Godin RG-4 Passion

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Mach1

Godin RG-4 Passion

Bericht door Mach1 »

Dagelijks check ik MP een aantal maal en zo komen er vele bassen voorbij en niet alleen aan het oog. Ik heb dan niets nodig, ben niet specifiek op zoek maar prikkel mezelf er graag mee. Zo stuitte ik een maand of 4 geleden op een Godin Passion met de minste intentie hem te kopen. Ik had immers 3 bassen die ik overal voor kon inzetten en die net klaar of net aangeschaft waren. Maar hij viel in positieve zin op omdat ik de bas zo mooi vond! Ik herinner me dat ik mijn vriend Alex de advertentie doorstuurde met de tekst "Dit zou ik zomaar de mooiste bas kunnen vinden die ik ooit heb gezien!" erbij. Hij beaamde het al snel. De dagen die erop volgden bleef de bas door mijn hoofd spoken maar ik had er geen bestemming voor. Tot ik de geest kreeg en bedacht dat, als dit hem dan zou zijn, hij in de plaats van mijn 3 bassen zou kunnen komen. Mits hij aan klank- en speeleisen zou voldoen. Dus ben ik Youtube gaan doorspitten en heb ik veel gelezen over het merk, dat ik daarvoor alleen nog maar kende als merknaam van gitaren.

Zo bleek Godin sinds 1972 te bestaan en in Canada gevestigd. De bas zou hand-gebouwd zijn (spreekt me altijd aan maar is niet persé een garantie heb ik ondervonden), op papier een alleskunner van hoge kwaliteit en ik herkende in de filmpjes steeds wel een lekker grommetje in het midlaag. Op foto's sprongen details eruit die me aanspraken en de specificaties deden dat ook.
Het betreft een swamp-ash bovenste deel van de body uit 1 stuk. Het onderste deel is Red Ceder, eveneens uit 1 stuk en heeft 5 kamers die met elkaar zijn verbonden. Dat hout lijkt door de blanke lak een flinke diepte te hebben dat verandert als je de bas beweegt. Gisteren vergeleek ik het met Tijgeroog, prachtig! De bas is heel resonant door de body; daardoor ook een echte bank-bas! De hals is van Rockmaple, allemaal houtsoorten die ter plaatse in Canada worden gewonnen. Alles wordt in huis gemaakt behalve tuners en de potmeters. Die laatste zijn made in USA (want dat kunnen ze zelf niet beter, zegt oprichter Robert Godin in een factory-tour op Youtube) en zitten d.m.v. kleine printplaatjes met stekkertjes verboden met elkaar en de elementen, schitterend om te zien onder de (echt) houten klep aan de achterkant! De bas had een aantal opties die ik zou willen als ik een bas zou mogen uittekenen:

-Dezelfde tuners als op de oude Japanse Squier van mijn zoon. Dit vind ik de fijnste tuners. Geen idee welk merk het is.
-String-through èn toploader mogelijkheid van de brug.
-P/J elementopstelling. Het is wel heel fijn als je Pino-partijen moet doen en je kunt het brugelement gebruiken en je duim erop positioneren.
-Een slagplaat met een dikke tortlaag die veel diepte heeft.
-Mooie donkere rosewood toets.
-Satijnen afwerking van de hals.
-1 Volume knop.
-Smalle frets.
-Vrij platte radius (16")
-6-Bolts halsbevestiging.
-Smalle, niet te dikke hals. (Toen ik besloten had dat de 3 bassen het veld mochten ruimen ben ik vele bassen gaan proberen ter vergelijk (werkelijk allemaal hadden ze een te dikke hals, zelfs mijn oude P had een dunnere).
-Passief.
-Brugzadels die in een soort geultjes lopen met de schroefjes; deze kunnen geen kant op en dat vind ik een tof idee!
-Gewicht van rond de 3,5 kg.

Toen ben ik de bas gaan proberen in Noordwijk (Samen met mijn zoon maakten we er een heerlijk dagje uit van) en nam mijn oude P mee ter vergelijk. Na 10 minuten stond ik met de bas buiten! Ik ben hem daarna veel gaan gebruiken om de initiële verliefdheid snel te temperen en merkte dat ik hem eigenlijk steeds vaker ging gebruiken. De bedoeling was een bas voor mijn feestband Gratis Ponyrijden (eentje die alles zou kunnen) maar ook bij de Eagles Legacy liet ik hem omhangen na de Pino-liedjes.
Nu, na ruim 4 maanden en na hem aan mijn basmaatjes van het forum te hebben geshowd, kan ik er eindelijk iets zinnigs over zeggen:
Deze bas staat standaard in de woonkamer en ik pak hem dan ook dagelijks. Voor de feestband gebruik ik hem exclusief, voor de Eagles band hoofdzakelijk. Hij speelt op de eerste plaats zo lekker en dat komt door de hals; die heeft een lichte V-shape bij de eerste paar frets (waar je hand het schuinst staat en zo heb je wat meer 'vlees' in je handpalm. Rond de A-positie op de E-snaar wordt de hals een slanke Fender C-shape en naar de 12de fret toe wordt hij vergelijkbaar met mijn oude P; breed en plat. Dit voelt werkelijk zalig!
Ten 2de de klank; in één woord? HOUT! Helder hoog, zelfs met mijn behoorlijk doodgespeelde Elixirs. Elke stand van de Strat-achtige schakelaar klinkt goed en is bruikbaar (P, P/J Serie, P/J Parallel, J) maar de P klinkt echt als een oude P met een moderne grom erin die ik nog niet eerder heb gehoord. Niet absurd veel sub-laag (waar ik niet van houd) maar juist veel mid wat duwt in de mix! De P/J Serie klinkt als een high-end bas en lijkt bijna actief maar houdt een organische klank en wordt niet chemisch zoals ik veel actieve bassen vind klinken. Ideaal voor funky liedjes als Uptown Funk en dingen van Celo Green! De andere standen gaan wat zachter en zijn heel open en fris voor thuisgebruik maar hebben niet mijn voorkeur voor live.

Kortom, een mooie en ook goed gebouwde bas die in het echt mooier is dan op de foto's en boven verwachting klinkt en speelt. Ze zijn bijna overal uitverkocht en soms nog in de maple toets-versie te vinden. Dat maakt het ook nog iets bijzonders, samen met het bericht dat ik hoorde van een dealer dat de jongens van Godin zo vreselijk relaxt en vriendelijk zijn in contact en leveringen!

Ik hoop dat mijn verhaaltje je wat info geeft en mocht je vragen hebben of hem eens willen komen proberen, daar maak ik graag tijd voor vrij!
Godin-Godin-Passion-RG-4-Swamp-Ash-2_2048x.jpg
Godin-Godin-Passion-RG-4-Swamp-Ash-2_2048x.jpg (81.02 KiB) 591 keer bekeken
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
Hans58
Nestor Magnificus

Re: Godin RG-4 Passion

Bericht door Hans58 »

Mooi doortimmerd verhaal, Erwin. Zoals al duidelijk was heb ik samen met jou en de andere meeting-matties deze bjoetie aan de tand kunnen voelen en ik vond 'm overdonderend in de goede zin van het woord. Letterlijk elke instelling van de 4-standenschakelaar is bruikbaar en dit is ook eigenlijk de eerste PJ die ik echt in alle standen te gek vind.
Ik kan nu je opmerking dat je eigenlijk geen andere bas naast deze nodig hebt (dwz voor jouw bands) wel plaatsen.
En nou deze niet meer wegdoen hè (of hooguit aan een van de leden van het bas-minimeetgezelschap 😀 )
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Mach1

Bericht door Mach1 »

Dank je Hans. Nee, ik zie deze niet zo gauw gaan.
Inmiddels Stings and Things gebeld maar die hebben geen Passion. Wel een semi-akoest gefret en een Ultra onderweg. Hij wist niet in welke kleur.
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

Freddy Lee

Bericht door Freddy Lee »

Bedankt voor de review en leuk dat we de bas afgelopen zondag konden voelen en testen. Alles wat in de review staat over de bas zelf kan ik beamen. De kwaliteit druipt ervan af. Het is dat ik een Fender enthusiast ben, anders zou ik zomaar GAS kunnen krijgen. :jaaaaa:
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 19 apr 2023, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Fender Classic '60s Jazz
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Mach1

Bericht door Mach1 »

👍
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

Lonnystingray

Bericht door Lonnystingray »

Naast het prachtige verhaal, mag ik even een heel groot applaus voor de bandnaam "Gratis ponyrijden"?? Die heb ik ergens over het hoofd gezien, maar zorgt voor een grote glimlach op mijn gezicht!
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Ik kan me herinneren dat ik ooit (in de Muziekkrant Oor of zo, toen ik daar in de jaren '70 een abonnement op had) de naam "Gratis Bier" bij de pagina met band-advertenties zag staan.
Staat ook leuk op een café-affiche: "Hedenavond Gratis Bier"

Maar dit even geheel :offtopic:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Mach1

Bericht door Mach1 »

Lonnystingray schreef: 18 apr 2023, 15:42 Naast het prachtige verhaal, mag ik even een heel groot applaus voor de bandnaam "Gratis ponyrijden"?? Die heb ik ergens over het hoofd gezien, maar zorgt voor een grote glimlach op mijn gezicht!
Hahahaha!! Er komen wel eens moeders met zeer beteuterde kleuters en zelf een groot vraagteken boven hun hoofd naar het podium. 🤭
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

Plaats reactie