Ampeg SVT400T - cab aansluiten

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
RonnieBass

Ampeg SVT400T - cab aansluiten

Bericht door RonnieBass »

Hi collega bassisten! :-)

Ik heb voor een zacht prijsje een Ampeg SVT400T transistor versterker gekocht. Ik wil m nou aansluiten aan mijn Ampeg SVT-410HEN cab (8 Ohm).
Ik heb aan info kunnen vinden dat de switch (slave/mono) op Mono gezet moet worden, maar mijn vraag is nu: waar plug ik mijn speaker kabel nu in.
Zie verschillende opties aan de achterkant (Speakers, Power Amp input, Line Out, Bi-Amp…). Kan iemand mij zeggen waar ik m precies moet inpluggen :-)

Via deze link een afbeelding van de achterzijde van de amp: https://tinyurl.com/34rjsa4j
Jarno

Re: Ampeg SVT400T - cab aansluiten

Bericht door Jarno »

Als je hem op mono zet, dan neem ik aan dat ie in "bridge mode" mono werkt, dan sluit je hem met zogenaamde banaanstekkers op de twee rode banaanconnectoren aan. Mocht je hem toch stereo gaan gebruiken omdat je niet het volle vermogen nodig hebt, dan zou je hem gewoon in de jack connector "A" kunnen steken, ik denk dat die twee naast elkaar gewoon parallel staan.
Het is wel HEEL BELANGRIJK dat je een speakerkabel gebruikt, en NIET gewoon een instrument kabel die ook aan elke kant is voorzien van een jack connector!

Zo'n speaker kabel met aan een kant een jack en aan de andere kant twee bananen heb ik zelf nog niet in de winkel gezien, want ik zou die zelf even in elkaar solderen, maar wellicht hebben ze die toch wel bij Thomann of Bax.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
RonnieBass

Jarno schreef: 06 mar 2023, 10:45 Als je hem op mono zet, dan neem ik aan dat ie in "bridge mode" mono werkt, dan sluit je hem met zogenaamde banaanstekkers op de twee rode banaanconnectoren aan. Mocht je hem toch stereo gaan gebruiken omdat je niet het volle vermogen nodig hebt, dan zou je hem gewoon in de jack connector "A" kunnen steken, ik denk dat die twee naast elkaar gewoon parallel staan.
Het is wel HEEL BELANGRIJK dat je een speakerkabel gebruikt, en NIET gewoon een instrument kabel die ook aan elke kant is voorzien van een jack connector!

Zo'n speaker kabel met aan een kant een jack en aan de andere kant twee bananen heb ik zelf nog niet in de winkel gezien, want ik zou die zelf even in elkaar solderen, maar wellicht hebben ze die toch wel bij Thomann of Bax.

Ik heb wel begrepen dat ie inderdaad dan in "bridge mode" mono werkt. Maar ik moet de cab dan met 2 banaan connectors aansluiten, niet met 1 ?
En ik zie dat je rode en zware banaan connectors hebt, wat is daar dan het verschil van en welke moet ik dan hebben, de rode toch?
Je zegt dat ik evt. ook een (jack)speakerkabel in "de jack connector "A" kan steken… welke is dat op de foto precies? Is dat die rechtsonder; Channel A - Power Amp Input? (daar staat ook mono bridge input bij)
Ik wil het liefst wel het volle vermogen benutten… dus dan moet ik toch die banaan connectors gebruiken? Is het trouwens zo dat je een speakerkabel-jack aan de achterkant van de banaan connector plugt? Ben niet bekend met die banaan connectors…

Is het overigens anders een beter idee om een 4 Ohms cab aan te schaffen ipv een 8 Ohm? Of is dat wel erg rigoureus? :-)
Jarno

Bericht door Jarno »

Een luidspreker aansluiten doe je met twee polen, de "+" en de "-", bij een jack is dit de tip en het aardcontact, maar een banaan is maar enkelpolig, daarom zie je op de achterkant van je versterker twee paren banaanaansluitingen (met elk een rode en zwarte aansluiting naast elkaar). In plaats van de banaan - van de luidspreker in de zwarte en de + in de rode te steken, gebruik je bij bridge modus de twee rode banaanaansluitingen achterop je versterker.
Overigens heb ik even gekeken bij Thomann, en daar vond ik niet van die kabels, dus ik denk dat de soldeerbout eraan te pas moet komen.

Als je een jack kabel wil gebruiken, dan gebruik je achterop de versterker de aansluitingen die met "Speaker" aangeduid zijn.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
RonnieBass

Jarno schreef: 06 mar 2023, 13:16 Als je een jack kabel wil gebruiken, dan gebruik je achterop de versterker de aansluitingen die met "Speaker" aangeduid zijn.
En maakt het dan uit of je m in Channel A of Channel B steekt?

V.w.b. banaan naar jack: is dit niet wat ik nodig heb: https://www.amazon.nl/Speaker-Vrouwelij ... B08H1JHTZL
Of is dat meer voor een HiFi installatie bv?
Jarno

Bericht door Jarno »

Ik zou kanaal A gebruiken.

Naast bananen kun je ook het gestripte uiteinde van een kabel in de speakerklemmen gebruiken, volgens mij zijn het gecombineerde banaan terminals/binding posts. Maar da's wel een beetje een gedoe, tenzij je hem alleen thuis gebruikt.
Binnen de kortste keren verziek je zo gestript uiteinde, en je moet elke keer opletten dat je niet per ongeluk sluiting maakt doordat er een draadje tegen de andere pool aan komt. Kabel kopen, 1 jack eraf knippen en twee bananen eraan solderen is niet veel werk.
Plaats reactie