15 inch speaker opgeblazen ashdown 300 toneman

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Goose

Re: 15 inch speaker opgeblazen ashdown 300 toneman

Bericht door Goose »

Herstel:
1. Volume gitaar vol open
2. P bas op PASSIEVE input
3. Clean sound regelen qua input ZONDER de vu meter. Echt, dat metertje is een leuke gimmic maar niet meer dan dat. Hou meer je gehoor aan.
4. Effect pedaal afregelen zodoende geluid veruit even luid komt te staan als de clean sound .
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Goose

Bericht door Goose »

De reden om de passieve input te gebruiken is namelijk omdat je anders je preamp verder open moet zetten om op het zelfde volume te komen. Een actieve input haalt namelijk gelijk al een 10 tot 15 db van je input af nog voordat het je preamp in gaat.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Okay
Ik zal de passieve input van de ashdown gebruiken.
Toch wel eigenaardig dat ashdown dan beweert dat je een passieve bas moet als input active geven.
Maar inderdaad wanneer ik active input gebruik moet ik veel meer open zetten.
Één duidelijke uitleg . Dank is groot
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

RUIS schreef: 26 feb 2023, 10:33 Als je Ashdown 300 gaat clippen is hij prima in staat om een 600W speaker op te blazen. Grote kans dit dit nu ook is gebeurd. Een zwaardere speaker is geen oplossing. Je kan beter eenzelfde speaker zoeken. Of je hele cabinet/combo (weet niet welke je hebt) vervangen.
Dat lees/hoor ik vaker ,.....maar dat is gewoon echt een groot misverstand.
Een zwaarder belastbare speaker heeft ALTIJD een grotere overlevings-kans .
Strabel

Bericht door Strabel »

Zit je effect op de ingang of in de effect loop?
Feeling the groove is everything.
Rdatema

Bericht door Rdatema »

MR. LEE schreef: 28 feb 2023, 23:16
RUIS schreef: 26 feb 2023, 10:33 Als je Ashdown 300 gaat clippen is hij prima in staat om een 600W speaker op te blazen. Grote kans dit dit nu ook is gebeurd. Een zwaardere speaker is geen oplossing. Je kan beter eenzelfde speaker zoeken. Of je hele cabinet/combo (weet niet welke je hebt) vervangen.
Dat lees/hoor ik vaker ,.....maar dat is gewoon echt een groot misverstand.
Een zwaarder belastbare speaker heeft ALTIJD een grotere overlevings-kans .
+1
Ik lees hier dat je een behoorlijk kostbare Celestion hebt uitgezocht, die qua specs totaal ongeschikt lijkt terwijl hij wordt aangeboden als basgitaar speaker.
Even afgaand op de specs zou de kast een liter of 500 moeten zijn, ik denk dat er betaalbaardere alternatieven zijn die beter werken. Bij interesse hoor ik wel of je daarbij nog wat meedenken wenst.
sorbonne schreef: 28 feb 2023, 17:33 Ik heb nu een Celestion bn15-400x besteld . Dat is een 15 inch 400 watt 8 ohms voor in de combo als stand alone , of in combinatie met mijn ashdown ba210t deep 2x 10 inch 210 watt 8 ohms kast
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
ejp

Bericht door ejp »

haal een eminence Kappa... altijd prima geschikt! heb ik al diverse kasten mee gebouwd.

Ernst
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black line
Box TCE BG250-115
Hartke HD15
Hartke TX600
Goose

Bericht door Goose »

Ik heb zelf in een oude Peavey cab een Kappa Pro 15. Geweldige speaker.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Of een FaitalPRO 15FH500 8ohm, die doet exact hetzelfde in een kleinere kast en weegt 4,3 kg ipv 10+ kg. Maar die Kappa Pro doet het inderdaad perfect in een liter of 80 met een afstemming rond 45 hz.
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Wat ik mij afvraag.
Waarom is de CELESTION BN15-400X geen basspeaker?
Nu lijkt het precies dat deze speaker niet kan gebruikt worden in deze kast . En de reden waarom niet ?
Goose

Bericht door Goose »

Wat ik van Rdatema begrijp is dat deze speaker in een kast van 500 liter zou moeten zitten. Ik vermoed dat je combo geen 500 liter is om goed zijn werk te doen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Er zat sowieso al een 15 inch 300 watt op 4 ohms in
.

Ik denk nu niet dat 15 inch 400 watt op 8 ohms totaal niet tot zijn recht zal komen. Deze speaker heeft wat meer overschot dan de 300 .
Of dit nu een miskoop is!!!!
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Sowieso waarschijnlijk geen miskoop: het is een goed merk voor deze markt, en je hebt er zelf over gespeeld in de 4 ohm versie. Die kan wel iets verschillen van de 8 ohm variant, dat check ik nog even.

Maar elke luidsprekers heeft zo zijn eigenschappen, zijn parameters. Voor basgitaar pak je meestal geen hoogbelastbare subwoofers, eerder praktische midwoofers die vanaf 40Hz en hoger een flinke gevoeligheid hebben en liever ook niet al te veel ranzige resonanties hebben in het midden/hoog. De Celestion die jij noemt is eigenlijk goed af in een gesloten kast. Zet je hem in een gepoorte kast dan heeft hij een soort dreun/opslingering/hoge gevoeligheid rond 70-80Hz. Althans, dat is op basis van de parameters/specs te verwachten/simuleren. Voor een basgitaarspeaker is dat niet zo praktisch, evenals een heel grote kast en extreem lage afstemming. Beide is waar deze woofer zich 'natuurlijk' in thuisvoelt.

Belangrijk: je hebt waarschijnlijk weer de klank die je mooi vond, en dan klopt het. 4 ohm en 8 ohm kan wel enigszins verschillen maar ik denk dat het nog wel op elkaar lijkt. Waarom je een 300W woofer stuk krijgt weet ik niet, maar +100W is ca 1,3 dB extra... dus verwacht daar niet direct heel veel van ;-)
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Rdatema schreef: 02 mar 2023, 21:52 Sowieso waarschijnlijk geen miskoop: het is een goed merk voor deze markt, en je hebt er zelf over gespeeld in de 4 ohm versie. Die kan wel iets verschillen van de 8 ohm variant, dat check ik nog even.

Maar elke luidsprekers heeft zo zijn eigenschappen, zijn parameters. Voor basgitaar pak je meestal geen hoogbelastbare subwoofers, eerder praktische midwoofers die vanaf 40Hz en hoger een flinke gevoeligheid hebben en liever ook niet al te veel ranzige resonanties hebben in het midden/hoog. De Celestion die jij noemt is eigenlijk goed af in een gesloten kast. Zet je hem in een gepoorte kast dan heeft hij een soort dreun/opslingering/hoge gevoeligheid rond 70-80Hz. Althans, dat is op basis van de parameters/specs te verwachten/simuleren. Voor een basgitaarspeaker is dat niet zo praktisch, evenals een heel grote kast en extreem lage afstemming. Beide is waar deze woofer zich 'natuurlijk' in thuisvoelt.

Belangrijk: je hebt waarschijnlijk weer de klank die je mooi vond, en dan klopt het. 4 ohm en 8 ohm kan wel enigszins verschillen maar ik denk dat het nog wel op elkaar lijkt. Waarom je een 300W woofer stuk krijgt weet ik niet, maar +100W is ca 1,3 dB extra... dus verwacht daar niet direct heel veel van ;-)
Is een gepoorte kast
Die +100 watt is niet voor het geluid. Gewoon een beetje meer over voor de speaker zelf .
Plaats reactie