Gerth schreef: ↑02 feb 2023, 10:31
Ik meen te mogen geloven (uit ervaring en reviews) dat elk Markbass-product dezelfde kwaliteit en in wezen dezelfde sound biedt.
De Marcus Miller ampjes wijken wel wat af van de typische Markbass spullen, omdat ze twee typische Markbass-ingrediënten missen: de VLE en VPF controls. De VLE staat voor Vintage Loudspeaker Emulator en is een treble cut. De VPF is een Variable Preshape Filter, een variabele mid cut en bass/treble boost voor een scooped EQ setting. Op de grotere Marcus Miller versterkers van Markbass vind je deze terug als de "Old school" en de "Millerizer" controls, maar dan iets aan de smaak van dhr. Miller aangepast. Op de CMD101 Micro 60 vind je echter alleen een standaard bass, mid en treble, en is het wat moeilijker om die "typische Markbass sound" te vinden.
Als je voorkeur uitgaat naar nieuw kopen komt een Markbass Jeff Berlin Players School 1x15 misschien in de buurt van je budget. Deze heeft een Little Mark 250 topje aan boord, maar is fors groter, heeft alleen een 1x15 zonder tweeter, en is met 16 voor zijn omvang weliswaar een lichtgewicht maar wel een stuk zwaarder dan die Miller. Lijkt me niet wat je zoekt
Ik zou toch zeker overwegen om tweedehands mee te nemen in je zoekopties. De eerder genoemde CMD121 combo's, de EBS Drome, de SWR Workingman en Workingpro serie, de kleinere Eden combo's (niet Nemesis, maar de echte oldschool Eden combo's) en wellicht Gallien Krueger zijn allemaal goede opties waar je veel kanten mee op kunt. De EBS heeft geen externe speakeraansluiting, de overige modellen wel.
Opvallend: ik zie dat de Markbass Marcus Miller signature modellen alweer discontinued zijn! De man is alweer naar een ander merk gerend. Een jaar geleden waren alleen de modellen met minder dan 500 watt en de gele limited editions uit de handel genomen, maar nu zie ik ook de zilvergrijze 800 en 1000 watt modellen niet meer terug.