbare combo-speaker. "Slechts" 45/60 watt maar ik hou van de Markbass-sound (en zijn duidelijke "projectie") en denk wel dat dit combootje zal kunnen doen wat ik ervan verwacht, dit voor de prijs van 469 euro.

Nu had ik echter toch eens de opties bekeken van een head/cab-combo (What's in a name?... :mrgreen: ) en kwam tot de vaststelling dat een Warwick Gnome 200 watt voor pakweg 150 en de bijhorende cabs voor 200 tot een kleine 300 over de toonbank gaan, in totaal dezelfde prijsklasse dus. En dan toch wat twijfel... 200 tov 60 watt aan 4 ohm, verwisselbare cabs/de veelzijdigheid van een head (die trouwens qua toonregeling en ins en outs quasi perfect vergelijkbaar is met de Markbass-combo).

Het enige wat ik een beetje vrees is dat de basiskwaliteit net iets meer "pro" zou zijn bij de Markbass en dat ik de typische Markbass-sound zou missen bij de Gnome-stack alhoewel deze laatste qua prijs/specs-verhouding wel in het voordeel is...

Zoals altijd bij twijfels is elke feedback nuttig, alvast bedankt!
Jarno

Re: Een combo of een "combo"?...

Bericht door Jarno »

Cabs bouwde ik altijd zelf, dus dat is altijd een no-brainer geweest voor mij, koop een top, niet te groot, liefst zonder fan voor thuisgebruik.
Maar eerlijk is eerlijk, op een gegeven moment had ik een gig met weinig ruimte in de orkestbak, en toen heb ik van Angelo een SWR workingmans 12 gekocht, prima ding. Zou denk ik nooit een te groot combo kopen, zo'n SWR red head was altijd te groot en te lomp om fijn te versjouwen, zo'n compo met een enkele 12 is wat dat betreft handzamer.

Dus ik zou zeker ook voor gebruikt kijken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Martijnn

Bericht door Martijnn »

Er komen regelmatig 12 inch combo’s van markbass (cmd121p) voorbij op marktplaats. Die leveren 300 watt aan 8 ohm, en met een extra cab er aan 500 watt bij 4 ohm. Als je het wat in de gaten houdt zou je er voor een bedrag van rond de 500 euries wel eentje moeten kunnen scoren.

Ps. Er staat nu eentje op voor € 550,- vraagprijs.
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Harley Benton PB-50 Sunburst
Harley Benton MV-4MSB Gotoh 🐚 Pink
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Markbass Micromark 801
Bertjefred

Bericht door Bertjefred »

Het ligt er echt aan hoe je het gaat gebruiken. Ik bas nu nog alleen maar thuis. Ik heb een Hellborg set gehad toen ik nog in bandjes speelde, toen dat stopte ben ik kleiner gaan kijken. Wel met de wetenschap dat als ik ooit een podium op zou moeten dat ik wel uit de voeten zou kunnen.

Ik heb achter een volgens gehad:
Gallien & Krueger (mb150combo met extensie cabinet) - Want ik had ooit ook een 800rb gehad die ook zo lekker klonk.
Warwick LWA500 + GSS 1x12 cab Want kleine klasse-D Warwick sound.
De LWA500 vervangen door een GSS baby sumo poweramp en een lr-baggs stadium DI preamp, Want een lekker proberen en flexibel kunnen zijn qua preamps.
Een Laney nexus sls + 2x10 cab. Een echte alles in 1 amp met USB interface en effecten. Hele goede amp alleen de aux in en headphone uit zaten op de verkeerde plek in de keten.

En nu terug bij de LWA500 en een gnome 1x10 cab....
Dit omdat ik merk dat ik toch meestal met koptelefoon speel. De LWA heeft een koptelefoon uit en een aux-in van goede kwaliteit, en de pre-amp uit die 'Hellborg bij Warwick' tijd is gewoon mijn ding. (De poweramp in de lwa500 kan denk ik beter, maar helaas) Het is fijn om alleen je lichte head te hoeven pakken als je even snel wat wil proberen met koptelefoon.
De cab vind ik fijn om te hebben als ik een keer alleen thuis ben en wat herrie kan maken. Hij was erg goedkoop (toen nog 160,- (Volgens mij bij Musik-Produktiv nog steeds 169 toen ik laatst keek.) en voor die prijs echt heel goed. En hetzelfde merk staat altijd wel netjes vind ik.

We kunnen hier dus wel wat richtingen geven. Wat ik probeer te zeggen is, dat je waarschijnlijk zelf het beste weet hoe je je spullen het vaakst gaat gebruiken en wat daarbij past, al is het wel leuk om veel te proberen, de 2de hands markt kan je daar erg goed bij helpen. Als je al een voorkeur voor de Markbass sound hebt zou ik met mijn wetenschap van nu, eerst daar beginnen.
Sjtevel 1984

Bericht door Sjtevel 1984 »

Voor het gebruik wat je voor ogen hebt is de markbass combo prima. Wel zou ik in de akoestische setting de combo op oorhoogte proberen te plaatsen.

Pas in ‘live settings’ (met een flinke drummer) zou ik kijken naar een losse top en cab. Dan heb je al snel meer vermogen nodig en worden de grotere combo’s al snel lomp en zwaar.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gerth

Bericht door Gerth »

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb niets tegen "gebruikt" maar deze keer wil ik toch eens iets nieuws kopen...

Ik meen te mogen geloven (uit ervaring en reviews) dat elk Markbass-product dezelfde kwaliteit en in wezen dezelfde sound biedt. Weegt een kleine Markbass-combo dan op tegen een (veel) krachtigere head en cab-combinatie in een produkt van een lagere prijsklasse?

Ik zou zeggen, als ik echt enkel thuis of in klein gezelschap zou spelen de Markbass maar als een flexibere en krachtigere optie wil achter de hand hebben de Gnome-stack. Maar zoals al afgevraagd hierboven: is dat dan een stap(je) achteruit in kwaliteit?...
Sjtevel 1984

Ik denk niet dat je in kwaliteit achteruit gaat. Wel zou ik dan wel voor minimaal een 10” cab kijken. Persoonlijk zou ik voor het 12” cabinet gaan.

Het geluid zal anders zijn dan een markbass. Of het bij jou past, zal je zelf moeten uit maken.
Gerth

Bericht door Gerth »

De reviews voor de Gnome-familie zien er wel goed uit... ik zou dan wel voor de 2X10" gaan denk ik...
Sjtevel 1984

De 2x10 gaat ‘maar’ tot 65Hz, de 1x12 tot 45Hz. Ik denk dat je dat verschil wel gaat merken. Luister maar eens op YouTube naar een test tone van 65 en 45Hz.
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Gerth schreef: 02 feb 2023, 10:31 Ik meen te mogen geloven (uit ervaring en reviews) dat elk Markbass-product dezelfde kwaliteit en in wezen dezelfde sound biedt.
De Marcus Miller ampjes wijken wel wat af van de typische Markbass spullen, omdat ze twee typische Markbass-ingrediënten missen: de VLE en VPF controls. De VLE staat voor Vintage Loudspeaker Emulator en is een treble cut. De VPF is een Variable Preshape Filter, een variabele mid cut en bass/treble boost voor een scooped EQ setting. Op de grotere Marcus Miller versterkers van Markbass vind je deze terug als de "Old school" en de "Millerizer" controls, maar dan iets aan de smaak van dhr. Miller aangepast. Op de CMD101 Micro 60 vind je echter alleen een standaard bass, mid en treble, en is het wat moeilijker om die "typische Markbass sound" te vinden.

Als je voorkeur uitgaat naar nieuw kopen komt een Markbass Jeff Berlin Players School 1x15 misschien in de buurt van je budget. Deze heeft een Little Mark 250 topje aan boord, maar is fors groter, heeft alleen een 1x15 zonder tweeter, en is met 16 voor zijn omvang weliswaar een lichtgewicht maar wel een stuk zwaarder dan die Miller. Lijkt me niet wat je zoekt :)

Ik zou toch zeker overwegen om tweedehands mee te nemen in je zoekopties. De eerder genoemde CMD121 combo's, de EBS Drome, de SWR Workingman en Workingpro serie, de kleinere Eden combo's (niet Nemesis, maar de echte oldschool Eden combo's) en wellicht Gallien Krueger zijn allemaal goede opties waar je veel kanten mee op kunt. De EBS heeft geen externe speakeraansluiting, de overige modellen wel.

Opvallend: ik zie dat de Markbass Marcus Miller signature modellen alweer discontinued zijn! De man is alweer naar een ander merk gerend. Een jaar geleden waren alleen de modellen met minder dan 500 watt en de gele limited editions uit de handel genomen, maar nu zie ik ook de zilvergrijze 800 en 1000 watt modellen niet meer terug.
Gerth

Bericht door Gerth »

Ik had ooit een CMD210 (dus met een Little Mark erin) en een Micromark dus ben wel bekend met die VLE en VPF controls maar ik heb er eigenlijk wel alle vertrouwen in dat de gewenste scoop ook wel bereikt zal kunnen worden met B/M/T-controls, zij het dan misschien op iets andere frequenties en iets minder "complex". Een 15 wil ik niet, daarom speel ik in te kleine ruimtes en speel ik te percussief, een 12 zou het allergrootste zijn wat ik zou overwegen. En toch niets tweedehands deze keer :? .

De Gnome stijgt steeds meer in mijn achting; als de kwaliteit vergelijkbaar is is het extra vermogen en de flexibiliteit van een head/cab toch wel een serieuze bonus voor dezelfde prijs...
Gerth

Bericht door Gerth »

Dus bij nader inzien wordt de vraag de volgende: 1X12 of 2X10 onder de Gnome?
HNZ

Bericht door HNZ »

Whatever you do...

Ga die spullen proberen voordat je ze aanschaft. Of laat je ze thuissturen en beslis je dan? Ook goed.

Maar let op: Je zegt "...ik hou van de Markbass-sound en zijn duidelijke projectie..."

Die opmerking verbaasde me enigszins totdat ik zojuist las dat je een CMD210 hebt gehad.
Dat is namelijk het enige frontported MB combo. En dat heeft inderdaad een fijne directe sound.
Alle andere MB combo's zijn backported en zijn een stuk minder direct.

Neem het mee in je overwegingen. Succes met kiezen
Gerth

Bericht door Gerth »

Da's wel nuttige info wat dat frontported betreft... bedankt!

Op dit moment denk ik toch dat (nieuw!) onder de 500 euro een Gnome-stackje voor mij het meest veelzijdige en op lange termijn het interessantst zal zijn...
SlowKarma

Bericht door SlowKarma »

Yo no soy tonto!
Plaats reactie