Speakerkast (cab) op zijkant plaatsen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
sorbonne

Speakerkast (cab) op zijkant plaatsen

Bericht door sorbonne »

Misschien een banale vraag.
Maar is er een verschil in je klank als je een cab die normaal horizontaal staat op zijn pootjes hem verticaal te plaatsen?

In feite dus ga je de kast met 2 speakers die horizontaal zitten verticaal gaan plaatsen.

Zoals ik schrijf misschien een banale vraag.
LeftyJ
De GVR

Re: Speakerkast (cab) op zijkant plaatsen

Bericht door LeftyJ »

Ik ben geen ervaringsdeskundige (laat staan natuurkundige) maar ik vermoed dat het per cab verschilt. Ik zou me kunnen voorstellen dat de vloer waarop je cab staat ook iets doet met je geluid, met name als je cab een bassreflexpoort over de hele breedte heeft zoals bijvoorbeeld een Eden XLT of XST.

Afbeelding
sorbonne

Bericht door sorbonne »

LeftyJ schreef: 09 apr 2023, 10:43 Ik ben geen ervaringsdeskundige (laat staan natuurkundige) maar ik vermoed dat het per cab verschilt. Ik zou me kunnen voorstellen dat de vloer waarop je cab staat ook iets doet met je geluid, met name als je cab een bassreflexpoort over de hele breedte heeft zoals bijvoorbeeld een Eden XLT of XST.

Afbeelding
Dit zou inderdaad kunnen.
evertalbers

Bericht door evertalbers »

De marketingafdeling van Barefaced schrijft dit:
Our ports are up the side of the front of our cabs because that is where you FEEL them best when you're standing up close playing bass. Once you're out in the far-field then it doesn't make any difference but there is definitely a physical benefit when you're on stage near your cab.
En ik ben uit eigen ervaring geneigd om te denken dat met de ports onderop de lage bas harder wordt, maar dat gebeurt inderdaad niet waar ik zelf sta, maar pas een paar meter verderop. Het kan dan nogal zompig hard worden zonder dat je het zelf doorhebt. Ik zet tegenwoordig ook mijn speaker vaak op zijn kant - of op een stoel. Het verschil is niet enorm, maar wel iets groter op een meetrillende vloer/podium.
Plaats reactie