Actieve bas met ruis in het signaal. Oorzaak? Fix?
Actieve bas met ruis in het signaal. Oorzaak? Fix?
Mensen, ik wil graag een issue voorleggen dat ik heb met een actieve bas. Als ik hem op mijn versterker aansluit en wat noten aansla, dan treedt het volgende op:
- Er klinkt een voortdurende ruis die af en toe aanzwelt. Net alsof er een soort wind door de speakers waait.
- De noten komen wat wollig en relatief zacht door die wind heen en lijken af en toe wat weg te vallen en terug te komen.
Herkent iemand dit uit eigen ervaring? Zo ja, heb je een oorzaak c.q. oplossing gevonden?
Het gaat om een actieve bas (geen passieve optie). Ik heb uiteraard de batterij al vervangen door verschillende andere exemplaren. Daar lag het niet aan. Ook verschillende kabels en zelfs verschillende amps en cabs gebruikt. Altijd het zelfde effect. Het zit dus in de bas zelf. Ik heb de elektronica op het oog nagelopen en ik zie niks los hangen, half vast zitten of roestig zijn. Doormeten is niet mijn vak, zeg maar.
Laat weten als je me verder kunt helpen, want ik baal hier enorm van. Thanks.
- Er klinkt een voortdurende ruis die af en toe aanzwelt. Net alsof er een soort wind door de speakers waait.
- De noten komen wat wollig en relatief zacht door die wind heen en lijken af en toe wat weg te vallen en terug te komen.
Herkent iemand dit uit eigen ervaring? Zo ja, heb je een oorzaak c.q. oplossing gevonden?
Het gaat om een actieve bas (geen passieve optie). Ik heb uiteraard de batterij al vervangen door verschillende andere exemplaren. Daar lag het niet aan. Ook verschillende kabels en zelfs verschillende amps en cabs gebruikt. Altijd het zelfde effect. Het zit dus in de bas zelf. Ik heb de elektronica op het oog nagelopen en ik zie niks los hangen, half vast zitten of roestig zijn. Doormeten is niet mijn vak, zeg maar.
Laat weten als je me verder kunt helpen, want ik baal hier enorm van. Thanks.
Re: Actieve bas met ruis in het signaal. Oorzaak? Fix?
Als je de kabel inplugt, gaat dan dan goed strak, of is die jack connector een beetje slapjes geworden?
Heb je een andere bas op je versterker aangesloten, doet die het wel goed?
Heb je een andere bas op je versterker aangesloten, doet die het wel goed?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Klinkt als een condensator die stuk is, zoals je het omschrijft.
Dat van die condensator klinkt aannemelijk. De plug gaat namelijk prima en ook andere bassen geven geen problemen. Kan iemand hier op het forum iets met condensatoren of wellicht het vervangen van bredere electronica?
Ik ben meer van het nieuw bouwen dan van het repareren 
Wat voor bas is het? Heb je een foto van de electronica?

Wat voor bas is het? Heb je een foto van de electronica?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Een Ibanez ATK800. Ik plaats binnenkort even foto's. Suggesties blijven welkom.
Ik had een plaatje gevonden van (denk ik) het bedradingsschema, nu zag ik dat er een schakelaar in zit, en die zou wel eens wat ellende kunnen veroorzaken. Daarnaast zitten de potmeters met van die connectoren aangesloten? Even een keer loshalen en terugduwen, en even kijken of die solderingen aan het printplaatje niet gescheurd zijn. Zit die electronica ingegoten? Want dan is het wel bekeken denk ik, omdat nou open te gaan bikken, dat krijg je denk ik niet voor elkaar zonder de electronica te beschadigen.
Eventueel, moet ik ze nog wel even afmaken, heb ik nog een paar exemplaren van een Musicman Stingray preamp (2eq) kloon. Mocht deze electronica niet te redden zijn.
Eventueel, moet ik ze nog wel even afmaken, heb ik nog een paar exemplaren van een Musicman Stingray preamp (2eq) kloon. Mocht deze electronica niet te redden zijn.
Eventueel nieuwe electronica erin is zeker een optie, mocht de boel reddeloos zijn. Mits die schakelaar er maar in blijft, want die is juist zo gers. Die schakelt de humbucker in 3 standen.
Da's geen probleem, die zit gewoon voor de preamp.
Ik meen het probleem gelokaliseerd te hebben. Vandaag schroefde ik de dekplaat eraf en plugde de bas nog even in. Alles normaal. Weird. Ik draai aan de bas potmeter en bam, versterker ontploft bijna. Daarna de ruis weer terug. Even prikken met een plier verraadt dat 1 van de 3 draadjes naar de bas potmeter wat losjes lijkt te zitten en de ontploffingen veroorzaken. Beetje aangeduwd en het werkt weer. Morgen even opnieuw solderen. Hopelijk is het dan verholpen.
Dank voor alle reacties.
Dank voor alle reacties.
Keigoeeeed, dat zijn de betere problemen