Gebroken fret repareren

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Joey

Gebroken fret repareren

Bericht door Joey »

Hallo allen!
Op de Warwick die ik recent heb aangeschaft kom ik er achter dat er van de 12de fret bij de rand van de toets er een stuk van de fret is afgebroken.

Afbeelding
Afbeelding

Het veroorzaakt een deadspot , en dat is bijzonder vervelend. Als het enkel optisch was geweest had ik er mee kunnen leven.
Weet iemand of je een enkele fret kan vervangen, of dat dit misschien nog te repareren is?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
RonC

Re: Gebroken fret repareren

Bericht door RonC »

Een enkele fret vervangen is op zich goed te doen. Het lastige is dat je moet weten welk type frets (materiaal en formaat) op deze bas liggen. Daarna moet je hem nog vlakken zodat deze op de perfecte hoogte komt te liggen..
Maar op de foto lijkt dat ook je toets is beschadigd. Dat maakt het lastig om hem goed af te werken..
Joey

Bericht door Joey »

Dat laatste heb ik inderdaad niet eens vermeld, maar die is ook redelijk beschadigd.
Alsof iemand de fret er te hard heeft ingehamerd...
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Jarno

Bericht door Jarno »

Of iets te fanatiek met de vijl of dremel in de buurt is geweest.
Zoals Ron al zegt, stel dat je daar een hele nieuwe fret in duwt, dan haal je het klauwtje eraan open omdat er geen toets onder zit. Ik zou misschien zelfs overwegen om meer van de toets weg te halen en er een nieuw stuk aan te lijmen, en dan die fret te monteren. Het is een langshout-langshout lijmverbinding, dus in principe wel sterk. Maar de truuk is uiteraard wel dat je het heel vlak maakt, en dan een nauwkeurig passend stukje hout van het zelfde materiaal en kleur er terug op lijmt. Geen flauw klusje.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
www1702

Bericht door www1702 »

Die is daar op een rand van een tafel of zo gevallen, fret daarna wat bij gevijld. Daardoor zal de fret wel krom zijn en iets omhoog staan die de snaar raakt. Idd fret eruit, toets repareren, fret erin en frets vlakken. Guitarworks in Panningen kan dat wel http://www.guitar-works.nl/.
https://www.stewmac.com/video-and-ideas ... nd-finish/
https://mrglyn.blogspot.com/2009/12/fen ... epair.html
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
RonC

Bericht door RonC »

Inderdaad een groter stuk eruit frezen en nieuw stuk toets erin lijmen waarna je de fret monteert.
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Die toets kan je makkelijk herstellen als de fret eruit is hoor. Zelfs helemaal onzichtbaar.

Ik heb nml de toets van mijn Goldie hersteld, zat een scheurtje en een knoest op de 10e positie. En bij een gitaar van een vriend was een flinke hap uit de toets pagina 171 in mijn eigen topic.

Vervang de fret en vul daarna het plekje op.

Mocht je rosewood hebben liggen (of van een of andere crappy hals) dan kan je daar wat rosewood vanaf schuren en dat schuursel vermeng je met houtlijm tot een mooi geheel papje dat je het plekje mee kan opvullen. Wel ff het deel wat geen rosewood afplakken.
Of een donkere houtsoort die in de buurt komt is ook een mogelijkheid.

Dagje laten drogen, daarna met een fijn vijltje de boel op maat vijlen en met fijn schuurpapier tot alles weer gelijk is.
Zet de toets daarna in de olie en je zal er haast niets meer van zien.

Weet ff niet hoe je een link kan posten dus ff screenshotje gemaakt van het resultaat
Screenshot_20230419_112524_Chrome.jpg
Screenshot_20230419_112524_Chrome.jpg (1.11 MiB) 483 keer bekeken
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Als je er met spelen niets van voelt zou ik er niet te veel aan doen. Het wenge van de toets is erg grof hout met diepe groeven en nerven, het is vrijwel niet te doen om dat onzichtbaar te herstellen lijkt me (het nieuwe hout zal altijd "mooier" en gladder zijn dan het oude).

Wat die dead spot betreft: Kun je nog iets spelen met je string spacing om de snaar wat van de rand van de toets af te verplaatsen? En anders een vlakbeurt, waarbij je de omliggende frets naar dezelfde hoogte brengt als deze positie op de G-snaar?
Joey

Bericht door Joey »

Bedankt voor de suggesties allemaal. Ik zit nog erg te twijfelen om hem terug te sturen, maar aan de andere kant speelt hij verder echt goed. :(
LeftyJ schreef: 19 apr 2023, 13:24 Wat die dead spot betreft: Kun je nog iets spelen met je string spacing om de snaar wat van de rand van de toets af te verplaatsen? En anders een vlakbeurt, waarbij je de omliggende frets naar dezelfde hoogte brengt als deze positie op de G-snaar?
Nope!
The UnxpectedNL

Bericht door The UnxpectedNL »

Goedbedoelde tip: leg eens voor aan Jaap Peters. Werkt oa voor TFOA maar werkt ook voor zichzelf vanuit Arnhem.
Goose

Bericht door Goose »

Uuhm, maar hoe kan zo iets een deadspot veroorzaken? Volgens mij heeft die bas dan sowieso een deadspot daar. Dan kan je hem wel repareren qua toets en fret maar de deadspot zal blijven.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Joey

Bericht door Joey »

The UnxpectedNL schreef: 21 apr 2023, 10:12 Goedbedoelde tip: leg eens voor aan Jaap Peters. Werkt oa voor TFOA maar werkt ook voor zichzelf vanuit Arnhem.
Ik heb de Warwick gisteren bij Jaap afgegeven, die gaat de fret vlakken en het hout opvullen. Zo kan de gitaar er tenminste weer tegenaan :)
Herfret hebben we overwogen, maar omdat het onduidelijk in welk fretdraad er nu in zit en ik zo iemand ben die dan gelijk alles goed wilt doen werd dit toch te kostbaar.
The UnxpectedNL

Bericht door The UnxpectedNL »

Top. Zal vast goed komen. Ik ben goed geholpen door Jaap.
Plaats reactie