Sinds and return effects op versterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
sorbonne

Sinds and return effects op versterker

Bericht door sorbonne »

Als leek schakel ik mijn effecten rechtstreeks op de input.
Het betreft fuzz, overdrive distortion en een big muff. Deze liggen in lijn dus naar de ingang.
Maar ik zie op de versterker (ashdown) ook de ingang send en return effects staan.
Wil dit dan zeggen dat ik mijn effecten in lijn daarop kan aansluiten?
Of niet?
En blijft je gitaar dan gewoon geschakeld op de input ?
En wat is het verschil indien dit kan?
Geen goesting om mijn effecten defect te maken of nog erger mijn versterker.
arjen
webmaster

Re: Sinds and return effects op versterker

Bericht door arjen »

Die FX loop, zoals dat ook wel wordt genoemd, is meer voor modulatie effecten zoals een delay. En dan vooral als je de preamp van je versterker gebruikt voor overdrive. Dan gaat dat overdrive signaal daarna pas in je delay pedaal. En zou beter moeten klinken.

Overdrive/distortion/fuzz gaat eigenlijk nooit in die loop maar altijd in lijn, dus bas -> pedaal -> versterker.

Eigenlijk zou ik durven zeggen dat je die loop lekker moet vergeten, je zal hem waarschijnlijk nooit gebruiken.
sorbonne

Bericht door sorbonne »

arjen schreef: 11 mei 2023, 10:35 Die FX loop, zoals dat ook wel wordt genoemd, is meer voor modulatie effecten zoals een delay. En dan vooral als je de preamp van je versterker gebruikt voor overdrive. Dan gaat dat overdrive signaal daarna pas in je delay pedaal. En zou beter moeten klinken.

Overdrive/distortion/fuzz gaat eigenlijk nooit in die loop maar altijd in lijn, dus bas -> pedaal -> versterker.

Eigenlijk zou ik durven zeggen dat je die loop lekker moet vergeten, je zal hem waarschijnlijk nooit gebruiken.
Dank voor deze verhelderende uitleg
LemmyNL

Bericht door LemmyNL »

Ja, zoiets. Ik heb op mijn Peavey ook zo'n loop en vond het maar vooral gedoe. Ik heb het wel geprobeerd, maar ben er nooit van overtuigd en heb het dus weer gelaten wat het is. M'n buizentop heeft het niet eens, dus dat is veel minder verwarrend. Plus dat alle presets nu op elke versterker gewoon werken zoals ik wil.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Sabbracadabra

Bericht door Sabbracadabra »

Ik vind een FX loop wel handig om een preamp rechtstreeks op aan te sluiten maar verder gebruik ik 'm ook nooit
SpcMnk

Bericht door SpcMnk »

Sabbracadabra schreef: 11 mei 2023, 14:52 Ik vind een FX loop wel handig om een preamp rechtstreeks op aan te sluiten maar verder gebruik ik 'm ook nooit
Dat deed ik ook altijd!! Daarom heb ik nu alleen nog maar een power amp. (Sumo)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
arjen
webmaster

Bericht door arjen »

Hangt dat niet van je versterker af of dat kan/goed gaat? Want dan moet je versterker wel in staat zijn om de preamp uit te schakelen lijkt mij. Ik heb op mijn eden een dedicated poweramp in naast mijn effects loop. Maar ik heb ook versterkers gehad zonder zo'n ingang.
Sabbracadabra

Bericht door Sabbracadabra »

arjen schreef: 11 mei 2023, 17:34 Hangt dat niet van je versterker af of dat kan/goed gaat? Want dan moet je versterker wel in staat zijn om de preamp uit te schakelen lijkt mij. Ik heb op mijn eden een dedicated poweramp in naast mijn effects loop. Maar ik heb ook versterkers gehad zonder zo'n ingang.
Dat durf ik dan weer niet te zeggen Arjen! Iemand die hier wat aan bij kan dragen? Bij mijn Orange Super Crush 100 werkt het wel op deze manier iig en bij mn HB Solidbass 600h ben ik van plan om deze mogelijkheid ook te gaan gebruiken.
Plaats reactie