Kort geleden mijn Mustang PJ voorzien van een serie/parallel schakeling.
Ik ben zelf heel tevreden met het resultaat. Een extra dimensie aan de tonaliteit van deze bas.
Meer warmte en diepte. Scherpe geluidjes weg. Meer volume. Meer 'druk'.
Naar aanleiding daarvan heb ik besloten dit ook op mijn Jazz bas te gaan monteren.
In mijn geval een Fender Jazz Aerodyne met een PJ configuratie. Maar voor het monteren en het resultaat maakt dat geen verschil tov een 'normale' Jazz.
Waar de Mustang een 3-weg schakelaar heeft doet de Jazz het met 2 volume pots. De pot voor de neck pickup heb ik vervangen door een push/pull pot met DPDT schakeling.
Het is deze geworden: https://www.instrumentsonline.nl/Webwin ... shing.html
Kost nu €6,80 zie ik. Ik had deze dinsdag besteld voor €6,00.
In plaats hiervan zou het ook met een (mini)schakelaar kunnen maar dan moet er ergens ruimte zijn om deze te plaatsen en moet je dus een extra gat boren. Daar hebben de Mustang en de Jazz niet echt een geschikte plek voor.
Zowel bij de Mustang als bij de Jazz moest ik het gat voor de potmeter in de controlplate groter maken (10mm).
In de serie stand heeft bij de Mustang de 3-weg schakelaar (uiteraard) geen functie. Bij de Jazz is dan de volumepotmeter van de bridge-pickup uitgeschakeld.
Op de Jazz geeft het dezelfde resultaten als op de Mustang. Al met al een fijne toevoeging.
Het aansluiten is niet echt ingewikkeld. Ik heb er een duidelijk schema voor gevonden.
Jazz serie/parallel schakelen
- JohandeJong
Jazz serie/parallel schakelen
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! 
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)

Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)