Sire P5

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Unlord

Sire P5

Bericht door Unlord »

Hij is ongetwijfeld al tig keer besproken, maar whatever. Ik heb van de week een zo goed als nieuwe P5 4-snaar bemachtigd, want was op zoek naar een 4-snarige P voor erbij. Ik had al eerder een P7 (v2) 5-snaar gehad, maar die had ik al snel weer verkocht omdat die te zwaar was, brakke knopjes had en ik de preamp echt helemaal niks vond.

Deze P5 is een pak lichter, althans zo voelt het en heeft niet al die overbodige elektronica. Gewoon passief: volume en toon. De hals speelt goddelijk en ik voel serieus géén scherpe frets. De afwerking op dat vlak is on par en zelfs soms beter dan op menig duurdere bas die ik heb bespeeld. Ook met de tuners is niks mis, ondanks sommige verhalen. Ik snap echter als iemand die zou vervangen door lichtere van Hipshot ofzo. Desalniettemin nul neck dive en prima balans.

Er is al genoeg aan reviews (bijvoorbeeld hier en hier te vinden, dus ik ga niet in herhaling. Echter, ik kan beamen dat de pickup wat meer naar de middentonen neigt en dus niet heel diep gaat. Voor mij is dat nul issue, want die diepte is meteen opgelost als je er ook maar een randje laag op de versterker overheen gooit. Juist met die midfocus klikt deze bas als een malle door effectenpedalen. Ik stond versteld. Niks modder. Lekkere drives, auto wah reageert uitstekend, octave divider idem.

Ik zou deze bas, wetende wat ik nu weet, ook voor 800 euro nieuw hebben gekocht. Zoals Lobster in zijn review al zegt, deze blaast alle Squiers sowieso uit het water. En ik voeg daar aan toe: ook menig Amerikaanse Fender. Althans, die van een aantal jaren geleden. Ik heb geen ervaring met de Pro en de Elite serie. Laten liggen die P7 dus en meteen voor de P5 gaan. Lekker.
HansK

Re: Sire P5

Bericht door HansK »

Mooie en bondige review.
Als ik op zoek zou zijn naar een P dan staat de Sire P5 zeer zeker op de nominatie.
Zo heb ik zelf de V5 (4 snaar) waar ik heel content mee ben. De details in je review is naar mijn mening ook geldig voor deze bas.
jorren
moderator

Bericht door jorren »

Mooie review!
Ik heb de V5 5 snarig. Ik heb hier wel het een en ander aan gedaan…
Wekelijks maak ik voor de P5 een upgrade kitje qua pots, dat kan ik je zeker aanraden!

De P5-A5 staat bij mij óók hoog op het lijstje.
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Galvanized

Bericht door Galvanized »

jorren schreef: 16 apr 2023, 07:18 Mooie review!
Ik heb de V5 5 snarig. Ik heb hier wel het een en ander aan gedaan…
Wekelijks maak ik voor de P5 een upgrade kitje qua pots, dat kan ik je zeker aanraden!

De P5-A5 staat bij mij óók hoog op het lijstje.
Maar dat is meer omdat je het modden leuk vindt, als dat de bas het echt nodig heeft toch? Mijn v5 5snaar was out of The box echt een heel goed instrument!
AMPEG ROCKET BASS 210
IBANEZ SR1605 PREMIUM
jorren
moderator

Bericht door jorren »

Galvanized schreef: 16 apr 2023, 07:30 Maar dat is meer omdat je het modden leuk vindt, als dat de bas het echt nodig heeft toch? Mijn v5 5snaar was out of The box echt een heel goed instrument!
Ik vind persoonlijk wel dat het echt iets toevoegd aan de bas. De potmeters die erin zitten vind ik persoonlijk niet ‘linear’ genoeg, tone open is niet echt open.

Ik zet in de P5 graag Vintage Tapered pots met een mustard cap. Gaat de bas (in mijn oren) op vooruit.
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Unlord

Bericht door Unlord »

Ik zal het overwegen, Jorren. Voor mij is de bas nu echter meer dan goed genoeg. Ik ben al heel blij met de, in mijn oren, erg gelijkmatige afrol van zowel volume als toon. En ik zet die tone sowieso nooit vol open...maar mischien moet ik dat wel doen als ik er ooit mee over een FOH ga spelen.

Overigens ook alle lof qua afwerking en bespeelbaarheid voor de P7 die ik dus ooit had. Daar lag het echt niet aan. Ik had toen nog het idee om de elektronica eruit te trekken en er een John East ofzo in te zetten, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat ik al een betere 5-snaar PJ-bas als main bas heb. Maar ik heb ook wel weer zin in een projectje om een bas te upgraden, dus wellicht scoor ik (als er weer geld is) een keer een V7 of P7 4-snaar en klus ik die om naar een actieve bruut.
Plaats reactie